SIRI NOTA
PENGAJIAN JAUHAR TAUHID - SIRI 1
Menurut Imam Nawawi
;
Tanda orang yang Mutayyin
( Orang Yang Beragama ) itu ada empat sebagaimana yang dinazamkan oleh
ulama;
امور لدين صدق قصد وفا
العهد #
وترك لمنهي كذا صحة العقد
Ertinya “ Perkara –perkara agama itu adalah : membenarkan
qashad, memenuhi janji dan meninggalkan larangan serta sahihnya I’tikad”
Makna daripada :
- صدق القصد adalah menunaikan ibadah dengan niat dan ikhlas
- وفاء العهد adalah mendatangkan segala yang fardhu
- تركا المنهي adalah menjauhi segala yang diharamkan
- صحة العقد adalah kemantapannya dengan akidah-akidah ahlus Sunnah wal Jamaah
( Rujukan :
Jauhar Tauhid m.s 23 )
Huraian :
1.
صدق القصد
-
Menunaikan ibadah dengan niat yang ikhlas kerana Allah ( liwajhillah) dan
mengerjakan ibadat itu dengan ikhlas penuh keinsafan dan menepati tuntutan
syarak dengan memenuhi syarat amalan
yang Allah yag makbulkan.
-
Perbezaan di antara niat dan qashad. Niat ialah lintasan hati sementara
niat samada baik atau jahat sementara qashad pula ialah melakukan kerja dengan
bermatlamat seperti pergi haji. Haji bermakna menuju kaabah untuk menunaikan
perbuatan tertentu.[1]
-
Makna membenarkan ialah hati yang tulus ikhlas tanpa ada tujuan lain yang
orang tidak nampak kecuali hati
seseorang yang menilai kebenaran itu.
-
Syarat amal soleh yang Allah makbulkan ada empat
1.
Melaksanakan amalan dengan niat ikhlas
2.
Menepati syarak ( hukum agama ) dan Islam tidak menghalal cara untuk
mencapai matlamat. الغاية لا تبرر الوسيلة
3.
Melaksanakan dengan penuh kesungguhan (الاتقان )
4.
Melaksanakan dengan penuh komitmen ( الاستقامة (
2.
وفاء العهد
-
melaksanakan segala perintah yang wajib yang menjadi fardhu kepada seorang
mukallaf
-
al ahdu bermaksud janji yang telah termeterai dengan Allah iaitu menjunjung
perintahNya yang meliputi perkara fardhu ain dan fardhu kifayah
-
-
ومن يعمل سؤا اويظلم نفسه ثم
يستغفر الله يجد الله غفورا رحيما
-
”Dan barang siapa yang mengerjakan kejahatan atau menzalimi diri sendiri
kemudian beristighfar memohon keampunan nescaya ia dapati Allah itu Maha Pengampuun
lagi Maha Penyayang”
-
لو ان هذا القران على جبل لرايته
خشعا متصدعا من خشية الله
-
“ Sesungguhya
kami menurunkan al Quran ini kepada sebuah gunung pasti kamu akan dapat
melihatnya tunduk terpecah belah disebabkan takut kepada Allah”
-
makna wafa’ialah menunaikan dengan penuh rasa tanggungjawab dan menepati
kehendak atau piawai kualiti sesuatu kerja.
-
makna tanggungjawab agama ( taklif ) ialah pertanggugjawaban hukum hakam ke atas
seseorang mukallaf..
3.
تركا المنهي
-
menjauhi dan meninggalkan segala bentuk kejahatan dan perkara tegahan agama
-
tidak mendekati perkara haram dan shubhat
-
haram itu jelas dan halal itu jelas dan di antaranya shubhat[2]
-
عن أبى عبد الله النعمان بن بشير رضى الله عنهما قال
: سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول
:
-
ان الحلال بين وان الحرام بين وبينهما مشتبهات لا يعلمهن كثير من
الناس فمن اتقى الشبهات استبرأ لدينه وعرضه ومن وقع فى الشبهات وقع فى الحرام
كالراعى يرعى حول الحمى يوشك ان يرتع فيه الا وان لكل ملك حمى الا وان حمى الله
محارمه الا وان فى الجسد مضغة اذا صلحت صلح الجسد كله واذا فسدت فسد الجسد كله الا
وهي القلب
-
رواه البخارى ومسلم
-
ما أمن بالقرأن من استحل محارمه
-
الترمذى
”Tidaklah beriman dengan al Quran oleh
orang menghalalkan apa yang
diharamkan oleh al Quran"
4.
صحة العقد
-
kemantapan akidah ( akidah ahli Sunnah wal jamaah ) dengan beriman bahawa
Allah:
4.1
Allah yang mencipta alam ini dengan Bijaksana lagi Berkuasa
4.2
Allah tidak mencipta kejadian alam ini dengan sia-sia
4.3
Allah mengutuskan para rasul dan kitab untuk mengajar umat
4.4
Matlamat kewujudan insan ialah mengenali Allah dengan memberi penuh
ketaatan dan mengabdikan diri kepadaNya
4.5
Ganjaran kepada mukmin ialah syurga
4.6
Manusia melakukan kebaikan dan kejahatan dengan kehendak sendiri .namun
kebaikan itu dengan taufiq dan inayah Allah dan kejahatan pula tidaklah paksaan
Allah tetapi termasuk dalam batasan keizinan dan kehendakNya.
4.7
Urusan penciptaan undang-undang itu
adalah hak mutlak Allah.
4.8
Mengetahui nama-nama dan sifat-sifat
Allah yang layak bagi kemuliaanNya.
4.9
Mesti berfikir merenungi kehebatan kejadian Allah
bukan memikirkan zat Allah.
4.10
Mengabdikan diri kepada Allah
4.11
Tidak menyekutukan Allah
4.12
Sentiasa mengingati Allah dengan menyebut namaNya dan diam dengan berfikir
dan bercakap adalah berzikir
4.13
Bertawakkal sepenunnya kepada Allah
4.14
Mensyukuri nikmatNya
4.15
Sentiasa beristighfar memohon kemampunan kepada Allah
4.16
Sentiasa bermuraqabah ( merasai berada di bawah pengawasan ) dengan Allah.[3]
-
cabaran aqidah ialah kehidupan jahiliah dan
cinta dunia dan bencikan akhirat
-
aqidah yang selamat ( سليم العقيدة ) iaitu tidak syirik dan
mentauhidkan Allah dengan tauhid uluhiyyah dan tauhid rububiyyah serta tauhid
asma’wassifat