Pengalaman Kerjaya
Kalendar Islam
laman blog pendidikan agama dan sains sosial
RESEPI KEJAYAANKU
Search This Blog
FASTAQIM KAMA UMIRTA Pengalaman Belajar di Malaysia dan Luar Negara ( Mesir ) 70 - 90 an
SETELAH UMUARKU MELAWATI EMPAT PULUH LIMA TAHUN, gembira melihat kejayaan anak-anak Ahmad Fadhlullah (Perubatan Univ Iskandariah Mesir) Ammar ( Perakaunan & Perbankan Islam USIM) Umar Faruq (Ilmu Wahyu & Pentadbiran UIAM) Amir ( Ting 4 SMKA Tun Sakaran ) Hasan ( Ting 1 SM Sains Lahad Datu Sabah ) Yasir ( darjah 5 SK Lahad Datu 4 ) mengejar cita -cita mereka. Kini umurku masuk 52 tahun 2017, alhamdulillah anak-anakku telah berada di universiti. Ahmad berada di tahun akhir perubatan, angah di tahun 3 USIM, Umar Tahun 1 dalam Pendidikan Islam dan bahasa Arab UIA, Amir sedang tunggu SPM , Hasan Tingkatan 3 di SMKA Falahiah Kelantan, Yasir Tingkatan 1 di Maahad Tahfiz Tok Guru Kota Bharu. Anak -anak daripada isteri kedua alhamdullah dah lepas U Kak Long, Muaz dah bekerja. Najiha sambung MA di UKM, Iman dan Najwa di UIA , Huda di UKM sementara Zaid sedang tunggu SPM dan Husaini di Maahad Tahfiz Sains. Tahniah.
Sunday, July 1, 2007
JADUAL KURSUS PEDAGOGI IQKL
JADUAL KURSUS PENGURUSAN KURIKULUM DAN PEDAGOGI
INSTITUT AL QURAN KUALA LUMPUR ( IQKL )
DI MASJID GHUFRAN PINGGIRAN TAMAN TUN DR.ISMAIL KL
PADA 6 – 7 DISEMBER 2006
Hari / tarikh | 8.30 – 10.30 | 10.30 – 10.50 | 10.50 – 12.50 | 12.50 – 1.30 |
SELASA 6 DIS 2006 | Slot 1 Motivasi ” Profesion Satu Ibadah – Teamwork ” | Kudapan | Slot 2 ” Konsep Pedagogi Dan Pelaksanaan Pengajaran Dan Pembelajaran ( P&P ) - CUT APPLE A ” | Makan tengahari |
RABU 7 DIS 2006 | Slot 3 ” Pengurusan Sekolah Dan Kurikulum ” | Kudapan | Slot 4 LDK ” PULAU IMPIAN ” - Penyediaan Buku Rekod Mengajar - Rancangan Pelajaran Tahunan Dan Mingguan | Makan tengahari |
PELAN INDUK PEMBANGUNAN PENDIDIKAN
SMK SEGAMBUT JAYA
ENAM TERAS
PELAN INDUK PEMBANGUNAN PENDIDIKAN ( PIPP) 2006 – 2010
1. Membina negara bangsa melalui pendidikan bertujuan melahirkan warganegara dari awal persekolahan dengan ciri-ciri glokal, patriotic dan cintakan negara serta menjunjung warisan budaya dan kesenian bangsa
2. Pembangunan modal insan di bawah PIPP memberi tumpuan kepada sistem nilai, aspek disiplin, sahsiah, akhlak dan jati diri pelajar bagi melahirkan tenaga kerja yang kompeten dalam sains dan teknologi, inovatif, kreatif serta boleh dipasarkan.
3. Memperkasakan sekolah kebangsaan (rendah dan menengah) agar sekolah-sekolah itu menjadi pilihan rakyat. Selaras dengan usaha itu, KPM akan melengkapkan SK dengan kemudahan pendidikan yang mencukupi, berkualiti, terkini dan guru terlatih mengikut opsyen serta bilangan staf sokongan mengikut keperluan. Seterusnya, sebagai teras keempat, KPM akan berusaha merapatkan jurang pendidikan dengan membangunkan infrastruktur dan kemudahan khususnya diluar bandar seperti Sabah dan Sarawak.
4. Mengurangkan jurang pendidikan dimana KPM akan memperbanyakkan bantuan kepada pelajar miskin, keperluan khas, kumpulan minoriti, mengurangkan jurang digital serta menempatkan guru terlatih.
5. Memartabatkan profesion keguruan bagi memastikan profesion itu dihormati dan dipandang tinggi sesuai dengan amanah yang dipertanggungjawabkan dalam pembinaan generasi masa depan. Sebahagian daripada usaha itu ialah menaik taraf maktab perguruan kepada institute pendidikan guru bagi meningkatkan kelayakan guru ke peringkat ijazah.
6. Melonjakkan kecemerlangan institusi pendidikan dengan membentuk bahagian kecemerlangan sekolah berasaskan akademik, kokurikulum dan sukan atau bidang-bidang khusus yang lain. Sekolah yang terpilih akan dirangkaikan dengan institusi ternama tempatan dan luar negara dengan menawarkan pelbagai peperiksaan peringkat antarabangsa seperti International Baccalaureate serta dijadikan sekolah contoh.