Pengalaman Kerjaya
Kalendar Islam
laman blog pendidikan agama dan sains sosial
RESEPI KEJAYAANKU
Assalamualaikum,
Kejayaan seseorang adalah bergantung kepada kekuatan individu tersebut dalam menentukan ; masa depannya, halatuju kehidupan & wawasan hidupnya, gaya hidupnya yang membolehkannya berdiri teguh dan sentiasa bermotivasi dan saling memahami pasangan dan anak-anaknya dalam menyesuaikan kerjaya dan kehidupannya secara berkeluarga. formulanya : teguhkan keazaman untuk mencapai cita-cita , terus melonjak kehadapan dan berani membuat keputusan dan mengambil risiko serta sentiasa muhasabah realself agar sentiasa sustainable.
Search This Blog
FASTAQIM KAMA UMIRTA Pengalaman Belajar di Malaysia dan Luar Negara ( Mesir ) 70 - 90 an
SETELAH UMUARKU MELAWATI EMPAT PULUH LIMA TAHUN, gembira melihat kejayaan anak-anak Ahmad Fadhlullah (Perubatan Univ Iskandariah Mesir) Ammar ( Perakaunan & Perbankan Islam USIM) Umar Faruq (Ilmu Wahyu & Pentadbiran UIAM) Amir ( Ting 4 SMKA Tun Sakaran ) Hasan ( Ting 1 SM Sains Lahad Datu Sabah ) Yasir ( darjah 5 SK Lahad Datu 4 ) mengejar cita -cita mereka. Kini umurku masuk 52 tahun 2017, alhamdulillah anak-anakku telah berada di universiti. Ahmad berada di tahun akhir perubatan, angah di tahun 3 USIM, Umar Tahun 1 dalam Pendidikan Islam dan bahasa Arab UIA, Amir sedang tunggu SPM , Hasan Tingkatan 3 di SMKA Falahiah Kelantan, Yasir Tingkatan 1 di Maahad Tahfiz Tok Guru Kota Bharu. Anak -anak daripada isteri kedua alhamdullah dah lepas U Kak Long, Muaz dah bekerja. Najiha sambung MA di UKM, Iman dan Najwa di UIA , Huda di UKM sementara Zaid sedang tunggu SPM dan Husaini di Maahad Tahfiz Sains. Tahniah.
Monday, May 14, 2012
Sunday, May 13, 2012
PANDUAN SOLAT JENAZAH
Seringkali
kita lihat di sekeliling kita satu persatu orang pergi meninggalkan
keluarga dan sahabat handai, itu dinamakan sudah ajal. Apabila seseorang
itu mati, maka menjadi tanggungjawab sesetengah daripada manusia di
sekelilingnya untuk menguruskan jenazahnya kerana menguruskan jenazah
hukumnya fardhu kifayah yakni jika ada satu golongan sudah
melaksanakannya, maka semua golongan di sesuatu tempat itu terlepas dari
dosa besar.
Walaupun
hukumnya fardhu kifayah, apa yang dapat aku lihat masih ramai yang
tidak mengetahui bagaimana untuk melakukan solat jenazah. Sebaik-baik
mayat yang disolatkan adalah diimamkan oleh anaknya sendiri. Jadi cuba
korang tepuk dada dan tanya diri sendiri, apakah aku mengerti melakukan
solat jenazah jika orang tuaku meninggal kelak? Tidak malukah jika
membiarkan penghormatan terakhir (solat) dilakukan oleh orang lain dari
keluarga sendiri?
Kaifiat Perlakuan Solat Jenazah :
Solat
Jenazah merupakan salah satu bentuk doa dari manusia yang hidup kepada
si mati agar dikurangkan bebanan atau menambahkan lagi martabat si mati
di sisi Allah, bukanlah sebagai "cara" untuk menghapuskan segala dosa si
mati...Itu semua Hak Allah. Melaksanakan solat Jenazah secara asasnya
hukumnya fardhu kifayah. Namun begitu adalah wajib untuk setiap individu belajar dan memahami serta menguasai cara perlaksanaan solat Jenazah.
Adalah digalakkan kepada kita untuk mendirikan solat jenazah sekurang-kurangnya tiga (3) saf / baris walaupun baris itu pendek. Pernyataan ini dibuat berdasarkan hadith Rasulullah s.a.w yang bermaksud : "Barangsiapa yang disolatkan oleh tiga baris kaum muslimin, maka telah diwajibkan ke atas jenazah itu masuk syurga." (Diriwayatkan oleh Imam Abu Daud).
SYARAT SAH SOLAT JENAZAH
1) Wajib menutup aurat
2) Suci daripada hadas kecil dan besar serta daripada najis.
3) Menghadap kiblat.
Persediaan solat jenazah:
- Mayat mestilah diletakkan melintang ke arah kiblat.
- Mayat lelaki kepalanya sebelah kiri imam dan imam berdiri di sebelah kepada atau dada mayat.
- Mayat perempuan kepalanya sebelah kanan imam dan imam berdiri di pinggangnya.
- Bagi solat ghaib, imam dan makmum mengadap qiblat tanda ada jenazah di depan.
Disarankan
saf untuk solat jenazah dijadikan sebanyak 3 baris dan makmum yang
menyolatkan mayat dituntut melebihi 40 orang. Dalam solat jenazah, tiada
rukuk dan sujud, jadi makmum harus berdiri rapat antara satu sama lain
dengan makmum yang di hadapan.
Cara solat jenazah:
1. Berdiri dengan betul dan melafazkan niat solat jenazah seperti berikut:
2.
Mengangkat takbir pertama (اَ للهُ اَكْبَرُ) berserta dengan niat di
dalam hati dan diteruskan dengan membaca surah Al-Fatihah.
3. Mengangkat takbir kedua (اَ للهُ اَكْبَرُ) kemudian membaca selawat ke atas junjungan besar Rasulullah s.a.w seperti berikut.
4. Mengangkat takbir ketiga (اَ للهُ اَكْبَرُ) kemudian membaca doa seperti berikut.
5. Mengangkat takbir keempat iaitu takbir terakhir
(اَ للهُ اَكْبَرُ) kemudian membaca doa berikut.
6. Memberi salam ke kanan dan ke kiri.
Selesai
beri salam, korang bolelah membaca surah Al-Ikhlas (3 kali), surah
Al-Falaq (1 kali), surah An-Nas (1 kali), surah Al-Fatihah (1 kali),
surah Al-Baqarah ayat 1-5 (1 kali), ayat Qursi (1 kali) dan baca doa
yang sesuai.
————————-
Di
atas adalah panduan lengkap bagi yang ingin berlajar bersungguh-sungguh
tentang solat jenazah dan jika korang dalam kategori susah untuk
mengingati dan menghafal panduan di atas, bolehlah lihat panduan ringkas
yang turut aku sediakan di bawah. Yang penting kita mesti tahu
bagaimana untuk melaksanakan solat jenazah.
1. Niat dalam hati sambil melafazkan takbir (اَ للهُ اَكْبَرُ) seperti berikut:Sahaja aku solat jenazah terhadap mayat ini, 4 takbir, fardhu kifayah kerana Allah Ta’ala.Kemudian baca surah Al-Fatihah.2. Setelah takbir kedua, baca selawat ke atas Nabi.Allahumma salli ala Muhammad wa ala ali Muhammad.3. Setelah takbir ketiga, baca doa berikut.Allahummargh firlahu warhamhu (untuk mayat lelaki)Allahummargh firlaha warhamha (untuk mayat perempuan)Untuk mayat kanak-kanak yang belum baligh, tidak dibacakan doa ini kerana mereka masih tidak dikira dosa pahala oleh malaikat.4. Setelah takbir keempat, beri salam ke kiri dan ke kanan.
Nota: Artikel ini dinukilkan setelah merujuk kepada Ustaz Nor Amin, Ustaz Azhar Idrus, http://syahirul.com dan Ustaz Ismail Kamus (Buku Indahnya Hidup Bersyariat, 2009, Telaga Biru Sdn. Bhd. Kuala Lumpur.)
Syukur hanya kepadaNya
al hamdulillah syukur kepada Allah atas segala kurniaaNya kepadaku dan keluargaku. Tahun 2012 tahun yang amat berharga dan bermakna kepadaku. Cukup umur perkahwinan 20 tahun. Aku dinaikkan pangkat Penolong Kanan sekolah berprestasi tinggi DG 48 ( hakiki ), Isteri dinaikkan pangkat GKMP DG 44 ( hakiki) sementara anak sulungku ditaja oleh MARA ke Universiti Alexandria Egypt dalam kursus perubatan. Anakku Umar meraih kejayaan cemerlang dalam PMR 8A di SMKAKL dan Amir dapat belajar di SAMT Hisamuddin. Ammar semakin cemerlang untuk mendapat 11 A untuk melayakkan ke luar negara dalam perbankan Islam menjejaki abgnya. Alhamdulillah segala-galanya milik Allah dan Allah mengurniakan kepadaku sebagai hambaNya yang bersyukur. Semoha Kau thabatku dan keluarga di atas jalan iman dan Islam untuk menggapai redhoMu Ya Allah. Amin ya rabbal alamin
Saturday, May 12, 2012
Tuesday, May 1, 2012
KAEDAH MENGAJAR BAHASA ARAB
KAEDAH
MENGAJAR BAHASA ARAB
OLEH: KAMARUDIN BIN JAFFAR KANDUNGAN Pengenalan Di dalam mengkaji dan menganalisis pelbagai dimensi proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah berdasarkan rujukan-rujukan, beberapa istilah khusus banyak diguna pakai bagi tujuan pemahaman kepada unsur-unsur dan proses pelaksnaan pengajaran tersebut. Antaranya ialah istilah pendekatan, kaedah, teknik, strategi dan aktiviti. Pemahaman terhadap setiap unsur tersebut adalah amat penting bagi memastikan seseorang guru itu mengetahui dan memahami apa yang dilakukannya dan bagaimana untuk mencapai objektif sesuatu pengajaran dan seterusnya mencapai matlamat pendidikan yang dirancang. Konsep Pendekatan. Pendekatan merujuk kepada cara bagaimana untuk medekati sesuatu. Dalam konteks pengajaran, pendekatan lebih menjurus kepada pencapaian objektif jangka panjang sesuatu pelajaran itu. Daripada sudut ini, beberapa teori asas dalam pendididkan diguna pakai khususnya yang berkaitan dengan psikologi serta sifat semulajadi seseorang pelajar. Teori-teori tersebut yang didokong dan diamalkan secara berterusan akan menjadi pegangan para guru dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Pendekatan-pendekatan yang digunakan ini adalah lazimnya berdasar kepada teori-teori pendidikan yang dipelopori oleh tokoh tertentu dalam bidang psikologi dan pendidikan seperti Thorndike, Pavlov, Maslow , Skinner, Gestalt dan lain-lain lagi. Contohnya, Pendekatan Induktif dalam pengajaran adalah berdasarkan Model Pemikiran Induktif yang dicetuskan oleh Hilda Taba. Model ini, umpamanya memberi penekanan kepada pembentukan konsep ,intrepetasi data serta aplikasi prinsip. Justeru itu, sesuatu pendekatan yang digunakan adalah bersifat aksiomatik atau dianggap betul sekalipun tanpa bukti tambahan sokongan. Bagi tujuan mencapai objektif jangka panjang berdasarkan pendekatan tertentu inilah, maka pelbagai strategi pengajaran diperlukan termasuk kaedah yang diguna pakai, teknik dan aktiviti yang dirancang. Sementara itu juga, konsep pendekatan menurut Edward M. Anthony boleh dirumus kepada satu set andaian yang saling berkaitan dengan proses pengajaran dan pembelajaran serta mempunyai unsur aksiomatik iaitu kenyataanya adalah dianggap benar tanpa memerlukan sebarang bukti atau alasan..Beliau juga merumuskan pendekatan harus berlandaskan model, prinsip atau teori pembelajaran tertentu. Pendek kata , pendekatan dalam bidang pendidikan merujuk kepada satu set teori pembelajaran yang beraksiomatik dan diamalkan dalam pengajaran sesuatu mata pelajaran berdasarkan objektifnya. Di dalam konteks pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Islam , sesuatu pendekatan itu wujud berasakan tanggapan-tanggapan dan pandangan yang berasaskan kepada falsafah pendidikan Islam itu sendiri.Ia menghuraikan sifat sesuatu mata pelajaran itu sendiri, selain pandangan, pendapat dan interpetasi terhadap falsafah pendidikan Islam.Ia juga tidak bergantung kepada pembuktian yang mutlak. Pendekatan dalam pendidikan Islam haruslah mencerminkan satu pandangan tentang hakikat satu matlamat pelajaran. Konsep Strategi Strategi merujuk kepada kemampuan dan kebijaksanaan dalam memilih pendekatan serta perancangan teknik untuk mencapai sesuatu objektif. Dalam konteks pendidikan , terdapat beberapa elemen yang mempengaruhi strategi sesuatu proses pengajaran dan pembelajaran iaitu kelas yang terlibat, kaedah yang diguna pakai oleh guru, alat-alat bantu pengajaran, pengetahuan sedia ada murid serta kepakaran guru terbabit. Konsep Kaedah Kaedah merupakan satu tindakan atau beberapa jenis tindakan yang bersistem, tersusun dan spesifik untuk mencapai sesuatu objektif jangka masa pendek. Terdapat banyak kaedah yang popular diamalkan dalam pengajaran dan pembelajaran khususnya untuk pembelajaran bahasa seperti kaedah penyelidikan, kaedah sokratik dan kaedah projek. Konsep Teknik Teknik pula adalah unit-unit kecil yang terkandung di dalam kaedah atau tingkah laku guru tersebut. Sesuatu teknik dapat dikenal pasti melalui 3 aspek tingkahlaku guru iaitu aktiviti yang dijalankan, perlakuan guru itu sendiri serta kemahiran yang ada padanya. Sebagai contoh, dalam kaedah bercerita, seseorang guru itu mungkin menggunakan teknik menimbulkan minat sebagai motivasi dan daya tarikan terhadap isi pelajaran atau teknik menyoal yang sering digunakan dalam aspek kefahaman. Selain itu, banyak lagi jenis teknik yang baik dan sesuai diguna pakai untuk pengajaran dan pembelajaran bahasa arab seperti hafazan dan latih tubi, tunjuk cara , syarahan, soal jawab dan bercerita. Pemilihan teknik yang sesuai juga berkait rapat dengan tahap atau aras kemahiran objektif pelajaran. Jadual berikut menunjukkan hubungan antara aras sesuatu kemahiran yang disesuaikan dengan teknik mengajar. Aras kemahiran Teknik mengajar Pengetahuan Latih tubi dan hafazan Kefahaman Syarahan Aplikasi Tunjuk cara atau demonstrasi Analisis Penyoalan Sintesis Perbincangan Penilaian Sumbangsaran Konsep Aktiviti Aktiviti pula adalah gabungan gerak kerja atau tindakan guru dan murid dalam pengajaran dan pembelajaran untuk mencapai objektif yang ditentukan. Secara kesimpulannya, hubungkait antara pendekatan ,strategi, kaedah dan aktiviti dapat dilihat berdasarkan rajah berikut : Kaedah-kaedah pengajaran dan pembelajaran Bahasa Arab. Sebagaimana yang telah dijelaskan sebelum ini bahawa terdapat banyak kaedah yang boleh digunakan dengan sistematik bagi mencapai objektif pengajaran dan pembelajaran.Walaubagaimanapun , beberapa aspek penting perlu diambil kira dalam proses pembelajaran khususnya yang berkaitan dengan pendidikan Islam dan bahasa arab. Antaranya ialah kesesuaian aktiviti yang terkandung di dalamnya serta penerapan aspek nilai. Ini kerana dalam falsafah pendidikan Islam, pencapaian sesorang murid itu bukan hanya diukur berdasarkan keupayaan menguasai maklumat dan isi pelajaran yang terkandung dalam sukatan pembelajaran sahaja, sebaliknya pembangunan nilai sahsiah dalam diri dan aplikasi moral terhadap persekitaran mengikut acuan pendidikan Islam juga menjadi kriteria terhadap pencapaian seseorang pelajar. Oleh yang demikian, tidak semua kaedah adalah sesuai dalam konteks pendidikan bahasa arab yang amat berkait rapat dengan nilai tarbiah Islam. Aspek sejarah metodologi pengajaran dan penyebaran ilmu dalam Islam juga perlu diambil kira. Persoalan apakah kaedah yang digunapakai oleh para ulama salaf tidak relevan dengan suasana sekarang harus diteliti secara saksama dan jujur.Begitu juga dengan persoalan setakat mana tahap istiqamah, konsistensi dan konsentrasi pelajar dalam mempelajari bahasa Arab samada di peringkat awal, pertengahan mahupun di peringkat tinggi. Persoalan kesesuaian kaedah pembelajaran moden serta susun atur fizikal sesebuah kelas pendidikan bahasa Arab era hari ini juga harus dikupas dengan jelas. Harus difahami bahawa mempelajari bahasa Arab jauh sekali perbezaannya dengan mempelajari bahasa Inggeris.Salah satu elemen yang penting untuk menguasai sesuatu bahasa itu ialah kemampuan bagaimana untuk berfikir dalam bahasa tersebut. Antara beberapa kaedah yang sesuai digunakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran bahasa Arab ialah : 1. Kaedah Tematik. (Tariqah Al Maudu’iyah) Kaedah tematik bermaksud proses sesuatu pengajaran itu adalah berasaskan satu idea besar sebagai tema sebelum dikembangkan kepada beberapa langkah kecil.Contohnya, dalam minggu pembelajaran tersebut, tema utama yang dipilih ialah berkaitan keluarga. Dalam satu slot pengajaran , ia boleh dipelbagaikan seperti nama anggota keluarga, aktiviti keluarga, perbualan bersama keluarga dan sebagainya.Bagi satu tajuk seperti keluarga ini, semua cabang pembelajaran Bahasa Arab boleh dipraktikkan melaluinya samada dari segi nahu (tatabahasa), maqal (penulisan) atau muthola’ah. Di samping itu ia juga boleh dikaitkan dengan kaedah-kaedah lain seperti perbualan dalam situasi keluarga atau rakan sebaya di sekolah. 2. Kaedah Mengeja (Tariqah Al Imla’iyah) Kaedah ejaan atau imla’i ini berdasarkan catatan sejarah adalah bentuk penyebaran ilmu yang paling penting.kaeddah ini berlaku sesudah kertas dan tulisan dihasilkan.Ia merupakan kaedah kedua selepas kaedah hafalan yang dia amalkan dalam perkembangan ilmu dalam sejarah umat Islam.Berdasarkan kaedah ini, murid akan menulis setiap kalimah dan ayat yang diungkapkan oleh guru mereka. Dalam sejarah Islam, kaedah ini berkait rapat dengan ijtihad para ulama. Para ulama meyampaikan pandangan dan ijtihad mereka dan disalin oleh murid-masing-masing. Proses ini agak merosot menjelang abad ke-4 hijrah disebabkan merosotnya gerakan ijtihad para ulama. Tempoh itu seiap mazhab hanya bersandar kepada bahan bacaan dan rujukan mazhab masing-masing atau melakukan ilhaq berdasakan kefahaman dan pandangan mazhab mereka. Menjelang abad ke 9 hijrah Imam Ibnu Hajar kembali mengembangkan kaedah ini dengan mengadakan muhadarat atau kuliah beliau dalam hampir 1000 majlis dan seterusnya diikuti oleh Imam As Suyuthi dan Syeikh Murtadha al Zubaidy 3. Kaedah soal jawab (Tariqah Al Munazharah) Kaedah soal jawab ini amat sesuai dan praktikal dalam konteks pembelajaran bahasa. Ini kerana dalan kaedah ini proses pembelajaran berlangsung dengan semua pihak memainkan peranan termasuk guru dan murid, Bermula dengan penyediaan teks perbualan yang mudah seperti ucapan aluan, terima kasih, bertanya nama atau bertanya khabar. Frasa-frasa ringkas ini mudah untuk diingat dan sesuai untuk dipraktikkan di luar bilik darjah sebagai pengayaan. Walau bagaimanapun , setiap murid perlu memahami maksud setiap frasa bagi menyesuaikan dengan konteks perbualan dan kesesuaian penggunaannya. 4. Kaedah Latih Tubi (Tariqah al Mulazamah) Kaedah latih tubi ini juga adalah bersesuaian dengan bentuk pembelajaran bahasa kerana kemahiran berbahasa perlu kepada proses mengulangi apa yang diperlajari, disebut atau ditulis.Di dalam Islam, kaedah ini antara bentuk pengajaran yang awal di mana Malaikat Jibril menyampaikan wahyu kepada Nabi Muhammad dengan mengulangi kalimah Iqra beberapa kali sehinggalah Nabi Muhammad dapat menyebutnya. Membaca berulang kali merupakan prinsip utama dalam pengajaran berbentuk latih tubi ini. Ia amat baik terutamanya bagu tujuan meningkatkan kemahiran lisan dan kemahiran membaca . Kaedah pembelajaran al Quran secara tradisional lazimnya menggunakan kaedah ini sejak zaman berzaman dan ia amat berkesan untuk jangka masa yang panjang di samping mengukuhkan penguiasaan tajwid dan dalam kontek bahasa Arab ia penting dalam menjelaskan aspek nahu secara terperinci mengikut tahap pembelajaran. 5. Kaedah Perbandingan (al Qiyasiyah) Kaedah ini dimulakan dengan memperkenalkan prinsip asas dan umum sebelum di huaraikan dengan contoh-contoh serta perincian yang mendalam. Kaedah ini adalah kaedah lazim yang diguna pakai dalam sistem pembelajaran moden. Sebagai contoh kaedah ini boleh diterapkan dalam pengajaran kaedah tatabahasa. Guru akan menjelaskan tajuk pelajaran dan kaedah seperti hukum Jamak Taksir. Sesudah memberi penjelasan berkenaan sifat jamak taksir dan bagaimana mengenalnya berdasarkan beberapa contoh, maka guru akan memberikan contoh tambahan untuk memudahkan murid dalam menghadapi latihan susulan. 6. Kaedah Induktif Kaedah adalah berlawanan dengan kaedah perbandingan. Melalui kaedah ini , para pelajar didedahkan dengan pelbagai contoh dan situasi serta penghuraian sebelum pergi menuju konklusi dan kesimpulan atau merujuk sesuatu hukum. Kaedah ini dapat mengalakkan murid untuk membuat kesimpulan dan rumusan sendiri sebelum dibandingkan dengan kesimpulan umum yang ditetapkan oleh guru. Kaedah ini banyak membantu murid untuk berfikir, merenung, menganalisa, dan berlatih membina kesimpulan dan prinsip Contohnya dalam konteks pembelajaran bahasa Arab, kaedah ini turut sesuai dipraktikkan dalam pengajaran qawaid atau tatabahasa. Setelah diberikan contoh yang banyak dan murid membuat rumusan daripada apa yang boleh difaham berdasarkan contoh. Rumusan Kesimpulannya , dalam satu sesi pengajaran dan pembelajaran itu, langkah pemilihan kaedah, strategi, teknik dan pendekatan yang dipilih adalah penting dan menentukan sejauh mana objektif pengajaran dapat dicapai. Sebagai seorang guru yang mengajar bahasa asing , persediaan amat penting untuk berhadapan dengan pelajar terutamanya bagaimana untuk melatih mereka berfikir dan bekerjasama atau interaksi dalam bahasa tersebut. BIBLIOGRAFI Ahmad Mohd. Salleh , Pendidikan Islam, Falsafah, Pedagogi dan Methodologi, Fajar Bakti Sdn. Bhd, Shah Alam , 1997. Ee Ah Meng, Pedagogi ll Pelaksanaan Pengajaran , Fajar Bakti Sdn. Bhd, Shah Alam , 1997 . Mok Soon Sang & Lee Shok Mee, Pedagogi 3 ,Pengajaran dan Persediaan Mengajar, Bahagian A , Kumpulan Budiman Sdn Bhd. , Kuala Lumpur, 1991 Mok Soon Sang, Pedagogi 2 ,Pelaksanaan Pengajaran, Kumpulan Budiman Sdn Bhd., Kuala Lumpur 1996. _________________, Pendedahan Kurikulum Semakan BAK & BAT , Unit Bahasa Arab Bahagaian Kurikulum Pendididkan Islam Dan Moral, Jab. Pendididkan Islam Dan Moral, Kem. Pendidikan Malaysia. lampiran 1 علم اللغة ان علم اللغة هو علم الذي يدرس اللغة . وهو ينقسم الى فرعين: 1. علم اللغة النظري. ويشمل هذا الفرغ عدة علوم منها علم الأصوات وعلم الفونيمات وعلم اللغة التاريخي وعلم المعاني وعلم الصرفي وعلم النحو. 2. علم اللغة التطبيقي. ويشمل هذا الفرغ عدة علوم منها تدريس اللغات ألأجنبية والترجمة وعلم اللغة النفسي وعلم اللغة الأجتماعي. واذا شئنا تعريف كل علم من العلوم السابقة ، فمن الممكن تعريفها باءيجاز كما يلي : 1. علم الأصوات . يبحث هذا العلم في نطق الأصوات اللغوية وفي انتقالها وفي ادراكهاز ويمكن تقسيم هذا العلم الى ثلاثة فروع :علم الأصوات النطقي وعلم الأصوات الفيزيائي وعلم الأصوات السمعي. ويبحث كل علم منها فى نطق الأصوات وانتقالها وادراكها على التوال 2. علم الفونيمات. يبحث هذا العلم في وظائف الأصوات وتصنيفها الى فونيمات وتوزيع هذه الفونيمات في الأستخدام الفعلي للغة. 3. علم اللغة التاريخي . يبحث هذا العلم في تطور اللغة غير العصور التاريخية المختلفة وماطرأ عليها من تغيرات وتأثرات بسواها من اللغات. 4. علم الصرف . يبحث هذا العلم في المورفيمات وتوزيعها. والمورفيم هو أصغر وحده لغوية ذات معنى. 5. علم النحو. يبحث هذا العلم في ترتيب الكلمات ضمن الجملة. ويدعوه البعض علم النظم. ويدعى علماء الصرف وانحو معا علم القواعد. 6. علم المعاني. يبحث هذا العلم في طبيعة المعنى وعلاقة المفردات بعضها ببعض من حيث المعنى. ويدعوه بعض العلماء اللغة علم الدلالة. 7. علم اللغة النفسي. يدرس هذا العلم اللغة كظاهرة سلوك نفسي عقلي من حيث النمواللغوي والتأثيرات النفسية التي تحدث قبل الكلام وأثناءه وبعده 8. علم اللغة الأجتماعي. يدرس هذا العلم اللغة كظاهرة اجتماعية من حيث اللهجات الجغرفية واللهجات الأجتماعية والدور الأجتماعي والانعكاسات السياسية الناجمة عن اللغة. وأهم فائدة لعلم اللغة لدنيا في هذا المقام هو الاستفادة منه في تدريس اللغات الأجنبية على النحو الآتي : 1. يقدّم لنا علم الأصوات النطي وصفا جيدا لمخارج أصوات اللغة المنشودة ، أي اللغة التي نريد تعليمها كلغة أجنبية.كما يقدّم لنا هذا العلم وصفا لمخارج أصوات اللغة الأم .وبذالك يمكن معرفة مواضع التشابه والاختلاف بين النظام الصوتي للغة المنشودة ونظيره في اللغة الأم. 2. يقدم لنا علم الصرف وصفا مفيدا لتركيب الكلمة وتوزيع الوحدات الصرفية ، أي المورفيمات ، في اللغة الأم واللغة المنشودة على حد سواء. 3. يقدم لنا علم النحو وصفا مفيدا لتركيب الجملة ونظام الكلمات في اللغة المنشودة واللغة الأم. 4. يقدم لنا علم اللغة النفسي معلومات مفيدة عن العوامل النفسية التي تؤثر في تدريس اللغة الأجنبية والتي تؤثر في تعلمها. 5. يقدم لنا علم الأساليب معلومات مفيدة عن أفضل لتدريس اللغة الأجنبية مع اختصار الوقت والجهد واعطاء افضل مردود تعلمي. أهمية اللغة العربية ان اللغة العربية مكانة خاصة بين لغات العلم. كما أن أهمية هذه اللغة تزيد يوما بعد يوم في عصرنا الحاضر. وترجع اهمية اللغة العربية الى اسباب الأتية: 1. لغة القرءان الكريم. ان اللغة العربية هي اللغة التي نزل بها القرءان الكريم. وهي بذلك اللغة التي يحتاجها كل مسلم ليقرأ أو يفهم القرءان الذي يستمد منه المسلم الأوامر والنوهي والأحكام الشرعية. 2. لغة الصلاة . ان كل مسلم يريد أن يؤدي الصلاة عليه ان يؤديها بالعربية. ولذلك فان العربية مرتبطة بركن اساسي من أركان الاسلام. فيصبح تعلم العربية بذلك واجبا على كل مسلم. 3. لغة الحديث الشريف. ان لغة احاديث الرسول الكريم هي اللغة العربية. ولذلك فان كل مسلم يريد قراءة هذه الأحاديث واستعيابها عليه ان يعرف اللغة العربية. 4. المكانة الاقتصادية للعرب. ان العرب الان ينمون اقتصاديا بشكل سريع بفضل ما لديهم من ثروات نفطية ومعدية، مما يجعل لهم وزنا اقتصاديا كبيرا ووزنا سياسياموازيا. وتتواكبوا اهمية اللغة الاقتصادية والسياسية لاصحابها. 5. عدد متكلمي العربية. ان العربية مستخدمة كلغة اولى في اثنتين وعشرين دولة عربية وتستخدم كلغة ثانية في كثير من الدول الاسلامية. وهذا يعني ان سبع دون العالم تتكلم العرية لغة اولى. كما ان كثيرا من شعوب الدول الاسلامية لديها الاستعداد النفسي، بل وترحب، بتعلم اللغة العربية لارتباط هذه اللغة بديالة هذه الشعو " |
Kiriman pada Friday, August 12 @ 01:29:48 MYT
oleh QAMARUDINTHEGREAT
|
Saturday, April 7, 2012
Quick Wins
INISIATIF 1: SPESIFIKASI PEMBELAJARAN HARIAN (SPH)
1.0
Konsep
Pembelajaran dan pengajaran
(P&P) dilaksanakan berdasarkan spesifikasi yang ditetapkan.
2.0
Rasional
2.1
Mengaplikasikan
pelbagai mod pembelajaran
2.2
Melaksanakan
P & P mengikut aras Taksonomi Bloom yang
sesuai dengan tahap pelajar
2.3
Menyediakan peluang
pembelajaran melalui situasi kehidupan sebenar
2.4
Menerapkan
kemahiran insaniah.
3.0
Kaedah Pelaksanaan
3.1
SPH boleh disediakan berdasarkan templat yang
dibekalkan dan difailkan.
3.2
Penulisan SPH boleh dilakukan seperti jadual berikut:
Bil
|
Komponen SPH
|
Cara
Penulisan
|
1
|
Hasil Pembelajaran
|
·
Merujuk Sukatan Pelajaran , Huraian Sukatan
Pelajaran dan Rancangan Pelajaran Tahunan
·
Mengambil
kira pengetahuan sedia ada dan
tahap pelajar.
|
2
|
Mod Pembelajaran
|
·
Pemilihan
mod pembelajaran dibuat berdasarkan kesesuaian dengan hasil pembelajaran
|
3
|
Aras Pembelajaran
|
·
Ditentukan
sebelum P & P dijalankan dan merujuk
Hasil Pembelajaran
·
Boleh melibatkan beberapa aras
dalam satu-satu P & P.
·
Pada
akhirnya semua aras perlu dilaksanakan
dalam pembelajaran setiap mata
pelajaran .
|
4
|
Ringkasan aktiviti
|
·
Disesuaikan dengan Hasil Pembelajaran , Mod Pembelajaran Dan Aras Pembelajaran.
|
5
|
Pentaksiran dan Penilaian
|
·
Perlu dinyatakan bentuk pentaksiran dan penilaian
yang digunakan sepanjang P & P
|
INISIATIF 2: PROFESSIONAL
LEARNING COMMUNITY- LESSON STUDY
(PLC-LS)
(Komuniti Pembelajaran Profesional-Kajian
Pembelajaran)
1.0
Konsep
Lesson Study adalah amalan guru-guru secara KOLABORASI:
(i)
merancang dan menyedia Rancangan Mengajar
(ii) membuat
pemerhatian terhadap pengajaran guru
(iii) membuat
refleksi terhadap P&P, dan seterusnya
(iv) mengubahsuai
untuk menambahbaik Rancangan Mengajar
2.0
Rasional
2.1
Meningkatkan pengetahuan kandungan dan pengetahuan
kandungan-pedagogi guru (pedagogical content knowledge)
2.2
Meningkatkan amalan refleksi guru
2.3
Membina pengetahuan dan kefahaman guru mengenai
masalah pembelajaran pelajar
3.0
Kaedah Pelaksanaan
Langkah
|
Modus Operandi
|
1
|
Pembentukan
Jawatankuasa TASK FORCE PLC-LS SBP
a)
Jawatankuasa
TASK FORCE PLC-LS SBP dianggotai oleh:
·
BPSBPSK
·
Pakar
rujuk LS
·
Jurulatih Utama (JU) mata pelajaran LS mengikut zon
b)
Fungsi
jawatankuasa:
·
Menjadi
think tank PLC-LS SBP
·
Menyediakan pelan pelaksanaan LS Kitaran 1
·
Menyediakan
instrumen pemantauan LS
·
Panel
penilai laporan LS
|
2
|
Bengkel Pelaksanaan Lesson Study
Peringkat SBP
a)
Dengan
kerjasama BPG
b)
Cadangan
tarikh
·
Januari
– Februari 2012
c)
Kumpulan
Sasaran
·
JU
yang dilantik
·
Guru Kanan Mata Pelajaran (GKMP) Sains &
Matematik
d)
Pengisian
Program
·
Taklimat dan Pembentangan Kertas (Kerja Fungsi
Otak, Lesson Study, Strategi
Belajar)
·
Demonstrasi (Video Sesi P&P)
·
Bengkel
LS
-
Penyediaan
Rancangan Mengajar
-
Simulasi
Latihan Mengajar
-
Bimbingan
(coaching)
-
Refleksi
·
Pelan
Pelaksanaan LS Kitaran 1
·
Rumusan
|
3
|
Program Lesson Study Kitaran 1 (Peringkat Zon)
a)
Tempoh:
1 hari
b)
Penglibatan:
·
1 Guru mata pelajaran/ketua panitia (MT, FIZ,
KIM,BIO) setiap sekolah mengikut zon
c)
Pengisian
program:
·
Taklimat
konsep LS oleh JU
·
Perbincangan
penyediaan rancangan pembelajaran harian
·
Kelas
terbuka
·
Refleksi
d)
Menjalankan
kajian kesediaan guru
|
4
|
Laporan Program Lesson Study Kitaran 1 (Peringkat Zon)
a)
JU mata pelajaran membentuk JK penyedia laporan
b)
Menyediakan
laporan pelaksanaan LS
c)
Merumuskan
kajian kesediaan guru
|
5
|
Kajian Laporan Program
Lesson Study Kitaran 1 (Peringkat
Zon)
a)
Menganalisis
maklum balas guru
b)
Menilai dan menambah baik proses pelaksanaan LS
|
6
|
Pelaksanaan Lesson Study Kitaran
2 (Peringkat Sekolah)
a)
Pembentukan
kumpulan LS
b)
GKMP
bertindak sebagai penyelaras LS
c)
Melaksanakan
semua kitaran LS
d)
Menyediakan
laporan pelaksanaan LS
|
7
|
Kajian Semula Pelaksanaan Lesson
Study di SBP
a)
Task
force menganalisis dan menilai laporan pelaksanaan LS Kitaran 2
b)
Mengkaji
proses pelaksanaan LS
|
INISIATIF 3: PROFESSIONAL LEARNING COMMUNITY-TEAM TEACHING
(Komuniti
Pembelajaran Profesional-Pengajaran Kolektif)
1.0
Konsep :
Team teaching melibatkan sekumpulan guru
yang bekerja bersama-sama dengan tujuan yang sama dan secara berterusan untuk
membantu sekumpulan murid. Guru-guru bersama-sama menetapkan objektif, mengajar, dan
membuat refleksi. Pasukan guru boleh terdiri daripada bidang yang sama atau
bidang-bidang yang berlainan.
“In team teaching a group of teachers, working together, plan, conduct, and
evaluate the learning activities for the same group of students. In practice, team teaching has many different
formats but in general it is a means of organising staff into groups to enhance
teaching”
2.0
Rasional
2.1
Bekongsi kepakaran
2.2
Mengisi kekosongan waktu ketika guru
menjalankan tugas rasmi di luar sekolah atau bercuti
3.0
Kaedah Pelaksanaan
3.1
Setiap
sekolah perlu melaksanakannya bagi sekurang-kurangnya tiga subjek kritikal yang dikenal pasti
3.2
Pelaporan
refleksi disediakan dan difailkan .
3.3
Team Teaching boleh dilaksanakan dalam pelbagai situasi. Panduan
pelaksanaan bagi setiap situasi dapat
dirujuk dalam jadual di bawah.
Bil
|
Situasi
|
Kaedah
|
1
|
Wujud guru
berpengalaman dan guru kurang berpengalaman.
|
·
Jadual waktu P & P guru bagi
mata pelajaran yang sama boleh
diselaraskan
·
Pengajaran secara berpasukan dilaksanakan dalam
kelas tertentu atau dengan
menggabungkan kelas.
·
Modul / Spesifikasi Pembelajaran Harian(SPH)
disediakan bersama lebih awal .
·
Guru yang
kurang berpengalaman akan bersama-sama mengendalikan kelas guru yang
berpengalaman berdasarkan SPH . Seterusnya guru yang kurang pengalaman akan
mengajar dikelasnya berdasarkan SPH yang sama dengan bantuan guru yang
berpengalaman
|
2
|
Wujud
kekosongan waktu disebabkan guru mata pelajaran menjalankan tugasan rasmi di luar atau bercuti
|
·
Dijalankan
secara jadual ‘ganti terancang’
·
Modul
/ Spesifikasi Pembelajaran Harian(SPH) disediakan bersama lebih awal .
|
3
|
Wujud guru-
guru yang berkepakaran tentang kaedah berkesan untuk mengajarkan tajuk/konsep/kemahiran/teknik
tertentu
|
·
Jadual
waktu P & P guru bagi mata pelajaran yang sama boleh diselaraskan
·
Boleh
juga dilaksanakan di luar jadual waktu (kelas tambahan) mengikut
kelas tertentu atau dengan
menggabungkan kelas.
|
4
|
Wujud perbezaan keupayaan pelajar dalam menguasai
tajuk/konsep/kemahiran tertentu
|
·
Guru
menyediakan ujian diagnostik/analisis item ujian/peperiksaan dan mengenal
pasti tajuk/konsep/kemahiran yang
tidak dikuasai oleh pelajar
·
Pengajaran semula tajuk/konsep/kemahiran tersebut dilaksanakan mengikut kepakaran
|
5
|
Semua guru dalam satu
mata pelajaran kurang pengalaman
|
·
Menggunakan
kepakaran guru bagi mata pelajaran tersebut dari SBP berdekatan
·
Boleh juga menggunakan guru dari zon yang
berdekatan
·
Memanfaatkan kemudahan ICT secara memuat naik
rakaman video P&P guru berkenaan atau melalui video conferencing
|
INISIATIF 4: PENCERAPAN
1.0
Konsep
Satu
kaedah mengesan dan menilai keberkesan P
& P.
2.0
Rasional
2.1
Penjaminan
kualiti P&P
2.2
Perkongsian
pintar
3.0
Kaedah Pelaksanaan
3.1
Dilaksanakan
oleh Pengetua, PK1, GKMP , Guru
Cemerlang , Ketua Panitia Mata Pelajaran dan pihak yang dilantik oleh pengetua.
3.2
Menggunakan Instrumen Standard Kualiti Pendidikan Malaysia (SKPM)
2010.
3.3
Dijalankan
sekurang-kurangnya lima
kali setahun bagi setiap
guru.
3.4
Melibatkan pencerapan P & P dan hasil kerja
murid
3.5
Pencerapan
boleh dilaksanakan serentak dengan Team
Teaching dan Lesson Study
3.6
Semakan
SPH dijalankan mengikut Surat Pekeliling Iktisas Bil 3/1999
3.7
Jadual Pencerapan dan semakan hasil
kerja pelajar disediakan pada awal tahun dalam manual pengurusan sekolah
3.8
Pelaporan difailkan untuk tujuan pemantauan
INISIATIF 5: SUSUN ATUR BILIK DARJAH
1.0
Konsep
Bilik
darjah menjadi hub penguasaan ilmu. Susun atur bilik darjah adalah fleksibel.
2.0
Rasional
2.1
Membantu pelaksanaan P & P yang berkesan.
2.1.1
Menggalakkan
interaksi antara guru –murid dan murid-murid
2.1.2
P&
P yang kondusif dan menyeronokkan
2.1.3
P
& P yang dilaksanakan adalah berpusatkan murid
2.2
Bilik darjah menjadi hub pengetahuan.
2.2.1
Hasil
kerja murid dipamerkan
2.2.2
Maklumat mata pelajaran sentiasa kemas kini.
3.0
Kaedah Pelaksanaan
3.1
Dilaksanakan berdasarkan kesesuaian infrastruktur
di setiap sekolah.
3.2
Dilaksanakan mengikut kreativiti .
3.3
Hub
ilmu meliputi setiap bidang
INISIATIF 6: AUTONOMI KURIKULUM
1.0
Konsep
Pengurusan
sekolah diberikan hak atau kuasa untuk menguruskan kurikulum mengikut cara atau
budaya yang difikirkan sesuai bagi mencapai matlamat kecemerlangan dengan tidak
mengabaikan pekeliling yang berkuat kuasa. Pada peringkat awal pelaksanaan dikhususkan
kepada pengurusan contact hours.
2.0
Rasional
Mengoptimumkan
masa P & P dengan memberi kuliah/ input, perbincangan, murid membuat
latihan dan guru memantau kerja murid.
3.0
Kaedah Pelaksanaan
3.1
Jadual
P & P rasmi diubah suai mengikut keperluan sekolah.
3.2
7 buah sekolah dikenal pasti untuk dilaksanakan
projek rintis iaitu:
3.2.1
Sekolah Tun Fatimah, Johor Bahru;
3.2.2
SM
Agama Persekutuan Kajang, Selangor;
3.2.3
SM Agama Persekutuan Labu, Negeri Sembilan;
3.2.4
SBPI
Gombak, Selangor;
3.2.5
SBPI
Rawang, Selangor;
3.2.6
SM
Sains Teluk Intan; dan
3.2.7
SM
Sains Alam Shah, Kuala Lumpur.
3.3
1
kali pertemuan = 1 jam
3.4
Prep
malam berstruktur
INISIATIF 7: COURSES OF STUDY
1.0
Konsep
Pemetaan Kurikulum bagi satu-satu mata pelajaran yang diintegrasikan dengan
mata pelajaran yang lain. Pemetaan ini mengambil kira aspek mod pembelajaran, taksonomi
pembelajaran, pembangunan kemahiran insaniah serta pentaksiran dan penilaian.
2.0
Rasional
2.1
Menyelaraskan sukatan, kandungan, bahan bantu
belajar dan kaedah penilaian.
2.2
Memberikan gambaran awal tentang sukatan pelajaran
pada setiap tahap.
2.3
Memberikan
peluang kepada murid untuk:
2.3.1
membuat
persediaan awal;
2.3.2
melihat perkaitan kandungan antara mata pelajaran.
2.4
Memberikan peluang kepada murid yang prestasi tinggi meneroka
pengetahuan di luar ruang lingkup tajuk dalam kurikulum.
3.0
Kaedah Pelaksanaan
Bil
|
Aktiviti
|
Tempoh
|
Tindakan
|
Catatan
|
1
|
Pembentukan Jawatankuasa Task Force Courses of Study SBP
|
Februari
2012
|
·
BPSBPSK
|
·
Mengikut
mata pelajaran
|
2
|
Bengkel Pemetaan
Kurikulum
|
Mac
– April 2012
|
·
BPSBPSK
·
JK
Task Force
|
·
Pendedahan
konsep courses of study
·
Dibentuk
merentasi mata pelajaran dalam bidang yang sama
|
3
|
Bengkel Penyediaan Courses of Study SBP
|
Mei
– Oktober 2012
|
·
BPSBPSK
·
JK
Task Force
|
·
Pembentangan
|
4
|
Bengkel Pemurnian Courses of Study SBP
|
Nov
2012
|
·
BPSBPSK
·
JK
Task Force
|
|
5
|
Taklimat Courses of Study SBP
|
Disember
2012
|
·
BPSBPSK
·
Guru
SBP
|
·
Penolong
Kanan/ GKMP/ Ketua Panitia
·
Cetakan
dan edaran
|
Subscribe to:
Posts (Atom)