Isu dalam penilaian prestasi pegawai pendidikan dan cara
penyelesaian isu
Mukaddimah
Penilaian
Prestasi Tahunan ( LNPT) setiap tahun menjadi isu hangat setelah diisytiharkan
penerima Anugerah Perkhidmatan Cemerlang ( APC ) di sesebuah sekolah. Rasa ketidakadilan dan ketidaktelusan
pengetua dipertikaikan. Tuduhan pilih kasih , membodek dan kipas angin sentiasa
kedengaran. Kadang-kadang guru –guru tidak diberitahu markah yang diperolehi
dalam LPNT dan kebanyakan guru mengambil sikap senyap tentang LNPT mereka.
Mandat /
Punca Kuasa
1.
Surat Pekeliling
Perkhidmatan Bil. 4 Tahun 2002.
2.
Surat
pekeliling Perkhidmatan Bil.5 Tahun
2007.
3.
Surat
pekeliling Perkhidmatan Bil.2 Tahun 2001.
4.
Surat
pekeliling Perkhidmatan Bil.3 Tahun 2009.
5.
Penentuan
Pegawai Awam ( Perlantikan , Kenaikan Pangkat dan Penamatan Perkhidmatan )
2005-P.K (A) 176/2005
Dasar
Penilaian Prestasi yang Objektif , Adil dan Telus
Objektif
ialah Berasaskan kenyataan atau fakta sebenar tidak dikuasai atau dipengaruhi
oleh perasaan atau prasangka sendiri
Adil
ialah Meletakkan sesuatu pada tempat yang betul dan menepati hak seseorang atau
sesuai.
Telus
ialah Mudah difahami atau diketahui ( tiada hal yang tersembunyi atau
disangsikan)
Isu-isu
1.
Pegawai /
Guru Yang Dinilai ( PYD )
1.1 Personaliti guru
Personaliti guru adalah perkara asas yang dilihat
dalam penilaian dan seserang guru itu dilahat sejauhmana komitmen dan
pencapaiannya dalam prestasi kerja. Personaliti adalah penyumbang besar dalam
memberi persepsi awal peratusan prestasi pada pandangan pentadbir. Personaliti
menarik adalah pakej penting dalam kerjaya seorang guru.
1.2 Penampilan guru dalam profesion keguruan
Persoanaliti menarik akan menampakkan ketrampilan
seseorang guru dalam profesion kerjayanya. Murid berasa senang dan mesra dengan
seorang guru yang menampakkan sifat kebapaan dan keibuannya serta watak seorang
guru. Seorang yang senang didampingi dan kehadirannya dapat dirasai oleh kawan
sejawatan dan murid-muridnya. Tunjuk ajarnya mudah diikuti oleh sesiapa saja
yang bersamanya. Penampilan guru secara professional amat penting dalam
menentukan penilaian prestasi kerjayanya oleh pentadbir.
1.3 Kemahiran dan penguasaan dalam core subjek
Penguasaan guru terhadap subjek utamanya sangat
penting. Murid dapat menilai guru sekiranya guru tidak mengusai sesuatu subjek
dalam proses pengajaran dan pembelajaran berlaku. Bagaimana guru menyampaikan
maklumat dan ilmu kepada murid dan cara
menangani persoalan yang timbul dalam proses perbincangan subjek tersebut.
Impaknya ialah kefahaman murid seterusnya jawapan mereka dalam skrip jawapan
peperiksaan. Lazimnya sekiranya murid memahami apa yang diajar oleh guru mereka
akan score dalam subjek tersebut. Keputusan peperiksaan murid juga merupakan
perkiraaa asas dalam penilaian prestasi seorang guru.
1.4 Tahap keilmuan
Seseorang guru hendaklah bersifat terbuka dan
bijak dalam menangani masalah murid dan guru serta bijak berkomunikasi dengan
penrtadbir. Kebijaksanaan dan kematangan dalam menyelesaikan masalah adalah
berasaskan ilmu pengetahuan dan asas imu kepakarannya. Kepakaran ini dapat
mempengaruhi pentadbir dalam menilai tahap kebijkasaan dan komitmen guru.
2.
Komitmen dan
performance
2.1 Persediaan mengajar
Guru hendaklah membuat persediaan mengajar sehari
sebelum mengajar dan seminggu sekali mengikut peranacangan tahunah dan mingguan
dalam Rancangan Pelajaran ( RP ). Persediaan ini semestinya guru berfikir
bagaimana untuk muridnya boleh memahami apa yang diajar dan berlaku P&P secara
berkesan di mana murid belajar dan guru mengajar dan di akhir pengajaran
refleksinya amat memuaskan.
2.2 Menguasai tajuk pengajaran
setiap tajuk yang diajar mesti dikuasai oleh guru
untuk dipersembahkan kepada murid kelas dengan berkesan.
2.3 Mengendalikan latihan kemahiran pelajar
2.4 Latih tubi dan pemeriksaan hasil kerja pelajar
2.5 Keprihatinan kepada pelajar
3.
Agihan tugas
3.1 Agihan tugas mengikut kepakaran dan minat guru
3.2 Agihan tugas secara ‘rotate’ tugasan sebagai asas
kepakaran dan kemahiran guru
3.3 Komitmen terhadap tugas akademik, HEM dan koko
4.
Pegawai
Penilai Pertama ( PPP) dan Pegawai Penilai Kedua (PPD)
4.1 Persepsi
Persepsi pentadbir biasanya terbentuk dengan
pemerhatian tingkahlaku guru dan perubahan dalam melaksanakan tugas yang
diamanahkan.
4.2 Empty
Pentadbir seharusnya telus de ngan guru dan
pegawai bawahannya dalam menialai prestasi.
4.3 Sentimen peribadi
Isu ini kadang-kadang dikaitkan bersama dlam memberi
penilaian. Seharusnya elakkan dan berupa satu kesalahan dlam etika penilaian
bahawa sentimen ini dijauhi dan dihindari oleh penilai dan guru sebagai
pegawai.
Cara
penyelasaian isu.
1.
Pegawai Yang
Dinilai ( PYD )
1.1 Penampilan diri sebagai pegawai professional dan
berwatak serta bermaruah
1.2 menjaga etika keguruann dan sentiasa menampilkan diri
sebagai seorang guru penyayang , beradab dan disenangi oleh pelajar dan rakan
1.3 Sentiasa menambah ilmu dan up to date pengetahuan
terutama dalam ICT dan dibidang berkaitan kepakaran dan pengkhususan.
2.
Komitmen dan
performance
2.1 Sentiasa berfikir bagaimana persediaan untuk mengajar esok hari supaya berkesan dan pelajar suka
dan memahami pengajaran. Semua idea bernas ditulis di dalam buku persediaan
mengajar termasuk ABM.
2.2 Guru menguasai tajuk pengajaran dengan mengulangkaji
tajuk untuk dipersembahkan kepada pelajar dengan cara yang terbaik dan
berlakunya maklumbalas dan refleksi positif
2.3 Memeriksa dan menyemak buku nota dan latihan pelajar
mengikut KPI yang ditetapkan.
2.4 Terapkan kasih sayang kepada semua pelajar yang diajar
dan mengajar dengan benar kerana Allah.
3.
Agihan tugas
3.1 Guru hendaklah memberitahukepakaran dan minat serta
memohon jawatan yang sesuai agar pihak pentadbir dapat membuat
pertimbangan yang sewajarnya.
3.2 Guru hendaklah menerima tugasan yang diberi sebagai
latihan kepakaran dalam pengurusan pelajar di sekolah. Guru perlu belajar
perkara yang tidak tahu dan jangan menolak tugas tanpa alasan yang munasabah.
3.3 Guru hendaklah menerima agihan tugas dalam tiga
tugasan besar yang melibatkan pengurusan sekolah.
4.
PPP dan PPD
4.1 Persepsi seorang pentadbir terhadap seorang guru setelah
melihat komitmen guru terhadap tugas yang diberi. Kemudian mengukur sejauhmana
perfomance guru dalam setiap tugasan yang dibuat. Semua pemerhatian dan
perbincangan direkod dari masa ke
semasa. Seorang pentadbir yang telus dan empty akan menasihati dan membimbing
pegawai ke arah membuat penambahbaikan setelah perbincangan dilaksanakan di pertengahan
tahun.
4.2 Pentadbir hendaklah menerima pegawai secara ‘empty’
dan memberi tunjuk ajar dan bimbingan yang sewajarnya agar hak mendapat prestasi
cemerlang pegawai tercapai dan pegawai terbimbing untuk melaksanakan tugas dengan
cemerlang.
4.3 Pentadbir hendaklah mengelakkan sentimen peribadi dlam
membimbing pegawai dan memberi prestasi kepada pegawai. Elakkan sentimen
pentadbir dan pegawai menjadi isu hangat di sekolah.
Penutup
Sebagai seorang
yang profesiaonal samada seorang pentadbir atau seorang guru yang dinilai hendaklah berpegang kepada etika kerjaya dan
nilai-nilai murni dalam melaksanakan kerja secara professional dan bermaruah. Sebagai
pentadbir dan guru yang profesional hendaklah sentiasa meneliti dan sedar
bahawa ciri-ciri penilaian prestasi yang digariskan oleh Jabatan Perkhidmatan
Awam seperti berikut adalah asasnya :
1.
PYD adalah aset
yang boleh dimajukan.
2.
Berterusan sepanjang
tahun.
3.
Berdasar pencapaian
kerja sebenar.
4.
Tidak pilih
kasih.
5.
Tidak dibuat
secara tergesa-gesa.
6.
Tidak dipengaruhi
oleh prestasi tahun sebelum.
7.
Tidak terlalu
linient.
8.
Tidak mengambil
jalan mudah dengan memberi markah dari lingkungan pertengahan tahun.
9.
Tidak memberi
perhatian terhadap perkara yang boleh memepengaruhi penilaian.
Disediakan oleh
Puan Maznah binti Ahmad
Peserta NPQEL Ambilan 2/2012 Sem2
No comments:
Post a Comment