Kalendar Islam

RESEPI KEJAYAANKU

Assalamualaikum,
Kejayaan seseorang adalah bergantung kepada kekuatan individu tersebut dalam menentukan ; masa depannya, halatuju kehidupan & wawasan hidupnya, gaya hidupnya yang membolehkannya berdiri teguh dan sentiasa bermotivasi dan saling memahami pasangan dan anak-anaknya dalam menyesuaikan kerjaya dan kehidupannya secara berkeluarga. formulanya : teguhkan keazaman untuk mencapai cita-cita , terus melonjak kehadapan dan berani membuat keputusan dan mengambil risiko serta sentiasa muhasabah realself agar sentiasa sustainable.

Search This Blog

FASTAQIM KAMA UMIRTA Pengalaman Belajar di Malaysia dan Luar Negara ( Mesir ) 70 - 90 an


SETELAH UMUARKU MELAWATI EMPAT PULUH LIMA TAHUN, gembira melihat kejayaan anak-anak Ahmad Fadhlullah (Perubatan Univ Iskandariah Mesir) Ammar ( Perakaunan & Perbankan Islam USIM) Umar Faruq (Ilmu Wahyu & Pentadbiran UIAM) Amir ( Ting 4 SMKA Tun Sakaran ) Hasan ( Ting 1 SM Sains Lahad Datu Sabah ) Yasir ( darjah 5 SK Lahad Datu 4 ) mengejar cita -cita mereka. Kini umurku masuk 52 tahun 2017, alhamdulillah anak-anakku telah berada di universiti. Ahmad berada di tahun akhir perubatan, angah di tahun 3 USIM, Umar Tahun 1 dalam Pendidikan Islam dan bahasa Arab UIA, Amir sedang tunggu SPM , Hasan Tingkatan 3 di SMKA Falahiah Kelantan, Yasir Tingkatan 1 di Maahad Tahfiz Tok Guru Kota Bharu. Anak -anak daripada isteri kedua alhamdullah dah lepas U Kak Long, Muaz dah bekerja. Najiha sambung MA di UKM, Iman dan Najwa di UIA , Huda di UKM sementara Zaid sedang tunggu SPM dan Husaini di Maahad Tahfiz Sains. Tahniah.

Saturday, February 2, 2008

Perancangan Strategik Dr Bala

KERANGKA UTAMA PROSES PERANCANGAN STRATEGIK BERKUALITI










SMK SEGAMBUT JAYA KUALA LUMPUR






DISEDIAKAN OLEH ;

MOHD.ISMAIL BIN MOHAMOOD
650111-03-5631

NPQH KOHORT 11/2008






PENSYARAH ;

DR.BALASANDRAN A. RAMIAH
IAB ( UTARA )



1. HALA TUJU ORGANISASI

VISI

“Melahirkan Pelajar Cemerlang Dalam Akademik, Kokurikulum, Sahsiah Serta Teknologi Maklumat Dan Komunikasi (ICT) Menjelang 2010”

MISI

• Sentiasa Berusaha Menjiwai Kecemerlangan Dan Berdaya Saing Dalam
Akademik Dan Kokurikulum.
• Sentiasa Berdisiplin, Beramal Dan Berakhlak Mulia.
• Sentiasa Proaktif, Inovatif, Progresif Dan Berketrampilan Dalam ICT.
• Sentiasa Memupuk Nilai-Nilai Murni Ke Arah Mewujudkan Sekolah Selamat, Sejahtera Dan Harmonis.

MOTTO

BERILMU BERAMAL BERDISIPLIN




















PIAGAM PELANGGAN


Kami berikrar dan berjanji

 Membimbing dan mendidik pelajar untuk melahirkan Insan yang berilmu dan beramal mulia
 Melahirkan sekolah yang penyayang, sejahtera dan harmoni
 Mengutamakan kebersihan dan keceriaan demi mengekalkan suasana yang sesuai untuk keberkesanan pembelajaran
 Meningkatkan disiplin demi menjaga nama baik sekolah
 Memberikan perkhidmatan yang tulus dan telus dengan secepat mungkin.
 Menjalin hubungan baik dengan pelajar, ibu bapa, institusi dan masyarakat setempat.












PERISAI LOGO
* Perisai melambangkan benteng pertahanan diri daripada pengaruh
negatif

* Tiga roda gear melambangkan cita-cita sekolah untuk melahirkan pelajar
dan masyarakat yang maju dalam bidang teknologi selaras dengan
wawasan negara

* Gigi roda gear, pecahan tiga dan lima, melambangkan tahun pembukaan sekolah, 1995

* Buku yang terbuka luas di atas rehal melambangkan peranan institusi
pendidikan yang mementingkan ilmu ke arah melahirkan bangsa
Malaysia yang maju

* Garis silang yang berbentuk silang melambangkan kekukuhan perpaduan
kaum

* Corak Arabes berbucu lima berbentuk senibina Islam melambangkan Rukun Islam yang lima menjadi tunggak negara

* Lima gelung berkait melambangkan pihak sekolah mementingkan
kegiatan kurikulum di samping tidak melupakan kokurikulumnya

WARNA
* Warna biru muda dan biru tua melambangkan keharmonian dan cita-cita

* Warna emas melambangkan khidmat mulia yang dicurahkan oleh semua
pihak terhadap sekolah demi mencapai kecemerlangan

* Warna merah melambangkan keberanian menghadapi cabaran

COGANKATA
* BERILMU - Matlamat melahirkan masyarakat berilmu menjadi asas keintelektualan dan ketrampilan
* BERAMAL - Menghayati ilmu yang menjadi asas
kecemerlangan

* BERDISIPLIN - Disiplin diri adalah asas pencapaian mat


2. PERANCANGAN PENGUMPULAN MAKLUMAT

Bidang strategik yang perlu dikumpulkan maklumat
Jenis maklumat yang diperlukan Siapa yang ditugaskan
Kaedah kumpul maklumat
Lokasi
& Pihak yang perlu dirujuk Tempoh
Masa & sumber yang diperlukan
Kurikulum

( sub bidang : Pencerapan )
1. Penyeliaan Pengajaran dan pembelajaran kurang mantap.
Rekod Pencerapan Pengajaran dan Pembelajaran

Jadual kelas guru yang dicerap.

Buku rekod persediaan mengajar

Post mortem pencerapan yang lepas. GPK 1

Guru Jadual Waktu

Ketua Bidang
Borang Pencerapan

Hantar surat memo

Temubual dengan guru

Melalui pemerhatian
Kelas

Makmal

Bilik Fail

Bengkel

Bilik Guru

Pejabat

GPK 1

GPK HEM

GPK Kokurikulum
Ketua bidang
Ketua Panitia Mengikut jadual pencerapan yang disediakan.

Sumber: Borang pencerapan, digital kamera dan video


2. PPSMI - guru PPSMI kurang engusai bahsa inggeris PK 1
Buddy
GKB
- EMIS
- Borang pendaftaran guru -bilik PPSMI
- ACL
- Bilik Akses Kendiri 1 tahun
- ABM
- Lawatan
3. Perkembangan Staff
Isu
Kesepadanan guru dengan agihan tugas
a. kemahiran
b. pengetahuan
c. minat
- pertukaran guru
- kurang pengetahuan dalam pengurusan fail

Makluman

1. Pengetahuan dan kemahiran guru dalam pengurusan kurikulum
2. a. Kelab PK 1
SU KK - EMIS
(data guru )
- LNPT( kursus yang pernah dihadiri.
-soal selidik guru
- kemahiran
a. sijil
kejurulatuhann
b. sijil
pentauliahan - Bilik data
- pejabat -pembahagian tigas guru penasihat mengikut kesesuian
- perkembangan satff
Hal Ehwal Murid
( HEM )
( sup bidang :
1. Pemantapan Disiplin Pelajar
Lembaga
Disiplin )



-kekerapan ponteng
-waktu pagi
-guru mana
-kelas / pelajar mana dan siapa
-berada dimana semasa ponteng



-pekeliling ponteng kelas ( akta )SPI Bil 6/95
-dari guru m/pelajaran
-ketua ting
-guru kaunseling



SSDM
Rekod disiplin
Buku kawalan kelas
Soal selidik
temubual



-HEM
- kaunselor
-guru ting



Sumber fail
-komputer
-kad profil pelajar ponteng
2. Unit Biasiswa -rekod pemegang biasiswa
-jenis-jenis biasiswa
-kelayakan penerima biasiswa
- tarikh kemasukan biasiswa
-nilai biasiswa
-guru biasiswa
-guru ting
-HEM
-AJK Kebajikan staff
-Guru EMIS/ data SMM
Rekod HEM -Guru Biasiswa
-Penyeleras
- Kerani - Buku bank
- slip gaji
- biasisiwa
- sokongan drp ketua kampong
2 minggu

3. Unit Kantin
- laporan kantin
- laporan pelajar
-jenis-jenis menu
-peraturan kantin
-peraturan kontrak
-kantin sekolah

-pengeusaha kantin
-guru ajk kantin
-wakil pelajar-wakil guru






Temubual
- soal slidik
-buku laporan
-pemerhatian
-Pengusaha kantin
-guru dan pelajar
- Pejabat sekolah
1 bulan

- rekod guru bertugas
-laporan pelajar
Pengurusan pejabat dan fizikal (infrastruktur)
1. Pengurusa Pejabat Pengurusan Am
1. Buku rekod kedatangan
2. Rekod cuti
3. Senarai tugas guru dan staf
4. Nota serah tugas
5. Fail meja
6. Buku keluar masuk

Sistem Fail
1. Fail Gaji
2. Fail Cuti
3. Fail Panitia
4. Daftar Senara Fail
5. Bilik Simpanan Fail

Inventori
1. Kad Daftar
2. Buku Stok
3. Kew P.A 2/3
4. Invois
5. Lo
6. Nota Serahan
7. Fail Daftar
PKP
KPT
Semua PK
PKP/KPT








KPT
KPT/PT
KKB / Panitia
PAP/PAR




Guru Inventori
KP
KPT
-pemerhatian
- temubual
-perbincangan
- senarai semak
- rujukan dokumen
- fail berkenaan





-semakan
-rujukan
-temubual






-semakan
-rujukan
-temubual
-pemerhatian
-teguran audit
-pejabat
-bilik fail
-bilik PKP
-meja guru








-pejabat
-bilik pengetua / PK
-bilik guru
-bilik fail



- pejabat
- Bilik GKB

1- 10 minit











1- 10 minit








1- 10 minit




















3. PELAN STRATEGIK

1. ISU STRATEGIK/ MATLAMAT STRATEGIK/ INDIKATOR PRESTASI

ISU STRATEGIK
(Mengikut bidang/aspek) MATLAMAT STRATEGIK FAKTOR KRITIKAL KEJAYAAN atau INDIKATOR PRESTASI
• KURIKULUM

Guru-guru PPSMI kurang menguasai Bahasa Inggeris

Pencerapan Aktiviti P&P tidak terlaksanakan dengan baik


Guru menguasai Bahasa Inggeris dalam pengajaran dan pembelajaran PPSMI

Pencerapan P&P dapat dilaksanakan dengan baik

Guru dapat menguasai BI dan berkomunikasi


Guru-guru mengajar dengan berkesan





























2. ANALISIS SWOT/TOWS (KLAP)

 Senarai kekuatan & kelemahan (Tanda * pada 3 teratas)
 Senarai peluang & ancaman (Tanda * pada 3 teratas)

Dalaman Luaran
Kekuatan (S)

S1. Guru yang hadir kursus PPSMI ada
kelayakan SPM gred C5 BI ke atas
S2. Semua guru berpengalaman
mengajar lebih 3 tahun
S3. Pelajar terpilih ( sekolah kawalan )
S4. Sekolah berada dalam kedudukan
teratas dalam pencapaian PMR
dan SPM dalam subjek sains dan
matematik
S5. English Day dilaksanakan
Peluang (O)

O1. Sekolah mempunyai hubungan
yang baik dgn PPD/JPN dan
BTPN
O2. Kerjasama yang baik dengan
PIBG
O3. Sokongan padu daripada Alumni
O4. Pemberian elaun BISP


Kelemahan (W)

W1. Pelajar kurang berkomunikasi
dalam BI di rumah dan sekolah
W2. Guru PPSMI kurang bertutur BI
dalam urusan harian
W3. Methodologi P&P tidak menarik
W4. Buddy System tidak berjalan
dengan lancar
Ancaman (T)

T1. Guru PPSMI kerapkali terlibat
dengan aktiviti JPN/KPM ; bebanan
tugas
T2. Ibubapa kurang menekankan
penggunaan BI di rumah
T3. Polisi PPSMI masih kabur
T4. Ibubapa tidak dapat menyediakan
kemudahan ICT di rumah – fokus
BI













INTERNAL

EXTERNAL S

S1. Guru yang hadir kursus PPSMI ada
kelayakan SPM gred C5 BI ke atas
S2. Semua guru berpengalaman
mengajar lebih 3 tahun
S3. Pelajar terpilih ( sekolah kawalan )
S4. Sekolah berada dalam kedudukan
teratas dalam pencapaian PMR dan
SPM dalam subjek sains dan
matematik
S5. English Day dilaksanakan W

W1. Pelajar kurang berkomunikasi
dalam BI di rumah dan
sekolah
W2. Guru PPSMI kurang bertutur
BI dalam urusan harian
W3. Methodologi P&P tidak
menarik
W4. Buddy System tidak berjalan
dengan lancar

O

O1. PPD/JPN dan BTPN
mempunyai hubungan yang
baik dgn sekolah
O2. Kerjasama yang baik
dengan PIBG
O3. Sokongan padu daripada
Alumni
O4. Pemberian elaun BISP

SO

A. S1 + S2 + O4
MEMANTAU SECARA BERKALA
DAN BERKESAN
B. S3 + S4 + O2 + O3
MEWUJUDKAN KELAS UNTUK
PEMBELAJARAN YG KONDUSIF
C. S5 + O2 + O3
MEMBUDAYAKAN
PEMBELAJARAN BI
WO

A. W3 + W4 + O1
MEMPERBANYAKKAN
LATIHAN DAN
PEMANTAUAN
B. W1 + W2 + O2 + O3
MEMPERBANYAKKAN
DAN MEMPELBAGAIKAN
AKTIVITI DLM BI

T
T1. Guru PPSMI kerapkali terlibat
dengan aktiviti JPN/KPM ;
bebanan tugas
T2. Ibubapa kurang menekankan
penggunaan BI di rumah
T3. Polisi PPSMI masih kabur
T4. Ibubapa tidak dapat
menyediakan kemudahan ICT
di rumah – fokus BI ST
A. S3 + S4 + T2 + T4
MEWUJUDKAN KERJASAMA
YANG ERAT DENGAN
IBUBAPA
B. S2 + T1
MENYELARASKAN DAN
MEMASTIKAN PROGRAM
YANG LEBIH TERSUSUN
WT
A. W1 + T2 + T4
MENGGUNAKAN BI
DENGAN LEBIH
MENYELURUH DALAM
KEHIDUPAN
B. W4 + T1
MEMANTAPKAN
PROGRAM LATIHAN DAN
PERLAKSANAANNYA


LEMBARAN KERJA 4
PELAN STRATEGIK

1. ISU STRATEGIK/ MATLAMAT STRATEGIK/ INDIKATOR PRESTASI

1.Nama Program:

PROGRAM JEJAK GRADUAN TINGKATAN 5.

2. Pendahuluan

Program Jejak Graduan merupakan satu program yang perlu diadakan untuk mengubah tingkahlaku pelajar ke arah yagn lebih positif dan melihat prospek masa depan. Pelajar tingkatan 5 merupakan pelajar senoir di sekolah ini dan akan mengambil Peperiksaan Sijil Persekolahan Malaysia pada bulan November nanti. Dengan adanya program ini diharap pelajar ini akan mengetahui tanggungjawab mereka sebagai pelajar dan harapan ibubapa, pihak sekolah dan komuniti setempat serta negara terhadap mereka dan menyedari kekuatan dan kelemahan mereka. Diharapkan juga mereka mampu menjadi insan berguna untuk diri sendiri, keluarga, komuniti dan negara.

3. Matlamat

Menjadikan pelajar-pelajar tingkatan 5 sebagai role model kepada pelajar-pelajar lain.

4. Objektif

1. Mengurangkan kes salah laku disiplin dalam kalangan pelajar tingkatan 5
2. Meningkatkan pencapaian akademik pelajar tingkatan 5
3. Mewujudkan semangat kekitaan menuju kecemerlangan
4. Menjalin kerjasama dua hala antara ibubapa dan pihak sekolah dalam membentuk
kecemerlangan pelajar
5. Menyedari prospek masa depan dalam memastikan cita-cita mereka tercapai.



5. Kumpulan sasaran

Semua pelajar tingkatan 5









6. AJK Pelaksana
AJK Induk
Pengerusi : Tuan Pengetua
Naib Pengerusi 1 : PK HEM
Naib Pengerusi II : PK Kurikulum
Naib Pengerusi III : PK Kokurikulum
Penyelaras : Kaunselor
Setiausaha : Peserta NPQH
Bendahari : Bendahari PIBG
AJK : Ajk PIBG
: Guru Tingkatan 5
: Guru Kanan

7. Jangka masa

2 hari 3 malam

8. Kos
RM 8000.00 ( 80 orang x RM100.00 )

9. Tempat

SMK Segambut Jaya

10. Pendapatan dan Perbelanjaan

i. Pendapatan
- Tabung PIBG
- Wang Suwa Kaunseling
- Yuran Penyertaan

ii. Perbelanjaan
- Bayaran NGO dan fasilitator
- Jamuan
- Alat tulis
- Cendermata
- Kecemasan

11. Tentatif Program
Bergantung kepada modul yang ada penceramah

12. Strategi pelaksanaan

i. Membuat analisis persekitaran strategik
ii. Membuat analisia swot
iii. Membuat perancangan strategik
iv. Menghubungi penceramah/ badan NGO
v. Mesyuarat awal AJK program
vi. Taklimat kepada semua guru
vii. Taklimat kepada semua pelajar
viii. Pelaksanaan program
ix. Mesyuarat post mortem


13. Penutup

Semoga program ini mendapat sambutan yang baik daripada semua warga sekolah dan pelajar-pelajar Tingatan lima dan dapat berjalan dengan baik.



Disediakan oleh.


Mohd.Ismail Mohamood

No comments: