Kalendar Islam

RESEPI KEJAYAANKU

Assalamualaikum,
Kejayaan seseorang adalah bergantung kepada kekuatan individu tersebut dalam menentukan ; masa depannya, halatuju kehidupan & wawasan hidupnya, gaya hidupnya yang membolehkannya berdiri teguh dan sentiasa bermotivasi dan saling memahami pasangan dan anak-anaknya dalam menyesuaikan kerjaya dan kehidupannya secara berkeluarga. formulanya : teguhkan keazaman untuk mencapai cita-cita , terus melonjak kehadapan dan berani membuat keputusan dan mengambil risiko serta sentiasa muhasabah realself agar sentiasa sustainable.

Search This Blog

FASTAQIM KAMA UMIRTA Pengalaman Belajar di Malaysia dan Luar Negara ( Mesir ) 70 - 90 an


SETELAH UMUARKU MELAWATI EMPAT PULUH LIMA TAHUN, gembira melihat kejayaan anak-anak Ahmad Fadhlullah (Perubatan Univ Iskandariah Mesir) Ammar ( Perakaunan & Perbankan Islam USIM) Umar Faruq (Ilmu Wahyu & Pentadbiran UIAM) Amir ( Ting 4 SMKA Tun Sakaran ) Hasan ( Ting 1 SM Sains Lahad Datu Sabah ) Yasir ( darjah 5 SK Lahad Datu 4 ) mengejar cita -cita mereka. Kini umurku masuk 52 tahun 2017, alhamdulillah anak-anakku telah berada di universiti. Ahmad berada di tahun akhir perubatan, angah di tahun 3 USIM, Umar Tahun 1 dalam Pendidikan Islam dan bahasa Arab UIA, Amir sedang tunggu SPM , Hasan Tingkatan 3 di SMKA Falahiah Kelantan, Yasir Tingkatan 1 di Maahad Tahfiz Tok Guru Kota Bharu. Anak -anak daripada isteri kedua alhamdullah dah lepas U Kak Long, Muaz dah bekerja. Najiha sambung MA di UKM, Iman dan Najwa di UIA , Huda di UKM sementara Zaid sedang tunggu SPM dan Husaini di Maahad Tahfiz Sains. Tahniah.

Sunday, February 17, 2013

Penulisan Objektif Dalam PnP




PnP bermutu bermula dengan penulisan dan penghayatan objektifnya. Keberkesanan PnP seorang guru terletak pada kemampuannya menguasai kelas semasa PnP berlansung yang methodologi dan pedagogi pengajaran yang telah difikirkan dan dituliskan sebelum memasuki kelas. Minat murid kepada seorang adalah pra syarat kepada kecemerlangan PnP nya. Setiap guru mesti mengenali setiap murid dalam kelasnya. Falsafah headcount menjadi amalannya. Setiap guru hendaklah menyedari di mana TOV ( take of value ) pengajarannya. Keputusan ujian dan peperiksaan muridnya adalah gambaran sebenar prastasi PnP seorang guru. Perubahan tingkahlaku murid ke arah positif adalah kesan PnP seoarang guru itu di dalam kelas. Sesungguhnya seorang adalah murabbi, muaddib, muhazzib dan murshid. 

Konsep HEADCOUNT


Headcount adalah kiraan prestasi setiap murid dalam proses PnP seorang guru. Seorang guru mengenali setiap  murid yang diajarnya di dalam kelas. Menjadi tanggungjawab seorang guru yang dedikasi mengenal kekuatan , kelemahan serta kekurangan muridnya untuk dibuat pembetulan  dan potensi muridnya untuk digilap dan dibangunkan untuk dioptimumkan potensi dan kebolehannya.  Headcount melibatkan sasaran / target dalam pengajaran dan pembelajaran ( PnP )  seorang guru setiap hari. PnP harian adalah proses untuk mencapai KPI seorang guru dalam subjek yang diajarnya dan diamanahkan kepadanya. Proses adalah satu mekanisma penting dalam menentukan jatuh bangunnya prestasi subjeknya. Proses cemerlang akan melahirkan result gemilang. Namun proses inilah yang diambil enteng dan dipandang ringan  oleh kebanyakan guru. Ramai guru mengambil jalan mudah dengan mengadakan tuisyen dan kejar menghabiskan sukatan pelajaran tanpa melihat perjalanan proses PnP.

Headcount mempunyai pelunjuran iaitu OTI dan ETR yang akan menjadi kayu ukur kemenjadian murid dalam pencapaian akademiknya bermula dengan TOV murid tersebut. Target pelunjuran yang seharusnya meningkat  4 % atau 5%  untuk mencapai ETR. Perbezaan pencapaian pada OTI dan ETR adalah hutang yang mesti dibayar oleh guru dan muridnya secara kolaboratif. Postmortem prestasi adalah untuk dibuat penambahbaikan strategik untuk mencapai target.