INISIATIF 1: SPESIFIKASI PEMBELAJARAN HARIAN (SPH)
1.0
Konsep
Pembelajaran dan pengajaran
(P&P) dilaksanakan berdasarkan spesifikasi yang ditetapkan.
2.0
Rasional
2.1
Mengaplikasikan
pelbagai mod pembelajaran
2.2
Melaksanakan
P & P mengikut aras Taksonomi Bloom yang
sesuai dengan tahap pelajar
2.3
Menyediakan peluang
pembelajaran melalui situasi kehidupan sebenar
2.4
Menerapkan
kemahiran insaniah.
3.0
Kaedah Pelaksanaan
3.1
SPH boleh disediakan berdasarkan templat yang
dibekalkan dan difailkan.
3.2
Penulisan SPH boleh dilakukan seperti jadual berikut:
Bil
|
Komponen SPH
|
Cara
Penulisan
|
1
|
Hasil Pembelajaran
|
·
Merujuk Sukatan Pelajaran , Huraian Sukatan
Pelajaran dan Rancangan Pelajaran Tahunan
·
Mengambil
kira pengetahuan sedia ada dan
tahap pelajar.
|
2
|
Mod Pembelajaran
|
·
Pemilihan
mod pembelajaran dibuat berdasarkan kesesuaian dengan hasil pembelajaran
|
3
|
Aras Pembelajaran
|
·
Ditentukan
sebelum P & P dijalankan dan merujuk
Hasil Pembelajaran
·
Boleh melibatkan beberapa aras
dalam satu-satu P & P.
·
Pada
akhirnya semua aras perlu dilaksanakan
dalam pembelajaran setiap mata
pelajaran .
|
4
|
Ringkasan aktiviti
|
·
Disesuaikan dengan Hasil Pembelajaran , Mod Pembelajaran Dan Aras Pembelajaran.
|
5
|
Pentaksiran dan Penilaian
|
·
Perlu dinyatakan bentuk pentaksiran dan penilaian
yang digunakan sepanjang P & P
|
INISIATIF 2: PROFESSIONAL
LEARNING COMMUNITY- LESSON STUDY
(PLC-LS)
(Komuniti Pembelajaran Profesional-Kajian
Pembelajaran)
1.0
Konsep
Lesson Study adalah amalan guru-guru secara KOLABORASI:
(i)
merancang dan menyedia Rancangan Mengajar
(ii) membuat
pemerhatian terhadap pengajaran guru
(iii) membuat
refleksi terhadap P&P, dan seterusnya
(iv) mengubahsuai
untuk menambahbaik Rancangan Mengajar
2.0
Rasional
2.1
Meningkatkan pengetahuan kandungan dan pengetahuan
kandungan-pedagogi guru (pedagogical content knowledge)
2.2
Meningkatkan amalan refleksi guru
2.3
Membina pengetahuan dan kefahaman guru mengenai
masalah pembelajaran pelajar
3.0
Kaedah Pelaksanaan
Langkah
|
Modus Operandi
|
1
|
Pembentukan
Jawatankuasa TASK FORCE PLC-LS SBP
a)
Jawatankuasa
TASK FORCE PLC-LS SBP dianggotai oleh:
·
BPSBPSK
·
Pakar
rujuk LS
·
Jurulatih Utama (JU) mata pelajaran LS mengikut zon
b)
Fungsi
jawatankuasa:
·
Menjadi
think tank PLC-LS SBP
·
Menyediakan pelan pelaksanaan LS Kitaran 1
·
Menyediakan
instrumen pemantauan LS
·
Panel
penilai laporan LS
|
2
|
Bengkel Pelaksanaan Lesson Study
Peringkat SBP
a)
Dengan
kerjasama BPG
b)
Cadangan
tarikh
·
Januari
– Februari 2012
c)
Kumpulan
Sasaran
·
JU
yang dilantik
·
Guru Kanan Mata Pelajaran (GKMP) Sains &
Matematik
d)
Pengisian
Program
·
Taklimat dan Pembentangan Kertas (Kerja Fungsi
Otak, Lesson Study, Strategi
Belajar)
·
Demonstrasi (Video Sesi P&P)
·
Bengkel
LS
-
Penyediaan
Rancangan Mengajar
-
Simulasi
Latihan Mengajar
-
Bimbingan
(coaching)
-
Refleksi
·
Pelan
Pelaksanaan LS Kitaran 1
·
Rumusan
|
3
|
Program Lesson Study Kitaran 1 (Peringkat Zon)
a)
Tempoh:
1 hari
b)
Penglibatan:
·
1 Guru mata pelajaran/ketua panitia (MT, FIZ,
KIM,BIO) setiap sekolah mengikut zon
c)
Pengisian
program:
·
Taklimat
konsep LS oleh JU
·
Perbincangan
penyediaan rancangan pembelajaran harian
·
Kelas
terbuka
·
Refleksi
d)
Menjalankan
kajian kesediaan guru
|
4
|
Laporan Program Lesson Study Kitaran 1 (Peringkat Zon)
a)
JU mata pelajaran membentuk JK penyedia laporan
b)
Menyediakan
laporan pelaksanaan LS
c)
Merumuskan
kajian kesediaan guru
|
5
|
Kajian Laporan Program
Lesson Study Kitaran 1 (Peringkat
Zon)
a)
Menganalisis
maklum balas guru
b)
Menilai dan menambah baik proses pelaksanaan LS
|
6
|
Pelaksanaan Lesson Study Kitaran
2 (Peringkat Sekolah)
a)
Pembentukan
kumpulan LS
b)
GKMP
bertindak sebagai penyelaras LS
c)
Melaksanakan
semua kitaran LS
d)
Menyediakan
laporan pelaksanaan LS
|
7
|
Kajian Semula Pelaksanaan Lesson
Study di SBP
a)
Task
force menganalisis dan menilai laporan pelaksanaan LS Kitaran 2
b)
Mengkaji
proses pelaksanaan LS
|
INISIATIF 3: PROFESSIONAL LEARNING COMMUNITY-TEAM TEACHING
(Komuniti
Pembelajaran Profesional-Pengajaran Kolektif)
1.0
Konsep :
Team teaching melibatkan sekumpulan guru
yang bekerja bersama-sama dengan tujuan yang sama dan secara berterusan untuk
membantu sekumpulan murid. Guru-guru bersama-sama menetapkan objektif, mengajar, dan
membuat refleksi. Pasukan guru boleh terdiri daripada bidang yang sama atau
bidang-bidang yang berlainan.
“In team teaching a group of teachers, working together, plan, conduct, and
evaluate the learning activities for the same group of students. In practice, team teaching has many different
formats but in general it is a means of organising staff into groups to enhance
teaching”
2.0
Rasional
2.1
Bekongsi kepakaran
2.2
Mengisi kekosongan waktu ketika guru
menjalankan tugas rasmi di luar sekolah atau bercuti
3.0
Kaedah Pelaksanaan
3.1
Setiap
sekolah perlu melaksanakannya bagi sekurang-kurangnya tiga subjek kritikal yang dikenal pasti
3.2
Pelaporan
refleksi disediakan dan difailkan .
3.3
Team Teaching boleh dilaksanakan dalam pelbagai situasi. Panduan
pelaksanaan bagi setiap situasi dapat
dirujuk dalam jadual di bawah.
Bil
|
Situasi
|
Kaedah
|
1
|
Wujud guru
berpengalaman dan guru kurang berpengalaman.
|
·
Jadual waktu P & P guru bagi
mata pelajaran yang sama boleh
diselaraskan
·
Pengajaran secara berpasukan dilaksanakan dalam
kelas tertentu atau dengan
menggabungkan kelas.
·
Modul / Spesifikasi Pembelajaran Harian(SPH)
disediakan bersama lebih awal .
·
Guru yang
kurang berpengalaman akan bersama-sama mengendalikan kelas guru yang
berpengalaman berdasarkan SPH . Seterusnya guru yang kurang pengalaman akan
mengajar dikelasnya berdasarkan SPH yang sama dengan bantuan guru yang
berpengalaman
|
2
|
Wujud
kekosongan waktu disebabkan guru mata pelajaran menjalankan tugasan rasmi di luar atau bercuti
|
·
Dijalankan
secara jadual ‘ganti terancang’
·
Modul
/ Spesifikasi Pembelajaran Harian(SPH) disediakan bersama lebih awal .
|
3
|
Wujud guru-
guru yang berkepakaran tentang kaedah berkesan untuk mengajarkan tajuk/konsep/kemahiran/teknik
tertentu
|
·
Jadual
waktu P & P guru bagi mata pelajaran yang sama boleh diselaraskan
·
Boleh
juga dilaksanakan di luar jadual waktu (kelas tambahan) mengikut
kelas tertentu atau dengan
menggabungkan kelas.
|
4
|
Wujud perbezaan keupayaan pelajar dalam menguasai
tajuk/konsep/kemahiran tertentu
|
·
Guru
menyediakan ujian diagnostik/analisis item ujian/peperiksaan dan mengenal
pasti tajuk/konsep/kemahiran yang
tidak dikuasai oleh pelajar
·
Pengajaran semula tajuk/konsep/kemahiran tersebut dilaksanakan mengikut kepakaran
|
5
|
Semua guru dalam satu
mata pelajaran kurang pengalaman
|
·
Menggunakan
kepakaran guru bagi mata pelajaran tersebut dari SBP berdekatan
·
Boleh juga menggunakan guru dari zon yang
berdekatan
·
Memanfaatkan kemudahan ICT secara memuat naik
rakaman video P&P guru berkenaan atau melalui video conferencing
|
INISIATIF 4: PENCERAPAN
1.0
Konsep
Satu
kaedah mengesan dan menilai keberkesan P
& P.
2.0
Rasional
2.1
Penjaminan
kualiti P&P
2.2
Perkongsian
pintar
3.0
Kaedah Pelaksanaan
3.1
Dilaksanakan
oleh Pengetua, PK1, GKMP , Guru
Cemerlang , Ketua Panitia Mata Pelajaran dan pihak yang dilantik oleh pengetua.
3.2
Menggunakan Instrumen Standard Kualiti Pendidikan Malaysia (SKPM)
2010.
3.3
Dijalankan
sekurang-kurangnya lima
kali setahun bagi setiap
guru.
3.4
Melibatkan pencerapan P & P dan hasil kerja
murid
3.5
Pencerapan
boleh dilaksanakan serentak dengan Team
Teaching dan Lesson Study
3.6
Semakan
SPH dijalankan mengikut Surat Pekeliling Iktisas Bil 3/1999
3.7
Jadual Pencerapan dan semakan hasil
kerja pelajar disediakan pada awal tahun dalam manual pengurusan sekolah
3.8
Pelaporan difailkan untuk tujuan pemantauan
INISIATIF 5: SUSUN ATUR BILIK DARJAH
1.0
Konsep
Bilik
darjah menjadi hub penguasaan ilmu. Susun atur bilik darjah adalah fleksibel.
2.0
Rasional
2.1
Membantu pelaksanaan P & P yang berkesan.
2.1.1
Menggalakkan
interaksi antara guru –murid dan murid-murid
2.1.2
P&
P yang kondusif dan menyeronokkan
2.1.3
P
& P yang dilaksanakan adalah berpusatkan murid
2.2
Bilik darjah menjadi hub pengetahuan.
2.2.1
Hasil
kerja murid dipamerkan
2.2.2
Maklumat mata pelajaran sentiasa kemas kini.
3.0
Kaedah Pelaksanaan
3.1
Dilaksanakan berdasarkan kesesuaian infrastruktur
di setiap sekolah.
3.2
Dilaksanakan mengikut kreativiti .
3.3
Hub
ilmu meliputi setiap bidang
INISIATIF 6: AUTONOMI KURIKULUM
1.0
Konsep
Pengurusan
sekolah diberikan hak atau kuasa untuk menguruskan kurikulum mengikut cara atau
budaya yang difikirkan sesuai bagi mencapai matlamat kecemerlangan dengan tidak
mengabaikan pekeliling yang berkuat kuasa. Pada peringkat awal pelaksanaan dikhususkan
kepada pengurusan contact hours.
2.0
Rasional
Mengoptimumkan
masa P & P dengan memberi kuliah/ input, perbincangan, murid membuat
latihan dan guru memantau kerja murid.
3.0
Kaedah Pelaksanaan
3.1
Jadual
P & P rasmi diubah suai mengikut keperluan sekolah.
3.2
7 buah sekolah dikenal pasti untuk dilaksanakan
projek rintis iaitu:
3.2.1
Sekolah Tun Fatimah, Johor Bahru;
3.2.2
SM
Agama Persekutuan Kajang, Selangor;
3.2.3
SM Agama Persekutuan Labu, Negeri Sembilan;
3.2.4
SBPI
Gombak, Selangor;
3.2.5
SBPI
Rawang, Selangor;
3.2.6
SM
Sains Teluk Intan; dan
3.2.7
SM
Sains Alam Shah, Kuala Lumpur.
3.3
1
kali pertemuan = 1 jam
3.4
Prep
malam berstruktur
INISIATIF 7: COURSES OF STUDY
1.0
Konsep
Pemetaan Kurikulum bagi satu-satu mata pelajaran yang diintegrasikan dengan
mata pelajaran yang lain. Pemetaan ini mengambil kira aspek mod pembelajaran, taksonomi
pembelajaran, pembangunan kemahiran insaniah serta pentaksiran dan penilaian.
2.0
Rasional
2.1
Menyelaraskan sukatan, kandungan, bahan bantu
belajar dan kaedah penilaian.
2.2
Memberikan gambaran awal tentang sukatan pelajaran
pada setiap tahap.
2.3
Memberikan
peluang kepada murid untuk:
2.3.1
membuat
persediaan awal;
2.3.2
melihat perkaitan kandungan antara mata pelajaran.
2.4
Memberikan peluang kepada murid yang prestasi tinggi meneroka
pengetahuan di luar ruang lingkup tajuk dalam kurikulum.
3.0
Kaedah Pelaksanaan
Bil
|
Aktiviti
|
Tempoh
|
Tindakan
|
Catatan
|
1
|
Pembentukan Jawatankuasa Task Force Courses of Study SBP
|
Februari
2012
|
·
BPSBPSK
|
·
Mengikut
mata pelajaran
|
2
|
Bengkel Pemetaan
Kurikulum
|
Mac
– April 2012
|
·
BPSBPSK
·
JK
Task Force
|
·
Pendedahan
konsep courses of study
·
Dibentuk
merentasi mata pelajaran dalam bidang yang sama
|
3
|
Bengkel Penyediaan Courses of Study SBP
|
Mei
– Oktober 2012
|
·
BPSBPSK
·
JK
Task Force
|
·
Pembentangan
|
4
|
Bengkel Pemurnian Courses of Study SBP
|
Nov
2012
|
·
BPSBPSK
·
JK
Task Force
|
|
5
|
Taklimat Courses of Study SBP
|
Disember
2012
|
·
BPSBPSK
·
Guru
SBP
|
·
Penolong
Kanan/ GKMP/ Ketua Panitia
·
Cetakan
dan edaran
|
No comments:
Post a Comment