Kalendar Islam

RESEPI KEJAYAANKU

Assalamualaikum,
Kejayaan seseorang adalah bergantung kepada kekuatan individu tersebut dalam menentukan ; masa depannya, halatuju kehidupan & wawasan hidupnya, gaya hidupnya yang membolehkannya berdiri teguh dan sentiasa bermotivasi dan saling memahami pasangan dan anak-anaknya dalam menyesuaikan kerjaya dan kehidupannya secara berkeluarga. formulanya : teguhkan keazaman untuk mencapai cita-cita , terus melonjak kehadapan dan berani membuat keputusan dan mengambil risiko serta sentiasa muhasabah realself agar sentiasa sustainable.

Search This Blog

FASTAQIM KAMA UMIRTA Pengalaman Belajar di Malaysia dan Luar Negara ( Mesir ) 70 - 90 an


SETELAH UMUARKU MELAWATI EMPAT PULUH LIMA TAHUN, gembira melihat kejayaan anak-anak Ahmad Fadhlullah (Perubatan Univ Iskandariah Mesir) Ammar ( Perakaunan & Perbankan Islam USIM) Umar Faruq (Ilmu Wahyu & Pentadbiran UIAM) Amir ( Ting 4 SMKA Tun Sakaran ) Hasan ( Ting 1 SM Sains Lahad Datu Sabah ) Yasir ( darjah 5 SK Lahad Datu 4 ) mengejar cita -cita mereka. Kini umurku masuk 52 tahun 2017, alhamdulillah anak-anakku telah berada di universiti. Ahmad berada di tahun akhir perubatan, angah di tahun 3 USIM, Umar Tahun 1 dalam Pendidikan Islam dan bahasa Arab UIA, Amir sedang tunggu SPM , Hasan Tingkatan 3 di SMKA Falahiah Kelantan, Yasir Tingkatan 1 di Maahad Tahfiz Tok Guru Kota Bharu. Anak -anak daripada isteri kedua alhamdullah dah lepas U Kak Long, Muaz dah bekerja. Najiha sambung MA di UKM, Iman dan Najwa di UIA , Huda di UKM sementara Zaid sedang tunggu SPM dan Husaini di Maahad Tahfiz Sains. Tahniah.

Wednesday, November 7, 2007

laporan praktikum npqh 11/07

Tajuk :

PENGURUSAN KURIKULUM

“ PROJEK KECEMERLANGAN –

PROGRAM KILAUAN PERMATA “

ISI KANDUNGAN

PERKARA MUKA SURAT

TAJUK i

ISI KANDUNGAN ii - iv

PENGHARGAAN v

ABSTRAK vi

PENGENALAN vii - x

BAB 1 : HURAIAN MENGENAI SEKOLAH

1.1 Latar Belakang Sekolah

1.1.1 Maklumat Asas Sekolah 1

1.1.2 Sejarah Sekolah 1-3

1.1.3 Visi Dan Misi Sekolah 4

1.1.4 Objektif / Moto Sekolah 4

1.1.5 Lagu Sekolah 5

1.1.5 Falsafah dan Nilai Sekolah 5

1.1.6 Piagam Pelanggan SMKTK 6

1.1.7 Struktur Organisasi Sekolah 7

1.1.8 Lokasi Sekolah dan Peta Lakaran 8

1.1.9 Kemudahan dan Prasarana Sekolah 9

1.1.10 Persatuan Ibu Bapa dan Guru ( PIBG 10 - 11

1.2. Data Dan Statistik Sekolah

1.2.1 Enrolmen Pelajar 12

1.2.2 Bilangan Kakitangan Sekolah 13

1.2.3 Pencapaian Akademik 14-15

1.2.4 Pencapaian Kokurikulum 16

1.2.5 Kejayaan-kejayaan Sekolah 16

BAB 2: HURAIAN PROJEK KECEMERLANGAN AKADEMIK

‘ PROGRAM MENGGILAP PERMATA PMR/SPM 2007’

2.1 Pendahuluan 17

2.2 Situasi 18-20

2.3 Tinjauan Program- Dimensi Peluang dan Cabaran 21

2.4 Analisa SWOT 21-24

2.5 Motivasi dalam perlaksanaan projek 25-26

2.6 Penglibatan Kepimpinan Sekolah 27 2.7 Penglibatan Guru Dalam Proses Membuat Keputusan 27-28

2.8 Cara Kepemimpinan Sekolah Meniupkan Semangat

Kerjasama Dan Saling Menghormati 29-31

BAB 3: KEPEMIMPINAN DAN PENGURUSAN SMK SERI

KUNDANG

3.1 Stail Pengurusan dan Kepemimpinan Sekolah 32

3.2 Pengurusan Sekolah Merancang, Mengelola, Menyelia

Dan Menilai Program 32-34

3.2.1 Merancang

3.2.2 Mengelola

3.2.3 Memimpin

3.2.4 Mengawal dan Menilai

3.3 Stail Kepemimpinan Yang Digunakan Dalam Menjayakan Program 34-36

3.3.1 Stail Kepimpinan Sokongan

3.3.2 Stail Kepimpinan Mengarah

3.3.3 Stail Penekanan Matlamat

3.3.4 Stail Kepimpinan Penyertaan

BAB 4: BEBERAPA DIMENSI TINJAUAN PENGIKTIRAFAN

4.1 Tinjauan Dari Dimensi Pujian Dan Pengiktirafan 37-38

4.1.1 Pujian Dan Pengiktirafan Untuk Murid-Murid

4.1.2 Pujian Dan Pengiktirafan Untuk Guru-Guru

dan Staf Sokongan

BAB 5: TINDAK IKUT

5.1 Pengurusan Sekolah Yang Mengekalkan

Kejayaan Program 39

5.2 Halangan Dan Cabaran Yang Dihadapi Serta

Cara Penyelesaian 40

5.3 Faktor- Faktor Penting Yang Membawa

Kepada Kejayaan Program 41-42

REFLEKSI 43

RUMUSAN 47

BIBLIOGRAFI 48-49

MAKLUMAT PESERTA 50

LAMPIRAN 51

BUKU LOG PRAKTIKUM 52-60

PENGHARGAAN

Sesungguhnya segala puji bagi Allah SWT. Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad SAW., para sahabat, pengikut dan pejuang yang berjihad menyebar dakwah Islamiah. Puji dan syukur ke hadrat Allah SWT kerana dengan rahmatnya dan kasih sayangNya dapat saya menyiapkan laporan praktikum ini dalam bulan penuh keberkatan bulan Ramadhan kali ini.

.

Saya amat berterima kasih kepada semua pihak, terutamanya Puan Pengetua Puan Hajjah Maimunah Binti Hassan dan barisan Penolong Kanan di atas segala bentuk kerjasama yang diberikan sepanjang praktikum dijalankan. Jutaan terima kasih kerana membenarkan saya menjalankan program praktikum di Sekolah Menengah Kebangsaaan Seri Kundang ( SMKSK ). Begitu juga dengan kerjasama yang diberikan oleh pihak pengurusan dan warga sekolah sepanjang saya berada di sekolah ini dan mendapatkan pelbagai maklumat berkaitan keperluan laporan praktikum bagi memenuhi keperluan asas Program Diploma Kelayakan Professional Kepengetuaan Kebangsaan ( NPQH ).

Di kesempatan ini juga saya mengucapkan jutaan terima kasih kepada pegawai penyelia praktikum saya iaitu Yang Berbahagia Puan Hajjah Solleha binti Mohamed yang telah memberi bimbingan dan panduan untuk saya menyempurnakan laporan ini. Pendekatan dan pengalaman beliau membimbing dan memberi dorongan bagi membolehkan saya mengadun penulisan laporan ini.

Saya juga merakamkan ucapan setinggi-tinggi terima kasih kepada semua pensyarah Institut Aminuddin Baki Induk di Genting Highlands, Pahang dan Cawangan Utara di Jitra, Kedah. Komitmen dan kesungguhan kalian mencurahkan ilmu pengetahuan amat bermakna sekali kepada saya. Mudah-mudahan dengan keikhlasan itu segala budi baik kalian akan diberkati oleh Allah SWT.

ABSTRAK

Projek kecemerlangan akademik yang dinamakan Projek Menggilap Permata adalah projek yang telah dilaksanakan semenjak tahun 2006 dan telah membuahkan hasil yang membanggakan dan cemerlang dalam peperiksaan Penilaian Menengah Rendah ( PMR ) dan Sijil Pelajaran Malaysia ( SPM ) tahun 2006. Dengan kepimpinan mantan pengetuanya Pn,Azizun binti Harun yang telah membawa budaya cemerlang dari SMK Taman Melawati ke SMK Seri Kundang dalam membentuk budaya cemerlang di kalangan guru dan pelajar walaupun umur sekolah SMK Seri Kundang baru setahun jagung iaitu berusia 5 tahun tetapi pelajar-pelajar SPM keduannya telah mencipta kecemerlangan dalam peperiksaan iaiti 98.6 % dan PMR 100 %. Budaya ini telah diteruskan oleh kepimpinan baru iaitu di bawah pengetuanya Pn, Maimunah Hassan dengan komitmen para penolong kanan dan guru-guru telah melaksanakan projek kecemerlangan dengan begitu cemerlang dan sasaran tahun 2007 ialah 98 % dalam SPM dan PMR 100 % . Projek ini yang mempunyai sepuloh program yang meliputi program kecemerlangan akademik, motivasi, kaunseling , pembinaan kesedaran kendiri pelajar dan penilaian kendiri melalui program restu, muhasabah diri dan ‘head count’ dan ‘post mortem’. Peperiksaan Pertengahan Tahun telah menampakkan bibik kecemerlangan. Walaupun keputusan Peperiksaan Percubaan PMR tidak mencapai sasaran sepenuhnya, pihak sekolah telah mengambil inisiatif untuk membimbing pelajat ke arah kecemerlangan dengan mengadakan kelas-kelas bimbingan khas dan klinikal dengan mengikut subjek tertentu megikut sasaran yang ditetapkan . Kepimpinan pengetua dan barisan Penolong Kanan serta guru –guru telah menampakkan kesungguhan ke arah kejayaan yang disasarkan. Komitmen pengetua ke arah mewujudkan sekoah berkesan jelas dalam visi sekolah iaitu melahirkan pelajar yang cemerlang di daerah Gombak menjelang 2009. Kepimpinan instruksional yang dilaksanakan dapat menambatkan hati guru dan Persatuan Ibubapa dan Guru-guru ( PIBG ) untuk bekerja dalam satu pasukan dalam sebuah organisasi dengan penuh kerjasama dan budaya kerja cemerlang

PENGENALAN

Sekolah merupakan sebuah institusi pendidikan yang membentuk modal insan. Guru dan staff sokongan adalah sumber yang menggerakkan segala proses bermula dari proses pentabiran, pengajaran , pembelajaran dan sebagainya yang menjadikan sekolah sebagai sebuah organisasi yang penting dalam proses pendidikan masyarakat. Ibubapa akan memilih sekolah yang berkesan kerana beranggapan jika anaknya belajar di sekolah yang baik maka adalah mungkin anak mereka mendapat keputusan yang cemerlang. Blau dan Scot ( 1952) berpendapat sebagai sebuah organisasi pendidikan , sekolah merupakan sistem sosial yang amat peka dengan hasrat dan cita-cita masyarakat.

Definisi Sekolah menurut Kamus Dewan, sekolah bermaksud tempat untuk belajar dan mengajar atau tempat menerima dan memberi pelajaran. Dalam Akta Pendidikan pula, sekolah ditakrifkan sebagai suatu tempat di mana 10 ataupun lebih murid yang biasanya diajar sama ada di dalam atau lebih bilik darjah”.

Secara literal, Kamus Dewan mentakrifkan terminology sekolah tempat untuk belajar dan mengajar. Manakala perkataan kesan ditakrifkan sebagai tanda yang ditinggalkan oleh sesuatu.

Pengertian sekolah berkesan berbeza-beza kerana berbagai-bagai pihak mempunyai persepsi yang berbeza terhadap apa yang mereka kehendaki daripada sekolah. Oleh kerana itu Stoll dan Fink (1996) menegaskan bahawa untuk memberi definasi kepada keberkesanan, kita perlu memilih antara nilai yang berbeza-beza.
Kajian-kajian sekolah berkesan secara khusus mendefinasikan keberkesanan sekolah melalui pembolehubah yang dianggap penting dan digunakan untuk mengukur keberkesanan sekolah. Secara umum terdapat dua criteria yang digunakan oleh para pengkaji untuk mengukur keberkesanan iaitu, ‘outcome’ atau ‘output’ dan proses.
Levine dan Lezotte (1990) melihat sekolah berkesan dari segi hasil yang dikehendaki(outcome). Edmonds (1979) mendefinasikan keberkesanan bukan sahaja dari segi kualiti hasil tetapi juga dari kesaksamaan(equity). Mengikut beliau keberkesanan sekolah diukur berdasarkan kejayaannya meningkatkan penguasaan akademik kanak-kanak kurang beruntung sehinggakan kadar bilangan anak-anak kurang beruntung yang menguasai akademik yang sama seperti bilangan anak-anak kelas menengah yang menguasainya.

Konsep keberkesanan sekolah tidak seharusnya mencapai kejayaan akademik semata-mata .Astin ( 1985 ) berpendapat konsep keeberkesanan itu harus mencakupi perkembangan intelektual dan kendiri para pelajar serta releven sajian kurikulum itu dengan keperluan pelajar. Dalam hubungan ini sekolah harus menjamin perkembangan intelektual dan sahsiah pelajar serta dapat pula menyediakan peluang pendidikan untuk semua pelajar. Konsep keberkesanan ini bermakna sekolah perlu memastikan bahawa semua pelajarnya mendapat pendidikan sewajarnya dan tidak ada pelajar yang gagal atau berhenti sekolah semata-mata kerana tidak berjaya dalam pelajaran. Mengikut konsep ini sekolah yang berjaya adalah sekolah yang kadar kecicirannya kosong tidak ada pelajar yang tidak tahu membaca , menulis dan mengira. Begitu juga tidak ada sistem diskriminasi sebaliknya setiap pelajar mendapat layanan yang adil saksama dari pihak sekolah dan guru.

Astin ( 1985) mengaitkan konsep keberkesanan sekolah dengan konsep pendidikan yang releven yang baginya bermaksud bahawa pendidikan yang diberi oleh sekolah harus dapat menyuburkan kreativiti dan perkembangan bakat, kebolehan berfikir dan power of exresssion para pelajar.

Pengetua merupakan pengurus utama kepada sesebuah organisasi sekolah. Sekiranya pengurusan dapat dilaksanakan dengan efektif dan cekap secara tidak langsung masalah di sekolah dapat diselesaikan dan ini membantu ke arah pembentukan sekolah berkesan.

Edmond ( 1979 ) menegaskan bahawa pengetua berkesan ialah pengetua yang memainkan peranannya sebagai pemimpin pengajaran dan pemimpin yang tegas. Sergiovanni ( 1984 ) mengkonsepsikan keberkesanan itu ialah dari segi kuasa dan kemudahan yang ada padanya bagi melaksanakan sesuatu perubahan. Oleh itu, jika ingin mencapai kecemerlangan sekolah, seseorang pengetua itu mestilah memainkan peranan sebagai pemimpin yang berketrampilan . Sergiovanni telah membahagikan kepada lima kelompok peranan yang perlu dimainkan oleh pengetua sebagai syarat untuk mencapai kecemerlangan sekolah.

  1. Pengetua ialah pemimin teknikal yang seharusnya memimumkan peranan sebagai jurutera pengurusan.
  2. Pengetua sebagai pemimoin manusia. Dalam hal ini, pengetua memainkan peranan sebagai jurutera kemanusiaan. Maksudnya pengetua haarus mahir dan cekap dalam aspek perhubungan manusia dan perhubungan individu seta mampu menggerakakan kakitangannya.
  3. Pengetua sebagai pemimpin pendidikan. Pengetua memainkan peranan sebagai ‘clinical practioner’ iaitu menyubang kepakaran dalam bidang pendidikan dan persekolahan. Pengetua juga perlu mahor dalam bidang kirikulum , diognosis keperluan pelajar, penilaian dan penyeliaan atau pencerapan yang berkesan.
  4. Pengetua sebagai simbolik . dalam konteks ini pengetua meminumkan peranan senagai penghulu yang memeberi isyarat tentang nilai dan kepetingan sesuatunyang hendak dicapai seperti melawat bilimdarjah dan kaasan sekolah sebaliknya cuba mengenali pelajar dengan lebih dekat.
  5. Pengetua sebagai pemimpin budaya. Kepimpinan budaya ini amat penting nagi mencapai kecemerlangan sekolah. Pengetua yang menjalankan peranan ini dapat dilihat menerusi usaha-usahanya mencari, mentafsir dan memperkukuhkan nilai, kepercayaan dan unsur-unsur budaya yang dapat menjadikan sekolah sebagai sebuah sekolah yang unik.

Kepimpinan pengetua di SMK Seri Kundang menjurus kepada kepimpinan instruksional. Mengikut Hallinger ( 1990 ) sebelas elemen kepemimpinan instruksional iaitu ;

a. Mewujudkan Iklim Pembelajaran Positif

1) Melindungi waktu pengajaran dan pembelajaran ( P& P )

2) Membudayakan perkembangan profesional

3) Mengekalkan ketampakan

4) Menyediakan ganjaran kepada guru

5) Penguatkuasaan standard akademik

6) Menyediakan insentif kepada pelajar

b. Mendefinisikan misi sekolah

7) Merangka matlamat sekolah

8) Menyampaikan matlamat sekolah

c. Mengurus Program Instruksional

9) Penyeliaan dan penilaian Instruksi

10) Menyelaras kurikulum

11) Memantau kemajuan pelajar

Kajian laporan ini menjelaskan bahawa usaha pengetua dengan pendekatan tersendiri dan melaksanakan kepimpinan instruksional untuk mewujudkan sebuah sekolah berkesan. Satu tanda keberkesanan sekolah ialah sejauh mana kecemerlangan akademik dapat ditingkatkan selain dari kecemerlangan sahsiah dan disiplin pelajar di SMK Seri Kundang Selangor.

No comments: