Kalendar Islam

RESEPI KEJAYAANKU

Assalamualaikum,
Kejayaan seseorang adalah bergantung kepada kekuatan individu tersebut dalam menentukan ; masa depannya, halatuju kehidupan & wawasan hidupnya, gaya hidupnya yang membolehkannya berdiri teguh dan sentiasa bermotivasi dan saling memahami pasangan dan anak-anaknya dalam menyesuaikan kerjaya dan kehidupannya secara berkeluarga. formulanya : teguhkan keazaman untuk mencapai cita-cita , terus melonjak kehadapan dan berani membuat keputusan dan mengambil risiko serta sentiasa muhasabah realself agar sentiasa sustainable.

Search This Blog

FASTAQIM KAMA UMIRTA Pengalaman Belajar di Malaysia dan Luar Negara ( Mesir ) 70 - 90 an


SETELAH UMUARKU MELAWATI EMPAT PULUH LIMA TAHUN, gembira melihat kejayaan anak-anak Ahmad Fadhlullah (Perubatan Univ Iskandariah Mesir) Ammar ( Perakaunan & Perbankan Islam USIM) Umar Faruq (Ilmu Wahyu & Pentadbiran UIAM) Amir ( Ting 4 SMKA Tun Sakaran ) Hasan ( Ting 1 SM Sains Lahad Datu Sabah ) Yasir ( darjah 5 SK Lahad Datu 4 ) mengejar cita -cita mereka. Kini umurku masuk 52 tahun 2017, alhamdulillah anak-anakku telah berada di universiti. Ahmad berada di tahun akhir perubatan, angah di tahun 3 USIM, Umar Tahun 1 dalam Pendidikan Islam dan bahasa Arab UIA, Amir sedang tunggu SPM , Hasan Tingkatan 3 di SMKA Falahiah Kelantan, Yasir Tingkatan 1 di Maahad Tahfiz Tok Guru Kota Bharu. Anak -anak daripada isteri kedua alhamdullah dah lepas U Kak Long, Muaz dah bekerja. Najiha sambung MA di UKM, Iman dan Najwa di UIA , Huda di UKM sementara Zaid sedang tunggu SPM dan Husaini di Maahad Tahfiz Sains. Tahniah.

Sunday, June 10, 2007

ANAK-ANAK KU TERSAYANG SEMUANYA PINTAR




18 comments:

Mohd Ismail Hj.Mohamood said...

anak-anak ku semua lelaki segak-aegak belaka alhamdulillah
1. ahmad
2. ammar
3. umar faruq
4. amir fathurrahman
5. hassan suhaib
6. yasir nublan

Mohd Ismail Hj.Mohamood said...

tahniah Angah di atas kejayaan dalam PMR 8A 1B. Insyallah nanti sambung kat KISAS SBT dan jadi orang hebat

Mohd Ismail Hj.Mohamood said...

Tahniah Ahmad kerana telah tamat exam SPM insyallah dapat 11 A dan dapat menyambung study kat kolej perubatn dan Universiti Iskandariah Mesir dalam perubatan. Abi dan ummi doakan semoga tercaai cita-cita ahmad untuk jadi doktor pakar tulang nanti.

Mohd Ismail Hj.Mohamood said...

Setinggi tahniah utk angah atas kejayaaan dlm PMR. Umi sangatbersyukur dan bangga dengan kejayaan Angah. kan betul umi kata sebenarnya ngah mampu melakukannya.Satu yang perlu Angah tahu bahawa takdir Allah itu adalah mengikut zhon kita hambaNya dengan syarat usaha dan tawakkal ,Alfu Mabruk marratan thaniah. Umi.

Mohd Ismail Hj.Mohamood said...

Tahniah Ahmad alfu mabruk di atas kejayaan Ahmad dalam SPM 10 A 1 B+ yang hebat tu semua subjek sains tulen dapat A+.tahniah dapat sambung pelajaran ke Universiti iskandariah dalam perubatan bawah tajaan MARA. abi dan Umi doakan semuga ahmad dapat mencapai cita-cita Ahmad untuk menjadi seoarang doktor pakar.

Mohd Ismail Hj.Mohamood said...

tahniah Umar faruq kerana telah dapat menjawab PMR dengan baik Insyallah abi dan umi doakan Umar dapat 9A dan seterusnya dapat menyambung kat KISAS.Abi menunggu Umar di KISAS.

Mohd Ismail Hj.Mohamood said...

Tahniah Amir kerana dapat menjawab UPSR dan UPSRA dengan baik. Abi dan Umi doakan semoga Amir mendapat 5A dan UPSR dan Mumtaz dalam UPSRA. semoga Amir dapat menyambung ke SBP macama abang Ahmad dan Angah.

Mohd Ismail Hj.Mohamood said...

Anak-anak abi dengarlah bisikan hati dan harapan abi ; abi berdoa semoga semua anak abi cemerlang dalam hidup dan berjasa pada agama, bangsa dan negara tercinta.
1. Ahmad ( Mesir )- doktor pakar
2. Angah ( Jordan /UK )- akauntan / perbankan Islam
3. Umar ( Scotland UK ) - jurutera kapalterbang / pilot
4. Amir ( England ) - doktor pakar
5. Hasan ( Mesir ) - Undang-undang/syariah / peguam
6. Yasir ( Rusia )- doktor pakar
semoga harapan dan doa abi menjadi kenyataan .Insyallah abi akan berusaha untuk membantu kejaya setiap anak abi tercapai.Amin

Mohd Ismail Hj.Mohamood said...

tahniah Umar faruq di atas kejayaan cemerlang Umar dalam PMR dengan mendapat 8A 1B. Insyallah tahun depan Umar sambung kat KISAS dalam aliran sai tulen agama. Semoga cita-cita umar untuk menjadi serang pilot/jurutera kapalterbang menjadi kenyataan. Abi dan ummi sentiasa mendoakan kejayaan Umar. Syabas dan tahniah. sesungguhnya Umar hebat dan kehebatan itu adalah kurniaan Allah.

Mohd Ismail Hj.Mohamood said...

Tahniah Amir diatas pencapaian cemeralang dalam UPSR jayyid Jiddan 85.7% dan UPSR 3A 1B 1C. Tak apa jangan sedih ini baru permulaan. Insyallah Amir dapat sambung kat Hisyamudin dan score 9A dalam PMR kemudian masuk KISAS. Abi dan Ummi sentiasa doakan Amir semoga mendapat kejayaan cemerlang dalam exam dan tercapai cita-cita Amir untuk jadi seoarang doktor macam abang Ahmad. tahniah dan syabas Amir.

Mohd Ismail Hj.Mohamood said...

tahniah ahmad kerana telah berjaya melanjutkan pelajaran di Universiti iskandariah dalam perubatan. tahniah juga kerana Ahmad dapat berpijak di bumi kelahiran Ahmad. Belajarlah bersungguh-sungguh semoga tercapai cita-cita Ahmad untuk menjadi seorang doktor pakar tulang. aAbi dan Ummi sentiasa mendoakan kejayaan Ahmad juga kesihatan Ahmad berada di luar negeri.

Mohd Ismail Hj.Mohamood said...

Alhamdulillah PMR Umar 8A 1B,UPSr A
mir 3A1b1C. Nampaknya Umi dan Abi kena ambik tindakan segera untuk subjek ENGLISH.Alhamdulillah sijil Agama Amir jayyid Jiddan (85%).Insya Allah Amir akan sekolah Hisamuddin kat umi.Umi yakin Amir mampu buat jauh lebih baik pada masa akan datang. Baik-baik tahu jgn malukan umi abi Abi bakal pengetua,umi pula guru kanan so umi harap anak-anak faham apa yang umi dan abi harapkan. Kita usaha sama-sama umi dan abi akan menyokong dengan sepenuhnya. Wang ringgit bukan ukuran Terubat segala kelelahan apabila umi dan abi mengecapi kejayaan demi kejyaan anak-anak. Ianya teramat indah dan sungguh membahagiakan. Terasa terubat segala penat lelah umi berkejaar sehari-hari melenngkapkan segala keperluan kalian. Terubat sudah kepedihan menanggung sakit hati menghadapi karenah kalian yang sangat mencabar. Buat Umar ahlan makmurkan KISAS dibawah pandangan mata Abi. Alangkah mudahnya semuanya telah ditentukan Allah hanya kita berusaha mencapainya. Buat Ahmad Anakanda jauh dirantau tetapi sentiasa dekat dihati umi dan Abi. Umi dan Abi selamanya tidak meletakkan jauhnya fizikal kita sebagai berada jauh yang penting hati kita sentiasa dekat dalam hubungan kasih sayang sebuah keluarga yang bahagia.

Mohd Ismail Hj.Mohamood said...

Anak-anak tercinta malam ini abi, ummi dan semua anak bercakap dengan abang Ahmad kat Mesir melalui skpe alhamdulillah satu semangat yang telah ditunjukkan oleh Abang Ahmad ialah Ahmad tak berpuas hati dengan result exam perubatanya iaitu mendapat cemerlang 14 / 20 markah sebab ahmad target dapat merkah penuh 20/20. itulah semangat belajar cemerlang yang telah ditunjukan oleh abang long semoga menjadi contoh untuk adik-adik yang semuanya bercita-cita untuk belajar ke luar negeri.Insyallah

Mohd Ismail Hj.Mohamood said...

Abang Ngah, belajarlah betul-betul tahun ini SPM dan abi dan ummi doakan semoga dapat result SPM nantiyang terbaik 11A+ dan dapat mengikuti jejak Ahmad ke luar negara. kan Angah nak ke Jordan so kenalah score baru dapat sponsor /tajaan. Insyallah pelajar KISAS dapat score adalah penajanya dalam perbankan Islam.

Mohd Ismail Hj.Mohamood said...

Tahniah Umar faruq kerana berjaya mendaftar kat SMAP Kajang SBP. Umar telah mengikuti jejak Abang Ahmad dan Angah dalam mengharungi perjuangan menuntut ilmu dengan penuh cabaran dan persaingan hebat bila berada di SBP sekolah hebat. Moga Umar dapat score dalam SPm nanti 11A+ dan seterusnya akan ditaja ke lauar negara dalam kejuteraan kapalterbang yang menjadi cita-cita umar kan.Amin abi dan ummi serta adik -adikberadik doakan.

Mohd Ismail Hj.Mohamood said...

Tahniah hasan dan Yasir kerana telah bersemangat mengikuti Tuisyen Impak maksimum. Moga Hasan daan Yasir dapat score dalam semua subjek . Pagi sekolah rendah, petang sekolah agama dan malam pula 3 hari seminggu pergi tuisyen mulai jam 8.00 hingga 10.00 malam. Hebat dan kuat anak anak abi . malam lain dan hari cuti kena ngaji tau sampai habis khatam al quran sebelum darjah enam.

Mohd Ismail Hj.Mohamood said...

Buat Umar yang umi sentiasa sayang,tak apalah nampaknya rezeki umar utk belajar di Kisas tak kesampaian.Usah jadikan ianya alasan untuk kendur semangat. tengok sekejap saja Umar dapat tawaran SMAP kajang. Umi yakin Umar terus majau dan cemerlang dalan gaya santai Umar seperti sebelum ini. Terubat hati umi dalam lawatan dua minggu selepas berada di SMap Kajang Umar bertekad utk capai 11 A+ dalam SPM 2013. Syabas anakku umi sentiasa mendoakan kecemerlangan dunia akhirat kalian dalam setiap kali sujud umi mengadap Allah. Umi yakin Allah Amat mendengar sgala doa dan harapan kita yang disertai dengan usaha gigih yang ikhlas kepadaNya.

Mohd Ismail Hj.Mohamood said...

Buat Angah yang sentiasa dekat dihati umi. umi sedikit risau melihat resut PPT 2012 baru-baru ini.
Umi mengharapkan Angah insaf dan mengambil tindakan segera terhadap keseluruhan subject. Tolonglah bertekun dalam masa beberapa bulan ini. Berilah fokus Angah ye, Angah kena sentiasa dxengan buku danAngah pada buku buku bAngah. Jangan anggap SPM jauh lagi,banyak perkara yang perlu diulangkaji dan dibuat latih tubi. SPM bukan macam PMR,ia menguji keseluruhan penguasaan keatas setiap mata pelajaran. Buat persediaan semaksimumnya agar Angah tak menyesal kemudian hari, Umi yakin anak umi yang hebat ini mampu mencapai yang terbaik. Umi abi sentiasa mengusung doa sepanjang masa siang dan malamnya agar anak umi terus kuat semangat ,tidak berputus asa dengan result sebelum ini.