PENGURUSAN PANITIA KBSM
Oleh : Mohd Ismail bin Hj.Mohamood [1]
Penolong Kanan KISAS
PENDAHULUAN:
Pengurusan Panitia merupakan teras dalam pengurusan
kurikulum sekolah. Peranannya amat penting dalam usaha menjadikan pengurusan
kurikulum di sekolah-sekolah lebih terancang dan sistematik. Pengurusan Panitia
yang cemerlang akan memantapkan prestasi akademik dan sahsiah murid. Justeru
itu, diharapkan maklumat ini dapat membantu merealisasikan harapan dan wawasan
yang terkandung dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan serta Falsafah Pendidikan
Islam.
DEFINISI:
Pengurusan Panitia di
sekolah bermaksud kemampuan dan kecekapan Panitia merancang, mengurus dan
melaksanakan matlamat, objektif strategik dan program panitia secara berterusan
dan berkesan.
PUNCA KUASA :
Panitia
di sekolah ditubuhkan atas arahan Surat Pekeliling Ikhtisas Bil.4/1986.
OBJEKTIF :
1.
Mempertingkat pemahaman mengenai
struktur organisasi, fungsi dan tugas panitia di sekolah.
2.
Mempertingkat kerjasama dan muafakat
guru untuk merancang, melaksana, menyelia dan memantau keberkesanan semua
program dan aktiviti yang berkaitan.
3.
Berusaha secara muafakat untuk
mencari penyelesaian masalah dalam pengajaran dan pembelajaran yang berkaitan
dengan motivasi, sikap dan tabiat belajar murid.
4.
Memantapkan sistem dokumentasi
maklumat yang berkaitan dengan panitia
5.
Mempertingkat kualiti pengurusan
Panitia di sekolah
PENAMBAHBAIKAN PENGURUSAN PANITIA:
1.
Sistem Fail
a.
Mengadakan sejumlah
13 buah fail yang mengandungi :
i.
Minit
Mesyuarat
ii.
Maklumat
Guru
iii.
Surat
Menyurat / Pekeliling
iv.
Sukatan
Pelajaran dan Huraian Sukatan Pelajaran
v.
Pencerapan
/ Penyemakan Buku Latihan
vi.
Perancangan
Peningkatan Panitia
vii.
Analisis
Ujian dan Peperiksaan
viii.
Laporan
Program / Aktiviti
ix.
Persatuan
Ko Akademik
x.
Perkembangan
Staf
xi.
Kewangan
xii.
Bank
Soalan
xiii.
Kerja
Kursus ( PLBS )
b.
Perancangan
Peningkatan Panitia
i.
Menyediakan Rancangan Jangka Panjang
yang meliputi Kurikulum, Ko-Kurikulum dan Sahsiah. Rancangan ini adalah
merupakan perancangan dalam tempoh tiga hingga lima tahun.
ii.
Menyediakan Rancangan Tahunan Semasa
iaitu dalam tempoh setahun, merangkumi semua program dan aktiviti panitia.
iii.
Menyediakan Rancangan Operasional
iaitu kertas kerja bagi setiap aktiviti yang hendak dijalankan.
c.
Perkembangan Staf
i.
Merancang dan mengadakan perkembangan
staf sekurang-kurangnya dua kali setahun.
ii.
Pengisian di dalam kursus tersebut
merangkumi antaranya, kaedah pengajaran dan pembelajaran berkesan, pengurusan
masa, pengurusan panitia, penggunaan ICT dalam pengajaran dan perkembangan
kurikulum terkini.
d.
Pengurusan Kewangan
i.
Merancang dan membeli bahan bantu
mengajar yang bersesuaian.
ii.
Menggunakan peruntukan kewangan
(Perkapita Geran - PCG) untuk meningkatkan keberkesanan P&P seperti
mencetak dan membeli buku kerja.
iii.
Menyediakan anggaran belanjawan
tahunan panitia.
e.
Laporan Program / Aktiviti
i.
Menyediakan laporan program /
aktiviti yang telah dijalankan.
ii.
Semua laporan hendaklah dikemaskini
dan dibukukan dalam bentuk yang menarik.
f.
Penyemakan Buku
Latihan
i.
Menentukan jumlah latihan dalam
tempoh setahun mengikut kelas.
ii.
Menghantar buku latihan kepada Pengetua
/ Guru Penolong Kanan mengikut jadual yang ditetapkan untuk disemak.
iii.
Menyimpan Borang Semakan di dalam
fail panitia.
g.
Pengurusan Surau
i.
Memastikan surau berada dalam
keadaan bersih dan ceria.
ii.
Menggunakan kemudahan surau untuk
amali solat, P&P dan kegiatan persatuan.
iii.
Merekodkan penggunaan surau dan
mengemaskini stok peralatan surau.
iv.
Menggunakan senarai semak pengurusan
surau yang dibekalkan oleh Jabatan Pelajaran Negeri masing-masing.
PEKELILING PENGURUSAN
PANITIA MATA PELAJARAN
Pekeliling 1
Bahagian
Sekolah-Sekolah,
Kementerian
Pendidikan Malaysia,
Tingkat 12-14,
Bangunan Bank
Pertanian,
Leboh Pasar
Besar, Telefon : 03-2922066
50604 Kuala
Lumpur. Kawat : Pelajaran
Ruj. Kami : KB(BS)8591/Jld.II/(44)
Tarikh : 13 Mac, 1986
Semua Pengarah
Pelajaran Negeri Malaysia.
Y.B.
Datuk/Tuan,
Per: Surat Pekeliling Ikhtisas
Bil. 4/1986
Panitia Mata Pelajaran
Dalam menjalankan kerja-kerja
penyeliaan sekolah-sekolah oleh Jemaah Nazir Sekolah, Jabatan Pelajaran Negeri
dan Pejabat Daerah, salah satu perkara yang hendak diselia adalah tentang
kewujudan dan keberkesanan panitia mata pelajaran di sekolah-sekolah. Adalah
didapati bahawa ada sekolah-sekolah yang telah menubuhkan panitia mata
pelajaran dan dapat berfungsi dengan baik dan ada pula di sebaliknya. Walau
bagaimanapun, sama ada panitia mata itu
berfungsi atau tidak, Kementerian Pelajaran difahamkan bahawa pihak-pihak yang
telah membuat penyeliaan ini telah ditanya oleh pihak sekolah, atas dasar atau
arahan manakah, panitia mata pelajaran
ini perlu ditubuhkan.
2.
Oleh yang demikian, surat pekeliling
ini dikeluarkan dengan tujuan untuk memberitahu pihak sekolah tentang perlunya
penubuhan panitia mata pelajaran, supaya dengan ini, penubuhan dua hala di
antara pihak sekolah dengan pihak-pihak yang membuat penyeliaan dapat diadakan
dengan lebih berkesan lagi.
3.
Berikut adalah panduan mengenai
panitia mata pelajaran dan pihak sekolah adalah dikehendaki menubuhkan atau
memperkemaskan lagi panitia mata pelajaran supaya keberkesanan pengajaran-
pembelajaran di sekolah dapat ditingkatkan.
Latar
Belakang
Kebanyakan para pelajar dalam
pembelajaran dan motivasi serta minat mereka terhadap sesuatu mata pelajaran
yang dipelajari mempunyai hubungan rapat dengan kebolehan dan kekesanan guru
yang mengajar. Guru tidak ragu-ragu lagi mempunyai peranan yang penting dalam
menentukan sama ada matlamat pencapaian akademik para pelajar di sekolah
tercapai atau tidak.
Menyedari hakikat ini, maka adalah
wajar bagi guru yang terlibat atau mengajar sesuatu mata pelajaran yang sama,
menggembelingkan tenaga mereka dan menyelaraskan aktiviti-aktiviti dan / atau
tugas-tugas mengajar sebagai pendidik. Mereka juga harus mempunyai semangat
bekerjasama, saling membantu dan berkongsi fikiran, pengalaman serta kepakaran
untuk memperbaiki lagi kecekapan dan kekesanan mereka. Dengan demikian, guru
yang mengajar sesuatu mata pelajaran berpeluang untuk bekerjasama dan
menyelaraskan usaha mereka dengan lebih terkelola dan bersepadu. Dengan wujudnya
badan ikhtisas seumpama ini, guru yang menganggotainya juga berpeluang untuk
mencari penyelesaian kepada masalah-masalah, bukan sahaja dalam bidang
pengajaran, bahkan juga masalah yang berhubung dengan motivasi, sikap dan
tabiat belajar pelajar.
Struktur dan
Organisasi
3.2.1
Panitia
mata pelajaran adalah sebuah badan ikhtisas yang dianggotai oleh semua guru
yang mengajar mata pelajaran yang sama di sesebuah sekolah. (Sekolah-sekolah
kecil yang bilangan gurunya sedikit adalah difikirkan tidak perlu menubuhkan
pelbagai panitia mata pelajaran).
3.2.2
Badan
ini hendaklah dipimpin dan dikendalikan oleh Guru Besar atau Pengetua Sekolah.
3.2.3
Semua
Ketua Panitia mata pelajaran adalah secara automotik menjadi ahli-ahli
Jawatankuasa Kurikulum Sekolah. Pelajaran masing-masing di dalam Jawatankuasa
tersebut dan menjadi sebagai penghubung di antara ahli panitia dengan Guru
Besar atau Pengetua Sekolah.
3.2.4
Keputusan-keputusan
yang diambil oleh tiap-tiap panitia di dalam perjumpaan-perjumpaan berhubung
dengan isu-isu masalah-masalah kurikulum dan pengajaran perlu dibawa oleh ketua
panitia kepada Guru Besar atau Pengetua atau Penolong Kanannya, sama ada untuk
mendapat penyelesaian atau makluman.
3.2.5
Di
sekolah-sekolah di mana Jawatankuasa Kurikulum Sekolah belum ditubuhkan, Ketua
panitia masih memainkan peranan penting untuk berhubung dengan Guru Besar atau
Pengetua bagi membentangkan masalah-masalah atau isu-isu yang sedang dihadapi
dan mensyorkan segala cadangan atau permintaan ahli-ahli panitia berhubung
dengan keperluan pengajaran dan pembelajaran.
Tujuan Panitia Mata
Pelajaran
Berikut adalah di antara beberapa
tujuan yang dikenal pasti untuk panitia mata pelajaran;-
3.2.1 Memperbaiki
dan meningkatkan mutu dan kekesanan pengajaran-pembelajaran;
3.2.2 Berikhtiar dan berusaha untuk
mendapatkan strategi-strategi mengajar yang inovatif dan boleh mendorong serta
menggerakkan kecenderungan para pelajar terhadap pembelajaran.
3.2.3 Memperbaiki prestasi pelajar di dalam
peperiksaan (berasaskan sekolah dan awam) dalam mata pelajaran berkenaan
berpandukan atau berasaskan kepada prestasi/ target yang ditunjukkan dalam
rancangan akademik sekolah;
3.2.4 Mewujudkan semangat kerjasama di antara
panitia mata pelajaran dengan persatuan kelab akademik.
Peranan Panitia Berikut adalah di
antara perkara yang dianggap perlu dilaksanakan oleh panitia, sejajar dengan
peranannya sebagai sebuah badan ikhtisas.
3.4.1
Memperolehi
sukatan pelajaran yang terbaru atau kemas kini untuk kegunaan ahli-ahli
panitia;
3.4.2
Menyediakan
rancangan mengajar untuk ketiga-tiga penggal dalam tahun persekolahan.
Rancangan mengajar ini diselaraskan di antara guru dalam sesuatu
tingkatan/darjah dan juga di antara tingkatan/darjah di mana ada kaitan;
3.4.3
Memilih
dan mencadangkan kepada pentadbiran sekolah buku teks untuk digunakan oleh pelajar
berdasarkan kepada kesesuaian buku itu dari segi kehendak sukatan pelajaran dan
tahap kebolehan mereka;
3.4.4
Memilih
dan mencadangkan buku rujukan atau bahan bacaan tambahan yang sesuai dengan
keperluan pembelajaran para pelajar dan kegunaan guru untuk dibekalkan di pusat
sumber sekolah;
3.4.5
Menyelaraskan
soalan-soalan ujian dan peperiksaan (berasaskan sekolah) yang disediakan bagi
tiap-tiap tingkatan atau darjah dan jika perlu, menubuhkan bank soalan
3.4.6
Mengkaji dan menganalisa keputusan
peperiksaan pelajar dalam tiap-tiap peperiksaan berasaskan (khususnya
peperiksaan pertengahan dan akhir tahun ) dan mengambil langkah-langkah untuk
mengatasi kelemahan-kelemahan pelajaran dan pembelajaran;
3.4.7
Mengadakan mesyuarat panitia secara
berkala sekurang-kurangnya sekali sepenggal dan mengadakan perjumpaan secara
`ad-hoc’ jika perlu;
3.4.8
Mengatur perjumpaan atau mesyuarat
dengan ahli-ahli panitia (secara formal atau tidak formal) untuk memikir dan
membincangkan masalah-masalah atau isu-isu yang berkaitan seperti
masalah-masalah yang berhubung dengan kaedah mengajar serta mencari
penyelesaian kepada masalah atau isu tersebut;
3.4.9
Bertukar-tukar pengalaman dan
pengetahuan baru yang diperolehi setelah mengikuti kursus atau seminar dengan
ahli-ahli lain;
3.4.10
Mewujudkan semangat saling bekerjasama
dengan persatuan di sekolah dan menjalani hubungan kerja yang boleh membantu
bagi mencapai matlamat pengajaran dan pembelajaran;
3.4.11
Bekerjasama dan bertukar-tukar
fikiran, pengalaman dan kepakaran dengan panitia-panitia di sekolah-sekolah
berhampiran atau sekawasan;
3.4.12
Bekerjasama dengan lain-lain panitia
dan membantunya dalam usaha ke arah memajukan pelajar yang lemah dalam
mata-mata pelajaran tertentu;
3.4.13
Melantik seorang setiausaha dari
kalangan ahli untuk menyediakan minit mesyuarat dan mengedarkan minit itu
kepada semua ahli panitia;
3.4.14
Menyelenggarakan fail-fail panitia
dan semua minit atau laporan mesyuarat, surat menyurat dan rekod-rekod yang
berkenaan
4.
Harap Y.B. Datuk/Tuan memaklumkan
kandungan Surat Pekeliling ini kepada semua sekolah.
Sekian.
“BERKHIDMAT
UNTUK NEGARA”
Saya yang
menurut perintah,
t.t
(HAJI JUMAAT BIN DATO’ HAJI MOHD.
NOOR)
Bahagian Sekolah
Ketua Setiausaha Kementerian
Pendidikan Malaysia.
Pekeliling 2
Surat Pekelilng Ikhtisas Bil 2/1996
Rujukan : KP
(BS) 8591/Jld.VII (33), dikeluarkan pada 24 Jun 1996
Tajuk : Penampilan Diri Pelajar, Kekemasan dan
Kerapian Berpakaian
Tujuan : Untuk
menegaskan bahawa :
a) Kementerian
Pendidikan amat memandang berat terhadap sebilangan pelajar yang tidak
menampilkan keceriaan, kekemasan dan kerapian dalam berpakaian, seperti tidak
memasukkan kemeja ke dalam seluar, tidak mengikat
tali leher dengan kemas, tidak
mengancing butang baju, berkasut kotor
atau tidak berkilat, tidak memakai kain samping dengan kemas, tidak menyikat rambut dengan rapi serta tabiat-tabiat lain yang
memperlihatkan nilai-nilai yang
tidak diingini. Fenomena ini jika tidak ditangani segera dikhuatiri akan menjejaskan hasrat dan
matlamat kerajaan untuk meningkatkan
taraf pendidikan negara kita ke taraf dunia.
b) Harus
diingat bahawa penampilan pelajar dalam masyarakat mencerminkan corak pendidikan
yang diterimanya di sekolah. Matlamat pendidikan negara untuk menghasilkan
pelajar yang berilmu pengetahuan, berakhlak mulia serta berketrampilan
tidak akan tercapai sekiranya pelajar masih belum dapat menunjukkan
tahap pengurusan diri yang tinggi.
c) Semua
sekolah diminta mengambil langkah dan tindakan yang wajar, konsisten dan tegas bagi memastikan amalan-amalan ke
arah pembinaan sahsiah dan penampilan diri yang baik dapat
dilakukan.
Pekeliling 3
Surat Pekeliling Ikhtisas Bil 15/1998
Rujukan :
KP (BS) 8591/Jld.XIV (15), dikeluarkan pada 25 Julai 1998
Tajuk :
Bidang Kuasa Penempatan & Pertukaran Guru Pendidikan Islam
Tujuan : Untuk
menegaskan bahawa keputusan Kementerian Pendidikan bahawa semua
urusan penempatan dan pertukaran guru Pendidikan Islam di sekolah-sekolah dipertanggungjawabkan kepada
Sektor/Unit Pendidikan Islam
dan Moral, Jabatan Pendidikan Negeri. Manakala penempatan dan pertukaran guru Pendidikan Islam antara
negeri pula akan terus dilakukan oleh
Jabatan Pendidikan Islam dan Moral, Kementerian Pendidikan.
Pekeliling 4
Surat Pekeliling Ikhtisas Bil 3/1999
Rujukan :
KP (BS) 8591/Jld.XV
(3), dikeluarkan pada 9 Mac 1999
Tajuk :
Penyediaan Rekod
Pengajaran Dan Pembelajaran
Tujuan : Untuk :
a) Memansuhkan
Surat Pekeliling Kementerian Pendidikan 256 bertarikh 1 Julai 1963 mengenai buku Rekod Mengajar Guru.
b) Memaklumkan
bahawa Rekod Pengajaran dan Pembelajaran hendaklah mengandungi hanya dua unsur
iaitu Rancangan Pelajaran Tahunan dan Rancangan Pelajaran Harian. Rekod ini
bolehlah disediakan dalam apa jua bentuk yang munasabah
dan sesuai dengan teknologi semasa. Ia haruslah diurus dengan sempurna dan dapat dikemukakan dengan serta
merta apabila dikehendaki.
Pekeliling 5
Surat Pekeliling Ikhtisas Bil 5/1999
Rujukan : KP
(BS) 8591/Jld.XV (5), dikeluarkan pada 11 Mei 1999
Tajuk : Larangan Terhadap Penglibatan Pegawai
Perkhidmatan Pendidikan, Staf Sokongan
dan Murid Sekolah Dalam Kegiatan Politik
Anti-Kerajaan
Tujuan : Untuk menegaskan bahawa :
a) semua
Pegawai Perkhidmatan Pendidikan, Staf Sokongan dan Murid Sekolah sama ada di pejabat, di kawasan sekolah atau di
dalam bilik darjah adalah dilarang sama sekali
melibatkan diri dalam apa jua bentuk kegiatan berunsur
politik.
b) semua
Pegawai Perkhidmatan Pendidikan dan Staf Sokongan yang ingkar dengan larangan di atas boleh dikenakan
tindakan di bawah Peraturan-Peraturan Pegawai Awam ( Kelakuan dan Tataterbib )
1993 dan mana-mana murid yang terlibat dalam aktiviti tersebut juga boleh
dikenakan tindakan disiplin mengikut peraturan yang ada.
c) semua
Ketua Jabatan, Pengetua dan Guru Besar adalah diminta supaya mengambil tindakan tegas terhadap mana-mana
pegawai, staf dan murid yang didapati bersalah
mengingkari larangan yang dinyatakan di atas.
Pekeliling 6
Surat Penjelasan Lanjut Kepada Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 17/1988
KP(PPK)32/4/Jld.VI/(83) bertarikh 24 November 1988
Rujukan : KP (PPK)
32/4/Jld.VII(1) dikeluarkan pada 19 Disember 1988
Tajuk :
Penjelasan Lanjut Kepada Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 17/1988
C KP(PPK)32/4/Jld.VI/(83)
bertarikh 24 November 1988
Tujuan : Untuk menegaskan bahawa :
a) Satu masa yang sesuai untuk amali Pendidikan
Islam KBSM hendaklah diatur agar membolehkan pelajar berpeluang mengerjakan
solat Zohor atau solat Asar pada hari-hari berkenaan.
b) Dua waktu tambahan hendakla
dijalankan mengikut program yang
telah disediakan oleh Bahagian Pendidikan Islam Kementerian
Pendidikan Malaysia.
Pekeliling 7
Surat Pekeliling Ikhtisas bil 17/2002
Rujukan : KP
(BS) 8591/Jld.XVII (17) dikeluarkan pada 3Disember 2002
Tajuk :
Pelaksanaan Penilaian Perkara Asas Fardhu Ain (PAFA)
Tujuan : Untuk menegaskan bahawa :
a)
Setiap murid Islam di sekolah
menengah atau sekolah kebangsaan harus memiliki Buku PAFA
b)
Semua guru dan murid boleh
mendapatkan Buku PAFA di Dewan Bahasa dan Pustaka atau di mana-mana
cawangannya.
c)
Sekiranya murid berpindah ke
sekolah lain mereka hendaklah membawa bersama buku tersebut dan menyerahkan
kepada guru yang mengajar mata pelajaran Pendidikan Islam di kelasnya.
Pekeliling 8
Surat Pekeliling Ikhtisas bil 1 /1992
Rujukan : KP
(BS) 8591/Jld.VI ( 7) dikeluarkan pada 22 Januari 1992
Tajuk :
Pelaksanaan Ejaan Jawi Yang Disempurnakan oleh DBP
Tujuan : Untuk
menegaskan bahawa :
a)
Sekolah dan Maktab hendaklah
menggunakan sepenuhnaya Pedoman Ejaan Jawi yang diterbitkan oleh DBP
b)
Semua guru dan murid mengeja Jawi berdasarkan Ejaan yang
dikeluarkan oleh pihak DBP
Pekeliling 9
Surat Siaran
(JAPIM)5206/4/4.1Jld.21 (4)
Rujukan : (JAPIM)5206/4/4.1Jld.21
(4) dikeluarkan pada 3 Januari 2003
Tajuk :
Surat Siaran Pelaksanaan Jawi dan al-Quran dalam Pengajaran dan Pembelajaran Pendidikan Islam
KBSR/KBSM
Tujuan : Untuk menegaskan bahawa :
a)
Pelaksanaan Jawi dan al-Quran enam
bulan pertama tahun satu hendaklah
mengikut masa baru yang ditentukan
b)
Masa selepasnya guru hendaklah
menjalankan pemulihan dan pengayaan secara berterusan
c) Pemulihan khas hendaklah dilakukan
kepada murid yang belum menguasai Jawi
dan al-Quran di semua peringkat sekolah rendah dan sekolah menengah.
d)
Tulisan Jawi digunakan di semua
aktiviti pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Islam dan ujian serta
peperiksaan Pendidikan Islam di peringkat sekolah
e)
Guru hendaklah merancang aktiviti
khusus yang melibatkan murid menguasai Jawi dan al-Quran.
CONTOH KERTAS KERJA
( RANCANGAN OPERASIONAL )
MAJLIS KHATAM AL-QURAN SK SERI
MUTIARA
TAHUN 2011
|
|
RASIONAL:
|
Memupuk kecintaan
dan minat terhadap al-Quran merupakan salah satu agenda untuk menghidupkan
syiar Islam disamping untuk memahirkan bacaan al Quran.
|
OBJEKTIF
:
|
1. Yakin dengan bacaan dan penguasaan Al-Quran serta melaziminya dalam
kehidupan.
2. Menghargai dan mengiktiraf serta memberi pendedahan kepada kumpulan
pelajar berkenaan.
3. Menarik minat pelajar untuk membaca dan mengkhatamkan al-Quran.
|
TARIKH
|
22
Oktober 2011
|
TEMPAT
|
Dewan
Sekolah / Surau
|
KUMPULAN
SASAR
|
Pelajar Tahun 6 yang tamat al-Quran
|
ANGGARAN
|
1. Jamuan
Jemputan RM5.00 X 10 = RM 50.00
Ibubapa RM4.00 X 20 = RM 80.00
Guru RM4.00 X
20 =
RM 80.00
Pelajar RM3.00 X 20 = RM 60.00
2. Cenderamata Perasmi = RM 30.00
3. Cenderamata Pelajar RM5.00 X
20 = RM 100.00
4. Bunga Telur RM2.00
X 20 =
RM 40.00
5. Pelbagai = RM
100.00
6. Jumlah = RM
540.00
|
SUMBER
|
1.
Sekolah
2.
PIBG
|
STRATEGIK
|
1. Menyediakan kertas kerja dan membentangkannya
2. Mengadakan mesyuarat perlantikan jawatankuasa
3. Mesyuarat pelaporan & semakan kerja
4. Pelaksanaan majlis
5. Laporan dan post mortem
|
JAWATANKUASA
PELAKSANA
|
1. Penasihat :
2. Pengerusi :
3. Naib Pengerusi :
4. Setiausaha :
5. Bendahari :
6. AJK Pelaksana :
Urusetia
Jamuan
Cenderamata
Siaraya
Persiapan Tempat
Back Drop
Brosur
Pengacara Majlis
Lain-lain yang difikirkan perlu
|
PENILAIAN DAN
KAWALAN MUTU
|
1. Pemantauan dan penilaian akan dibuat
oleh :
GPK Kokurikulum
Unit HEM – Bina Insan
Panitia Pendidikan Islam
|
PENUTUP
|
|
CARTA ALIRAN KERJA
MAJLIS KHATAM AL-QURAN SK SERI
MUTIARA
TAHUN 2011
ATURCARA
MAJLIS KHATAM AL-QURAN
SMK SERI MUTIARA
TAHUN 2011
8.00 pagi : Pelajar berkumpul di dewan
8.15 pagi : Guru-guru mengambil tempat
8.30 pagi : Ketibaan jemputan
8.45 pagi : Ketibaan perasmi
9.00 pagi : Majlis bermula
Aluan
pengerusi
Bacaan
al-Quran
Ucapan
Pengetua
Ucapan
Perasmi
Majlis
Khatam al-Quran bermula
Penyampaian
sijil & cenderamata
Persembahan
nasyid
Bacaan
doa
Bersurai
[1] Mohd Ismail bin
Hj.Mohamood Penolong Kanan Kolej Islam
Sultan Alam Shah Kertas kerja ini dibentangkan dalam LADAP guru SMAT Sultan
Hisamuddin Kg.jawa pada 16 feb 2012.
No comments:
Post a Comment