Kalendar Islam

RESEPI KEJAYAANKU

Assalamualaikum,
Kejayaan seseorang adalah bergantung kepada kekuatan individu tersebut dalam menentukan ; masa depannya, halatuju kehidupan & wawasan hidupnya, gaya hidupnya yang membolehkannya berdiri teguh dan sentiasa bermotivasi dan saling memahami pasangan dan anak-anaknya dalam menyesuaikan kerjaya dan kehidupannya secara berkeluarga. formulanya : teguhkan keazaman untuk mencapai cita-cita , terus melonjak kehadapan dan berani membuat keputusan dan mengambil risiko serta sentiasa muhasabah realself agar sentiasa sustainable.

Search This Blog

FASTAQIM KAMA UMIRTA Pengalaman Belajar di Malaysia dan Luar Negara ( Mesir ) 70 - 90 an


SETELAH UMUARKU MELAWATI EMPAT PULUH LIMA TAHUN, gembira melihat kejayaan anak-anak Ahmad Fadhlullah (Perubatan Univ Iskandariah Mesir) Ammar ( Perakaunan & Perbankan Islam USIM) Umar Faruq (Ilmu Wahyu & Pentadbiran UIAM) Amir ( Ting 4 SMKA Tun Sakaran ) Hasan ( Ting 1 SM Sains Lahad Datu Sabah ) Yasir ( darjah 5 SK Lahad Datu 4 ) mengejar cita -cita mereka. Kini umurku masuk 52 tahun 2017, alhamdulillah anak-anakku telah berada di universiti. Ahmad berada di tahun akhir perubatan, angah di tahun 3 USIM, Umar Tahun 1 dalam Pendidikan Islam dan bahasa Arab UIA, Amir sedang tunggu SPM , Hasan Tingkatan 3 di SMKA Falahiah Kelantan, Yasir Tingkatan 1 di Maahad Tahfiz Tok Guru Kota Bharu. Anak -anak daripada isteri kedua alhamdullah dah lepas U Kak Long, Muaz dah bekerja. Najiha sambung MA di UKM, Iman dan Najwa di UIA , Huda di UKM sementara Zaid sedang tunggu SPM dan Husaini di Maahad Tahfiz Sains. Tahniah.

Monday, October 24, 2011

LAPORAN LAWATAN KISAS KE SYRIA 2010

LAPORAN REHLAH THAQAFIYYAH  KE SYRIA

1.0  Nama Program
Rehlah Thaqafiyyah  ke Syria ( Lawatan Sambil Belajar ke Syria )

2.0  Pendahuluan
Program Rehlah Thaqafiyyah  ke Syria merupakan program pengantarabangsaan Sekolah Berprestasi Tinggi ( SBT )  yang dijayakan pada akhir tahun 2010 dan diketuai oleh Timbalan Pengarah BPSBPSK . Program ini mendapat kerjasama yang baik daripada Persatuan Ibubapa Dan Guru ( PIBG ) KISAS dan Persatuan Alumni Kolej Islam ( ALKIS ). Program ini adalah program pengantarabangsaan pertama ke negara Arab selaras dengan usaha KISAS untuk memperkasakan bahasa Arab..

3.0  Rasional
3.1  Meningkatkan kepimpinan  pelajar yang terpilih degan melihat proses pembelajaran dalam kelas di peringkat maahad atau kolej dan universiti luar negeran.
3.2  Meningkatkan daya saing pelajar terutama dalam aspek ketahanan fizikal dan prestasi penguasaan Bahasa Arab dalam perbincangan bersama dengan pelajar-pelajar Arab di luar negera.
3.3  Memupuk semangat jati diri yang tinggi dan berjiwa kental dalam menghadapi cabaran untuk memastikan kecemerlangan diri dan kolej.

4.0  Objektif
4.1   Memberi  pendedahan kaedah pembelajaran Bahasa Arab dalam kelas dengan lebih berkesan.
4.2   Meningkatkan pengetahuan berkaitan peluang belajar dan prosedur yang berkaitan dengan  proses pembelajaran di sekolah untuk mereka menyambung pelajaran di Universiti Abu Nur.
4.3  Sijil Khas Kolej memdapat kerjasama yang baik daripada Universiti Abu Nur dalam proses pengiktirafan sijil SKK untuk lepasan kolej menyambung pelajaran ke peringkat matrikulasi di Universiti Abu Nur.

5.0   Pengurusan  proses lawatan dan dokumen  berkaitan
5.1  Urusan penempahan tiket  dengan agensi penerbangan FB Travels Sdn Bhd.
5.2  Urusan  permohonan kelulusan Sekolah berasrama Penuh (SBP), Kementerian Kewangan dan Ketua Setiausaha Negara ( KSU ).
5.3  Urusan  pembayaran  kos lawatan oleh peserta lawatan.
5.4  Urusan permohonan setiap pegawai pendidikan ke PPD/JPNS
6.0  Aktiviti
6.1  Taklimat / Ucapan Pengetua di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA)
6.1.1        Membangunkan ‘roh’ guru pengiring  dan pelajar  dalam menjayakan program rehlah Thaqafiyyah ke Syria.
6.1.2        Membina semangat kekitaan  sepanjang perjalanan.
6.1.3        Tujuan dan matlamat mesti jelas  untuk peningkatan yang berterusan terutama apabila pulag daripada rehlah nanti.
6.1.4        Pemimpin berkarisma dan berupaya membangkitkan inspirasi serta berkebolehan merangsang intelektual agar boleh mencetuskan budaya inovasi di KISAS setelah pulang daripada lawatan benchmaking di luar negara.

6.2   Persiapan terakhir dan perjalanan Delegasi KISAS SBT  ke Bahrain
6.2.1        Kami berkumpul di KISAS pada hari Jumaat  3 Disember 2010 jam 6.00 petang. Semua peserta hadir dan taklimat rehlah ke Syria diadakan pada malam Sabtu di kelas tingkatan 4/10.
6.2.2        Pada pagi Ahad semua peserta diberi latihan komunikasi bahasa Arab untuk  berinteraksi dengan masyarakat Arab apabila berada di Syria.
6.2.3        Para peserta diminta untuk membuat latihan nasyid dan qasidah serta syarahan bahasa Arab sebagai persediaan dalam slot persembahan kebudayaan di  Syria.

6.3  Transit di bandar Bahrain
6.3.1        Peserta bertolak ke Hotel Pelnor kira-kira 10 km daripada Lapangan Terbang Bahrain pada jam 12.30 tengah malam (waktu Bahrain) dan menginap di hotel .
6.3.2        Jam 7.00 pagi (w.b) selepas sarapan pagi ( dengan juadah Arab seperti roti arab dan tahinah ) rombongan bertolak ke Lapangan Terbang Bahrain.
6.3.3        Jam 9.00 pagi (w.b) rombongan bertolak ke Damascus dan perjalanan selama 3 jam.

6.4  Ketibaan rombongan di Lapangan Terbang Antarabangsa Damascus
6.4.1        Kami tiba di lapangan terbang Antarabangsa Damascus pada jam  12.00 tengahari ( w.b ) disambut oleh Persatuan Pelajar Malaysia Syria dan pemandu pelancong FB Travels Sdn Bhd. Kemudian kami menaiki bas pelancongan ke Hotel Shamma’ di bandar Damsyik kira-kira 10 km daripada lapangan terbang.
6.5  Penginapan di hotel di  bandar Damascus ibu negara Syria
6.5.1        Kami tinggal di Hotel  Shamma’  iaitu hotel bertaraf 3 bintang  dan layanan serta kelengkapan adalah baik dan pihak hotel menyediakan sarapan sahaja setiap hari selama 5 hari berada di Syria.
6.5.2        Pada sebelah malam, makanan Malaysia disediakan oleh Persatuan Pelajar Malaysia dan dibekalkan terus ke hotel ,
6.6  Lawatan di bandar Damascus
6.6.1        Hari pertama melawat ke Mathaf ( Muzium ) Watani yang terletak berdekatan dengan hotel penginapan kira-kira 500m. Mathaf Watani adalah tapak Universiti Syria pertama. Dalam mathaf terdapat arca-arca zaman purba iaitu Mesopotamia, Rom, Yunani dan lain-lain.
6.6.2        Kami makan tengahari di restoran Kamal iaitu sebuah restoran mewah di Damsyik. Restoran ini terletak di tengah-tengah bandar dan .kami dihidangkan dengan masakan Arab Syria secara berperingkat-peringkat dengan menu yang sangat istimewa.

6.7  Lawatan ke Jabal Arbain
6.7.1        Hari kedua  ( Selasa ) Kami mendaki bukit Arbain yang tingginya kira-kira            melalui 250 anak tangga. Jabal Arbain adalah tempat pembunuhan pertama di dunia iaitu pembunuhan Habil dan Qabil. ( anak Nabi Adam a.s ). Di  kemuncak Jabal Arbain terdapat sebuah masjid yang dikenali sebagai masjid Wali Arbain. Sempena dengan tempat pertapaan empat puluh orang wali Allah yang juga mempunyai 40 mihrab maka bukit ini dikenali sebagai Jabal Arbain.
6.7.2        Ketika berada di masjid tersebut kami telah diberi penerangan oleh seorang Sheikh iaitu penjaga masjid keramat itu. Kami telah disambut dengan penuh kesyukuran oleh Sheih dan pelajar-pelajar Jami’ Fathul Islami bersama pelajar Malaysia di Syria. Kami dihidangkan dengan makanan ringan Arab serta syai( teh ). Disitu kami telah mempersembahkan qasidah dan nasyid, kemudian persembahan balas dari pihak tuan rumah.
6.8  Lawatan ke Bushra
6.8.1        Bushra terletak 140 km dari bandar Damascus Di sana kami melawat kubu pertahanan umat Islam zaman Salahudin Al Ayubi . yang pada asalnya ia merupakan sebuah  Teater ( Masrah ) zaman Rom yang boleh memuatkan 15,000 orang pada satu  masa dan dilengkapi dengan teknologi kedap bunyi  yang hebat.
6.8.2        Kemudian kami bergerak ke masjid Umari. Masjid ini merupakan masjid pertama yang dibina oleh Sayyidina Umar di Busra. Struktur binaannya masih lagi kekal kecuali bahagian bumbungnya telah diubahsuai kerana kejadian kebakaran.
6.8.3        Meneruskan perjalanan ke gereja Buhaira . di mana tempat  pertemuan di antara Buhaira ( seorang paderi ) dengan Abu Talib ketika berdagang di  Syam.
6.9  Lawatan ke  Universiti  Abu Nur
6.9.1        Pada hari ketiga ( Rabu ) kami mengadakan perkongsian pintar bersama Universiti Abu Nur yang dikenali sebagai Majma’ Sheikh Ahmad Kuftari . Universiti ini merupakan universiti swasta yang terulung di Syria, terletak di Rukni Al Din.
6.9.2        Ustaz Mohd Ismail Mohamood PK HEM KISAS telah mengadakan pembentangan berkaitan dengan Sijil Khas Kolej dan kami mengadakan perbincangan berhubung dengan pengikhtirafan sijil berkenaan. Pihak unversiti menyambut baik permohonan kami dan berjanji untuk membuat penelitian berkaitan sijil berkenaan serta menawarkan biasiswa dan tempat untuk pelajar-pelajar KISAS melanjutkan pelajaran ke universiti berkenaan.
6.10          Perkongsian Ilmu ke Pusat Bahasa Arab Untuk Penutur  Bukan Arab Kementerian Pelajaran Syria ( Arabic School For Non Arabic Speakers )
6.10.1    Hari Keempat ( Khamis ) Mendengar taklimat berkaitan Pusat Bahasa  daripada pengarah  Pusat Bahasa tersebut.
6.10.2    Pihak KISAS telah membuat pembentangan SKK dan tujuan kedatangan  rombongan.
6.10.3    Bengkel perkongsian pintar pensyarah dan pelajar-pelajar Pusat Bahasa  bersama pelajar KISAS.
6.10.4    Bengkel bersama  pelajar Malaysia dan  pelajar luar yang lain seperti   pelajar Amerika, Jepun , China , Korea dan lain-lain.
6.10.5    Waktu tengahari kami bertolak ke sebuah restoran peninggalan istana lama zaman Khalifah Umaiyah. Kami dihidangkan dengan makanan tradisional Arab Syria.

6.11          Lawatan ke Masjid Umawi
6.11.1    Keluasan masjid Umawi 400 meter persegi. Di sana terdapat Makam Nabi Yahya dan bilik dimana dulang tempat kepala Saidina Husin ditempatkan. Tempat ini menjadi tumpuan golongan masyarakat  berfahaman Syiah.
6.11.2    Masjid ini pada asalnya ialah sebuah gereja dan bertukar menjadi masjid apabila kekalahan kerajaan Rom. Walau bagaimanapun  tempat pembaptisan di dalam masjid dikekalkan sebagai satu lokasi lawatan.bersejarah.
6.11.3    Tempat di mana Imam al Ghazali menulis kitab Ihya Ulumuddin  diabadikan di dalam masjid ini.
6.11.4    Di dalam masjid ini terdapat empat menara yang mewakili 4 mazhab aitu mazhab Syafii, mazhab Hambali, mazhab Hanafi dan mazhab Maliki.
6.11.5    Masjid ini merupakan masjid utama ulamak-ulamak besar Syria menyampaikan kuliah ilmu seperti  Prof Dr.Wahbah Zuhaili.

6.12          Lawatan  dan membeli belah di Shouk Hamidieh.
6.12.1    Tempat popular bagi pelancong dari serata dunia.
6.12.2    Terdapat banyak masjid-masjid sahabat seperti masjid Abu Hurairah  di sepanjang jalan Shouk Hamidieh.

6.13          Lawatan ke Jama’ Fathul  Islami
6.13.1    Hari kelima  kami mengadakan perkongsian pintar bersama Jama’ Fathul Islami. Kami diberi taklimat berkaitan tentang pembelajaran di Jama’ Fath Islami,
6.13.2    Ustaz Mohd Ismail Mohamood PK HEM KISAS telah membuat  pembentangan SKK dan perkongsian pintar berjalan dengan lancar di antara pihak pengurusan Jama’ Fathul Islami, pelajar Syria dengan pelajar KISAS.
6.13.3    Kami dibawa melawat ke kelas-kelas dan dewan kuliah untuk melihat sistem pembelajaran. Terdapat dua sesi iaitu sesi pagi dan sesi petang.
6.14          Perjalanan pulang ke Malaysia
6.14.1    Hari kelima kami bertolak balik ke Malaysia dengan menaiki kapal terbang Gulf Air  pada jam 10.00 pagi ( waktu Syria bersamaan pukul 4.00 petang Waktu Malaysia)
6.14.2    Kami transit di Lapangan Terbang Bahrain selama 5 jam dan bertolak ke Malaysia pada jam 5.00 petang (waktu Bahrain )
6.14.3    Kami sampai di KLIA pada jam 9.30 pagi ( waktu Malaysia ) dan sampai di KISAS pada jam 12 tengahari.
7.0  Dokumen /  keperluan lawatan
7.1  Dokumen pengiktirafan Sijil Khas Kolej ( SKK )
7.1.1        Disediakan khas untuk pengiktirafan termasuk modul pengajaran dan pembelajaran  dan soalan-soalan latihan standard yang digubal oleh panel SKK yang diketua oleh Prof.Dr. Bukhari bin Lubis  seorang profesor pengajian Islam di Universiti Islam Antarabangsa.

7.2  Keperluan yang perlu dibawa oleh setiap peserta lawatan
7.2.1        Kelengkapan untuk Rehlah Thaqafiah ke Syria

A.                 Pakaian
1.                  Baju sejuk 2 helai
2.                  Seluar panjang 3 helai(putera)
3.                  T shirt berlengan panjang 3 helai(putera)
4.                  Jubah seluar  3 pasang (puteri)
5.                  T shirt labuh (puteri) – 4 helai (disediakan)
6.                  Blazer kolej (disediakan)
7.                  Jacket kolej (disediakan)
8.                  Beg galas kecil untuk travel
9.                  Stokin
10.              Kasut kulit/campuran kulit pbc(1 pasang)
11.              Sarung tangan
12.              Makanan
13.              Krepek
14.              Choklat
      
                         B.          Beg sandang disediakan oleh FB Travels Sdn Bhd.

7.3  Surat –surat berkaitan lawatan – lihat Lampiran A

8.0  Impalikasi kewangan
Lampiran B

9.0  Penilaian  
9.1  Penilaian  kepimpinan guru  melalui perbincangan dan pengagihan tugas dalam setiap aktiviti  pelajar sepanjang lawatan di Syria.
9.2  Setiap pelajar diberi tugasan masing-masing dan pelajar diletakkan dalam kumpulan masing-masing untuk menjalankan tugas  iaitu  Biro Laporan Dokumentasi, Biro Persiapan Lawatan  dan Biro Makanan.

10.0          Impak
10.1          Pelajar dapat mengekalkan kecemerlangan sahsiah tahap tinggi disamping      kecemerlangan akademik. 
10.2          Pelajar dapat meningkatkan tahap prestasi kecemerlangan kerohanian dan amalan-amalan ibadat.
10.3          Pelajar dapat mengaplikasikan tahap kepimpinan yang mantap dan memastikan kelestarian kepimpinan pelajar.
10.4          Banyak sekolah dan institusi pendidikan seluruh negara  berkunjung ke KISAS dalam program’bench making’.
10.5          Program jaringan dan jalinan diadakan dengan sekolah-sekolah seluruh Malaysia dan luar negara termasuk Syria.

11.0          Cadangan penambahbaikan
11.1          Membentuk modul SKK yang lebih mantap dan bertahap tinggi sesuai dengan tahap matrikulasi Universiti Abu Nur.
11.2          Mengadakan perundingan dengan Kementerian Pelajarn malaysia dan Kedutaan Syria dalam proses pengiktirafan sijil SKK.

12. PENUTUP

Alhamdulillah  program rehlah thaqafiyyah telah berjaya  diadakan dan dapat dimanfaat semaksimun mungkin oleh pelajar dan guru demi merealisasikan kehendak negara. Segala jasa baik dan sokongan yang diberikan amatlah dihargai dan didahului dengan ucapan terima kasih.

Sekian.
 
 Disediakan oleh:
            ………………………...............……….......
(SHEIKH SALIM SHEIKH HASSAN)
 Penolong Setiausaha
 Program Rehlah Thaqafiah ke Syria

Disemak oleh:
            ........................................................................
           (PN HJH HAZNAH BT HAMZAH)
           Pengarah
           Program Rehlah Thaqafiah
           Kolej Islam Sultan Alam Shah

Sunday, October 23, 2011

PERSOALAN IDDAH WANITA

SIRI TANYALAH PAKAR RUJUK SYARIAH :
Al Ustaz Mohd Ismail Mohamood al Azhari
 ( B.A (Hons)Syariah al Azhar, M.Sc UPM, Dip.Pend, UIA, NPQH IAB)

Siri 20 : PERSOALAN MENGENAI IDDAH
Senario : Persoalan mengenai idah jarang diperkatakan dengan anggapan ramai tahu mengenainya, tetapi yang nyata masih ada kurang faham sehingga keadaan menjadi keliru.

Definisi : Menurut kitab fiqah, “Idah ialah waktu menunggu diwajibkan ke atas wanita yang diceraikan, sama ada cerai hidup atau cerai mati, bagi mengetahui sama ada empunya diri hamil atau tidak.”
Istilah Fuqaha' terpilih “ tempoh yang ditetapkan( muqaddarah) dengan hukum syara’ yang melazimkan seoranag perempuan itu menjaga hukum ahkamnya ketika berlakunya perceraian dengan suaminya” [1]
Larangan semasa iddah : hukumnya haram
a. ditegah dari mengadakan proses pertunangan dan perkahwinan
( surah al baqarah ayat 230)

b. hendaklah berada di rumah iddah iaitu haram keluar kecuali ada darurah yang jelas dan perkara sangat berhajat – hajiyat[2] ( surah al talaq ayat 1)

c.hendaklah ber’ihdad’iaitu meninggalkan berhias dan berwangi-wangian (pada badan wanita beriddah) seperti bercelak ( ihtikal) ( hukum wajib disabitkan hadis dan ijma’ ulama’)[3]
Daripada Ummu Habibah isteri Rasulullah s.a.w telah berkata: aku mendengar Rasulullah s.a.w bersabda ” tidak halal bagi seorang wanita yang beriman kepada Allah dan hari Akhirat ber’ihdad’ ke atas simati melebihi tiga malam kecuali ke atas suaminya selama empat bulan sepuluh hari” diriwayatkan daripada sahih Bukhari dan Muslim
Jenis-jenis  Iddah  ialah :
a.       Iddah dengan 3 kali suci iaitu 3 kali haid /Tiada iddah
b.      Iddah dengan bilangan bulan; 4 bulan 10 hari/3 bulan
c.       Iddah dengan melahir anak yang dikandung
Keadaan hukumnya  seperti berikut :
1.      Bagi wanita hamil, idahnya sehingga lahir anak dikandungnya itu, baik cerai mati atau cerai hidup.

"Dan perempuan mengandung, tempoh idahnya ialah hingga mereka melahirkan anak yang dikandungnya." (Surah at-Talaq: 4)
2.      Wanita tidak hamil, ada ketikanya bercerai mati dan bercerai hidup

2.1 Bagi yang bercerai mati, idahnya empat bulan sepuluh hari.(
4 bulan 10      hari)

 "Dan orang yang meninggal dunia antara kamu, sedang mereka meninggalkan isteri-isteri, hendaklah isteri-isteri itu menahan diri mereka (beridah) selama empat bulan sepuluh hari." (Surah al-Baqarah: 234)

Jika diperhatikan, ayat 4 surah at-Talaq umum membabitkan cerai hidup dan cerai mati apabila hamil idahnya sehingga lahir anak dan ayat 234 surah al-Baqarah juga umum membabitkan wanita hamil dan tidak apabila bercerai mati idahnya empat bulan sepuluh hari.

Perhatian : Di sini wujud sedikit perselisihan faham mengenai wanita bercerai mati sedangkan dirinya hamil, manakala anaknya lahir sebelum cukup empat bulan sepuluh hari dari tarikh suaminya meninggal.

Apakah idahnya tamat dengan melahirkan anak walaupun belum cukup tempoh empat bulan sepuluh hari dari tarikh suaminya meninggal kerana berdasarkan umumnya ayat pertama di atas?

Haruskah idahnya dicukupkan juga empat bulan sepuluh hari kerana berdasarkan ayat yang kedua?

Menurut jumhur ulama salaf (terdahulu), idahnya ialah lahir anaknya walaupun belum cukup empat bulan sepuluh hari.

Tetapi menurut pendapat lain yang diriwayatkan daripada Ali, idahnya mesti mengambil yang lebih panjang. Walaupun anaknya lahir lebih awal, idahnya harus menunggu sehingga empat bulan sepuluh hari.

Menurut pendapat itu, jika sampai tempoh empat bulan sepuluh hari, tetapi anak yang dikandungnya belum lahir, idahnya harus menunggu sehingga bersalin.

Selain itu, ada perbezaan pendapat mengenai idah wanita hamil.

Imam Syafie berpendapat idah wanita terbabit dengan lahirnya anak dikandung apabila anak itu dari suami yang menceraikannya.

Tetapi jika anak bukan dari suami yang menceraikannya, wanita terbabit tidak beridah dengan kelahiran anak.

Pendapat Abu Hanifah, perempuan itu harus beridah dengan lahir anaknya, baik anak itu anak daripada suami yang menceraikannya atau bukan, walau anak zina sekalipun.

    2.2. Idah bagi wanita bercerai hidup dengan suaminya ialah tiga kali suci sekiranya dia mempunyai haid.

"Dan isteri-isteri yang diceraikan itu hendaklah menahan diri mereka (dari berkahwin) selama tiga kali suci (dari haid)." (Surah al-Baqarah: 228)

Mengira tiga kali suci itu tidak dicampuri suaminya, dengan suci sewaktu perceraian dikira satu kali suci.

Tetapi jika dalam suci waktu perceraian itu dicampuri, dikira tiga kali suci mulai suci dari haid pertama selepas perceraian.

Demikian juga perceraian yang berlaku ketika haid, dikira tiga kali suci dari suci selepas haid yang berlaku sewaktu perceraian.

Keadaan terbabit sekali gus menyebabkan idah bagi seseorang wanita lebih panjang.

Oleh kerana itu, adalah dilarang suami menceraikan isteri dalam keadaan haid dan suci yang sudah dicampuri.

Isteri yang diceraikan suaminya sebelum dicampuri tiada idah (tidak perlu beridah).


"Kemudian kamu talak mereka itu sebelum kamu campuri, maka tidaklah mereka beridah." (Surah al-Ahzab: 49)

Tetapi bagi wanita yang tiada haid, idahnya tiga bulan.

"Dan perempuan-perempuan dari kalangan kamu yang putus asa dari kedatangan haid, jika kamu menaruh syak (terhadap tempoh iddah mereka) maka idahnya ialah tiga bulan..." (Surah at-Talaq: 4)

Perempuan yang tiada haid ada tiga golongan; iaitu yang masih kecil (belum sampai umur), sudah sampai umur, tetapi belum pernah haid dan orang tua yang sudah keputusan haid.

Tanggungjawab bekas suami ;
1. Wanita beridah tidaklah boleh dibiarkan begitu saja, malah mereka masih mempunyai hak daripada bekas suaminya, seperti tempat tinggal (rumah), pakaian dan segala perbelanjaan.

Mereka ialah wanita yang taat dalam idah rajiyah (boleh dirujuk), kecuali isteri derhaka, tidak berhak menerima apa-apa.

Sabda Rasulullah s.a.w bermaksud: "Dari Fatimah binti Qais, berkata Rasulullah s.a.w kepadanya: 'Perempuan yang berhak mengambil nafkah dan rumah kediaman daripada bekas suaminya itu apabila bekas suaminya itu berhak rujuk kepadanya.'" (Hadis riwayat Ahmad dan Nasai)

2. Wanita dalam idah bain (tidak boleh dirujuk) jika hamil juga berhak mendapatkan kediaman, nafkah dan pakaian.

"Jika mereka (janda yang dicerai) mengandung, maka beri nafkahlah olehmu sampai lahir kandungannya." (Surah at-Talaq: 6)

Sementara wanita yang dicerai secara bain, tetapi tidak hamil, sama ada bain dengan tebus talak mahupun dengan talak tiga, mereka hanya berhak mendapatkan tempat tinggal.

"Tinggalkanlah mereka di tempat kediaman yang sepadan dengan keadaan kamu." (Surah at-Talaq: 6)

Bagaimanapun, sesetengah ulama berpendapat, wanita dicerai secara talak bain yang tidak hamil tidaklah berhak mendapatkan nafkah dan tempat tinggal.

Dari Fatimah binti Qais dari Nabi s.a.w mengenai perempuan yang ditalak tiga, kata Rasulullah, dia tidak berhak tempat tinggal dan tidak pula nafkah. (Hadis riwayat Ahmad dan Muslim)

Adapun firman Allah dalam surah at-Talaq ayat 6, kata mereka hanya terhadap wanita dalam idah rajiyah.

Bagi wanita yang beridah disebabkan kematian suami, mereka tidak mempunyai hak sama sekali walaupun hamil kerana diri dan anak yang dikandungnya sudah mendapat hak pusaka daripada suaminya yang meninggal.

"Janda hamil yang kematian suaminya tidak berhak mengambil nafkah." (Riwayat Daruqutni)
Rujukan :
    1. Dr.Wahbah Zuhaili 1989, Al Feqh Al Islami Juz 7, Darul Fikri Beirut
    2. Dr. Abdul Karim Zaidan, 1993, Almufassal Fi Ahkam Al Mar’ah Juz 9 , Muassaah Risalah Beirut


[1] Dr. Abdul Karim Zaidan, 1993, Almufassal Fi Ahkam Al Mar’ah Juz 9 , Muassaah Risalah Beirut m.s 121

[2]  Dalam syariat ada tiga iaitu dhoruriat ( perkara yang mesti pergi kerja dan makan minum ), hajiyat ( keperluan seperti hantar anak ke sekolah ) dan tahsiniat ( tambahan keperluan seperti perhiasan , umrah )

[3] Dr. Abdul Karim Zaidan, 1993, Almufassal Fi Ahkam Al Mar’ah Juz 9 , Muassaah Risalah Beirut m.s 221

Saturday, October 22, 2011

LADAP GURU KISAS KE 14/ 2011

KOLEJ ISLAM SULTAN ALAM SHAH
LADAP TRANSFORMASI KEPIMPINAN PENDIDIKAN GURU KISAS
TARIKH :
22 OKTOBER 2011
TEMPAT :
HOTEL PREMIER BUKIT TINGGI KLANG SELANGOR

AKTIVITI BENGKEL :

  1. PEMBAHAGIAN  GURU KEPADA SETIAP PANITIA  ( KBSM & PRA UNIVERSITI )
  2. KUMPULAN  UNIT  KURIKULUM DAN PENTADBIRAN IAITU PENILAIAN & PEPERIKSAAN ,  ICT & PSS ,  R&D / KAJIAN TINDAKAN.
  3. SATU KUMPULAN SKK DAN PEMBANGUNAN FIZIKAL / PRASARANA KISAS
  4. PERBINCANGAN BENGKEL PANITIA  DAN SETIAP UNIT :
    1. Analisis Persekitaran dan Isu Strategik
    2. Pelan Strategik 2012-2014
    3. Pelan Taktikal dan Pelan Operasi 2012
    4. Perancangan Kewangan Panitia 2012 dan Laporan Perbelanjaan  Panitia 2011( PCG   dan  peruntukan SBT ).
    5. Agihan tugas untuk menyiapkan Rancangan Pelajaran Mata Pelajaran 2012
   
  1. PERBINCANGAN ADALAH BERASASKAN PLAN STRATEGIK 5 TAHUN   ( 2008 – 2012 ) DAN  TERASNYA TRANSFORMASI PENDIDIKAN NKRA.
  2. LANTIK SEORANG PEMBENTANG UNTUK PEMBENTANGAN.
  3. SEGALA HASIL BENGKEL YANG SIAP DAN DIKEMASKINI HENDAKLAH DISERAHKAN KEPADA PENOLONG KANAN SEBELUM CUTI SEKOLAH.

SELAMAT BERBENGKEL

Friday, October 21, 2011

renungan; our-boss-expectation.

http://afandiahmad1679.blogspot.com/2011/08/work-beyond-your-boss-expectation.html

kepimpinan transformasi

Tazzkirah Untuk Abee/Umme/Ahmad dan semua anak ku

Kewajipan terhadap diri sendiri

Sesungguhnya kamu kini berada pada peringkat usia paling subur dan paling kuat. Maka wajib ke atas kamu memelihara kekuatan ini dan menunaikan hak-haknya. Yang aku maksudkan dengan kekuatan di sini ialah semua jenis dan semua anasirnya, iaitu kekuatan lahiriah, maknawiah, ruhiah, jasadiah dan sebagainya. Kamu kini berada pada peringkat kuat di antara dua peringkat lemah sebagaimana dinyatakan di dalam firman Allah yang bermaksud: “Allah yang menciptakan kamu bermula dengan keadaan lemah, selepas berkeadaan lemah itu Ia menjadikan kamu kuat. Setelah itu Ia menjadikan kamu lemah pula serta tua beruban…” Ar-Rum:54

Dan kamu akan ditanya pada Hari Qiamat nanti tentang peringkat ini sebagaimana ditegaskan oleh Nabi s.a.w. di dalam Hadis yang bermaksud: “Tidak akan berganjak dua tapak kaki seseorang hamba sebelum dia ditanya tentang empat perkara: tentang umurnya, ke mana ia dihabiskan? Tentang usia mudanya, untuk apa ia digunakan?…” Lihat, meskipun muda itu sudah termasuk dalam usia keseluruhannya, namun baginda sebut secara khusus tentangnya memandangkan kepentingan usia peringkat ini.
Kita perhatikan di dalam Hadis tersebut, Nabi s.a.w. mengibaratkan usia muda itu laksana pakaian yang kita pakai untuk satu tempoh tertentu, kemudian kita menanggalkannya. Maka wajar bagi kita mengambil peluang menggunakan usia muda dengan sebaik-baiknya. Sesungguhnya masa muda adalah satu nikmat paling besar sepanjang usia keseluruhannya dan ia adalah salah satu nikmat yang tidak disedari oleh kebanyakan manusia, kesihatan dan masa lapang.

Justeru, hendaklah kamu mempertingkatkan diri kamu dari aspek keimanan, keruhanian, ibadah, ilmu, pembelajaran, sukan dan pelbagai bidang agar kamu menjadi insan yang berguna kepada agama, tanah air, umat dan diri kamu. Sejauh mana besarnya dan beratnya tanggungjawab kamu, maka sekadar itulah persiapan yang kamu harus lakukan untuk memikul tanggugjawab itu. Setinggi mana matlamat yang hendak dicapai, setinggi itulah usaha yang mesti dicurahkan untuk merealisasikannya, dan pastinya ganjarannya juga besar dengan izin Allah.

Maka hendaklah kamu mengelokkan hubungan kamu dengan Allah sama ada ketika rahsia dan terbuka. Jangan kamu lakukan perkara yang mendatangkan kemurkaan-Nya. Hendaklah kamu memohon pertolongan dan bantuan-Nya. Dialah sebaik-baik Pelindung dan sebaik-baik Penolong.
Putera puteriku yang disayangi,

Jangan kamu memandang remeh terhadap diri kamu, usaha kamu dan tenaga kamu. Sikap itu tidak boleh dikira sebagai warak langsung. Sesungguhnya sungai-sungai di dalam dunia ini terbentuk daripada titisan air hujan jika air hujan itu dikumpulkan pada satu aliran dan pada waktu yang sama. Namun awas! Jangan pula kamu sombong dan terpedaya kerana sifat sombong walaupun sebesar zarah membuatkan kita haram masuk syurga. Maka hendaklah kamu yakin pada diri kamu, potensi kamu dan keupayaan kamu. Hendaklah kamu belajar dari mereka yang terdahulu daripada kamu. Sesungguhnya hikmah itu barang hilang orang mukmin. Di mana saja dia menemuinya, dialah yang paling berhak mengambilnya.

Realisasikan pada diri kamu 10 sifat individu muslim yang telah digariskan oleh Imam asy-Syahid Hasan al-Banna rahimahullah. Jadikan ia manhaj yang praktikal bagi kamu sedaya mampu kamu.
10 sifat itu ialah:
  1. jasad yang kuat,
  2. akhlak yang mantap,
  3. fikiran yang bermaklumat,
  4. mampu bekerja,
  5. aqidah yang sejahtera,
  6. ibadah yang sahih,
  7. bermujahadah melawan nafsu,
  8. sangat menjaga waktu,
  9. urusannya tersusun,
  10. berguna untuk orang lain.
Sifat-sifat inilah yang menjadi tonggak pembentukan sahsiah mutakamilah yang mampu memikul beban dalam perjalanan membina umat yang maju, cemerlang dan gemilang.

Jadikan diri kamu sebagai qudwah solehah bagi orang sekeliling kamu, sama ada orang yang committed dengan Islam atau tidak, bahkan bagi orang Islam dan bukan Islam. Aku mengingatkan kamu agar berlaku ihsan dalam semua bidang, dalam bidang akdemik, akhlak, kelakuan, berbakti kepada kedua ibu bapa, dakwah kepada Allah, berkhidmat kepada manusia, taat kepada Allah, cintakan tanah air, keluarga dan warganegara seluruhnya.

Jadilah kamu orang yang berinovatif dan kreatif. Keluarkan seluruh keupayaan kamu, gunakan ia untuk berkhidmat kepada tanahair kamu supaya seluruh alam berbangga dengan kamu. Hendaklah kamu jadi orang yang pakar dan mahir dalam pelbagai bidang dan pelbagai jurusan. Semua ini tidak akan terlaksana melainkan dengan ilmu, amal, sabar dan gigih.

Berhati-hatilah kamu dari penyakit hati dan hawa nafsunya. Ketahuilah bahawa orang yang mampu menguasai dirinya, maka dia akan mampu menguasai orang lain. Maka ikhlaskan diri kamu kepada Allah dan taatilah Dia. Perelokkan amal kamu, curahkan tenaga kamu, nescaya Allah redha kepada kamu, umat kamu akan maju dan terlaksanalah matlamat kamu.

Pastikan kamu bersahabat dengan orang yang baik dan orang yang dapat membantu kamu dalam mentaati Allah dan memajukan diri kamu dalam segenap lapangan. Ketahuilah bahawa sebaik-baik sahabat itu ialah orang yang apabila kamu ingat kepada Allah, dia membantu kamu dan apabila kamu lupa, dia mengingatkan kamu.
Putera puteriku yang dikasihi,

Jangan kamu memandang rendah kepada diri kamu dan usia kamu. Berapa ramai sudah pemuda yang telah mengubah wajah sejarah. Di dalam sirah dan sejarah lama dan baru terdapat fakta yang menyokong kata-kataku ini. Maka jadilah kamu pemuda jenis ini, yang sirahnya ditulis dengan huruf-huruf daripada cahaya dan dengan tinta daripada emas.

Maka tanggungjawab kamu sangat besar, lebih-lebih lagi selepas revolusi Arab yang hebat. Dan para pemuda telah memainkan peranan yang sangat cemerlang dalam menjayakan revolusi tersebut. Mereka bekerjasama dengan semua golongan rakyat dan menyatukan seluruh kekuatan yang ada. Ketahuilah bahawa revolusi belum lagi berakhir sehingga terlaksana matlamat kita sepenuhnya. Inilah yang menuntut kita mencurahkan tenaga, menambahkan sumbangan lagi dan lagi sehingga revolusi ini masak ranum dan Negara kita terangkat maju ke hadapan.

Sebagai Penolong Kanan KISAS SBT

alhamdulillah  sejak  16 Mac 2011 aku telah dilantik sebagai Penolong Kanan KISAS menggantikan Pn Haznah hamzah yang telah dinaikkan pangkat sebagai pengetua. Aku merasakan berat tugas PK KISAS walaupun aku dah berpengalaman sebagai penolong kanan hampir 11 tahun. memang sangat berbeza PK sekolah biasa / kawalan dengan SBP/SBT terutama KISAS dengan kerenah pengetuanya yang UNIK. alhamdulillah sehingga kini aku dapat menjalankan tugas dengan baik dengan sokongan guru-guru yang dedikasi dan penuh komitmen. rasanya sayang sangat kat KISAS sebab pelajar-pelajarnya yang sangat bermakna bagaikan mutiara-mutiara yang mesti digilap berbeza dengan puteri-puteri SESERI dulu. sayang juga kepada SESERI tapi KISAS ada kelainannya. Kini aku rehat MC kerana aku terpaksa buat pembedahan by pass jantung demi kesihatan yang lebih baik. Itu keputusan aku yang paling besar dalam hidup. kini alhamdulillah semakin baik dan beransur pulih tapi masih cuti sehingga 22 november 2011. ( MC selama 79 hari mulai 6 september  hingga 22 NOVEMBER 2011 ). alhamdulillah berita terbaru semua PK akan dinaikkan pangkat ke DG 48 hakiki mulai 1 januari 2012. alhamdulillah rezki. khabarnya pula tahun depan aku akan dipindahkan pulaa jadi pengetua di SMKA. Cuma aku doakan semoga aku dapat kembali ke KISAS SBT sebagai pengetua DG 54.

Sunday, March 13, 2011

Pemangkuan Penolong Kanan

alhamdulillah Allah mengurniakan kekuatan untuk memikul amanah sebagai PK HEM dan memangku PK KISAS SBT mulai 16 Januari 2011. Banyak tanggungjawab mesti dilaksaanakan sebagai PK disamping tugas dan tanggungjawab sebagai PK HEM yang sediakan ada. Bermula dengan mesyuarat PK PPD Klang dan diikuti pula dengan mesyuarat PK SBP Kebangsaan dan banyak tugasan yang dibawa balik ke KISAS untuk dilaksanakan. KISAS baru saja selesai sebagai kajian rintis PCG Sekolah di mana KISAS dan Seri Puteri Cyberjaya terpilih sebagai sekolah kajian rintis PCG oleh KPM/SBP dan EPRD. Doakan semoga kajian ini mendapat impak baik untuk semua sekolah di Malaysia. Dua hari lepas sebai wakil pengetua SBT ( KISAS ) ke Mesyuarat Pembinaan Instrumen Pemantauan Bersepadu SBT Kebangsaaan. Alhamdulillah semuanya berjalan lancar.

Inovasi HEM KISAS 2010-2011

PROJEK INOVASI


PROGRAM PEMANTAPAN SAHSIAH JATI DIRI MURID

PROGRAM SALAM WAQAFAN – Sayang Lambaian Kasih -

1.0 Pendahulan

Pelan Induk Pembangunan Pendidikan ( PIPP ) 2006 – 2010 menyentuh tentang pembangunan modal insan adalah aset yang dapat disuntik nilai tambahnya, ditingkatkan nilai inteleknya serta diperkaya modal budayanya. Ke arah ini, pendidkan dikatakan dapat memainkan peranan penting dalam usaha membangunkan modal insan yang mempunyai jati diri yang kukuh, berketrampilan , berkeperibadian mulia, berpengetahuan dan berkemahiran tinggi bagi mengisi keperluan Negara Maju 2020.

Kamus Dewan ( 2005 ) mentakrifkan disiplin sebagai latihan pemikiran dan kelakuan supaya dapat mengawal diri sendiri dan patuh pada tatatertib , peraturan yang ditetapkan untuk melatih seseorang supaya berkelakuan baik, kepatuhan kepada peraturan yang ditetapkan dan hukuman atau denda kerana melanggar sesuatu peraturan yang ditetapkan.

Di sekolah, tugas mendidik dipertanggungjawabkan kepada guru-guru yang berperanan menyampaikan ilmu pengetahuan di samping menanam kesedaran tentang tingkah laku dan salah laku ke dalam jiwa anak-anak itu.dari aspek perundangan, guru-guru dikatakan mengambil alih tanggungjawab ibubapa dan berperanan sebagai ‘ wakil ibubapa ( in loco parentis ) apabila ibubapa menghantar anak-anak mereka ke sekolah.

Sehubungan itu, guru diharapkan memainkan peranan penting mendisiplinkan murid di samping menjaga . Ini menjadi peraturan murid di sekolah.,



1.1 Objektif

1.1.1 Pelajar dapat mempertingkatkan kualiti adab dalam pergaulan dan berinteraksi dengan guru

1.1.2 Pelajar dapat memupuk, memelihara dan memperkukuhkan “ Budi Bahasa Budaya Kita” dalam kehidupan harian mereka bersama kawan-kawan dan warga sekolah dan masyarakat.

1.1.3 Pelajar dapat mengubah tingkah laku dan bersikap positif terhadap pembelajaran dalam kelas dan luar kelas

1.1.4 Pelajar dapat membina jati diri dan mempunyai kesedaran kendiri yang tinggi dalam membentuk sikap mereka dalam mencapai kecemerlangan akademik dan sahsiah.

1.1.5 Guru perihatin dan mempunyai daya sensitivity tinggi terhadap perubahan tingkah laku murid dengan membudayakan saling tegur menegur di antara satu sama lain.

2.0 Sasaran

Semua murid Tingkatan 4 ,5 dan 6



3.0 Tempoh pelaksanaan

Bulan Jan hingga November 2011



4.0 Kajian Literature

Moles ( 1989 ) menegaskan dua objektif utama kewujudan disiplin di sekolah adalah :

1. Memastikan keselamatan dan kesejahteraan staf dan murid dan

2. Mewujudkan suasana yang kondusif untuk pembelajaran

Gangguan disiplin berupa salah laku murid yang serius dan dapat menggagalkan kedua-dua objektif ini selain daripada menyebabkan insiden-insiden itu tersiar di media massa. Oleh yang demikian, pengurusan dan pengawalan disiplin murid adalah suatu tanggungjawab pihak sekolah yang penting. Buku panduan bagi ibubapa mengenai disiplin murid-murid sekolah ( 1982 ), menghuraikan dua bentuk yang perlu ada pada individu murid iaitu ; disiplin asas dan disiplin intrinsik.

Disiplin asas melibatkan indvidu dalam masyarakat yang lebih besar sementara disiplin intrinsik atau kendiri pula adalah disiplin yang lahir dari dalam diri individu tanpa sebarang unsur paksaan. Bagi memupuk disiplin asas, individu dikatakan perlu mematuhi peraturan-peraturan yang ditetapkan oleh institusi-institusi bukan formal dan formal yang wujud dala masyarakat demi menjaga keharmonian dan kesejahteraan hidup seharian.

Institusi bukan formal adalah adat resam dalam masyarakat individu itu atau adat resam kaum-kaum lain yang turut wujud dalam masyarakat itu. Individu itu dianggap tidak sopan apabila dia melanggar adat resam dalam masyarakat itu seperti tidak memberi salam kepada orang yang lebih dewasa ataupun tidak menghormati amalan kaum lain. Apabila seseorang itu melanggar peraturan atau adat yang sudah lumrah diamalkan, dia dianggap melanggar disiplin malah dapat dianggap biadap dan patut dikenakan tindakan.

Institut formal pula merujuk kepada pejabat, sekolah dan institusi –institusi pendidikan yang lain. Dalam nistitusi formal, terdapat pihak-pihak yang bertangungjawab merancang, menggubal dan melaksanakan peraturan-peraturan bagi menjamin disiplin institusi itu. Peraturan-peraturan ini bertujuan memastkan kelicinan perjalanan pentadbiran dan keharmonian warganya.

Disiplin instrinsik ialah disiplin yang lahir daripada dalam diri individu. Disiplin jenis ini merangkumi sifat empati iaitu seseorang bagaikan dapat merasai apa yang dilalui oleh orang lain. Seseorang tidak melakukan sesuatu perkara apabila dia tidak inginkan perkara itu berlaku ke atas dirinya sendiri. Individu ini juga dikatakan mempunyai kesedaran sivik, moral, agama, dan pergaiulan yang tinggi dalam masyarakat. Disiplin instrinsik hanya dapat dicapai sekiranya penerapan disiplin bermula daripada peringkat asas iaitu hasl usaha institusi bukan formal dan formal.

Setiap sekolah mesti mempunyai jawatankuasa disiplin yang berfungsi merancang dan mengurus hal-hal yang berkaitan dengan masalah diisiplin dalaman kalangan murid. Dalam masa yang sama , semua guru mesti mengambil tangungjawab bersama dalam menentukan disiplin sekolah sentiasa berada dalam keadaan baik dan terkawal. Guru-guru kelas terutamanya boleh memainkan peranan yang penting sebagai guru disiplin bagi kumpulan murid –murid di kelasnya. Semua guru perlu diberikan pendedahan tentang cara mengenal pasti murid-murid yang bermasalah dalam kelas masing-masing. Guru sewajarnya membantu murid yang bermasalah atau merujuk murid yang berkenaan kepada Guru Bimbingan dan Kaunseling supaya murid –murid sedemikian dapat meluahkan apa jua masalah yang terpendam dalam hati sanubari mareka.



Pengetua boleh secara pentadbiran mengurangkan bilangan waktu mengajar ketua guru disiplin supaya mereka mempunyai masa yang cukup untuk menyediakan laporan atau profil yang lengkap mengenai segala salah laku murid serta langkah yang wajar di ambil untuk memulihkan murid berkenaan.



Konsep sekolah penyayang yang menekankan kepada rasa sayang menyayangi serta menimbulkan kemesraan di antara guru dengan murid , murid dengan murid serta antara warga sekolah dengan ibubapa hendaklah dipertingkatkan lagi. Dengan wujudnya kemesraaan ini maka gejala yang tidak sihat yang berkemungkinan dilakukan oleh murid dapat dihindari dan dibendungkan.



5.0 Kesimpulan

Sebagai kesimpulannya, ibubapa perlu peka dan mengambil berat serta prihatin kepada anak-anak dengan penuh kasih sayang . Ibubapa memainkan peranan mereka secara menyeluruh dengan mementingkan perkembangan sahsiah dan disiplin anak-anak dalam usaha mereka merancang, melaksana dan menyelia pelajaran anak-anak dapat melahirkan generasi yang berkualiti dan bersahsiah tinggi. Kemahiran keibubapaan yang telah dipelajari dengan berbagai kaedah dapat membantu ke arah mendidik anak-anak dengan lebih cemerlang dan dapat menggerakkan hala tuju anak-anak untuk mencapai cita-cita. Begitu juga para guru dan warden apabila murid berada di asrama terutama Sekolah Berasrama Penuh( SBP ) seperti Kolej Islam Sultan Alam Shah.



6.0 KAJIAN KEPERLUAN

6.1 Analisis Keadaan Semasa

Mengikut pandangan pengetua Tuan Haji Abdullah bin Jusoh dan PIBG perlu memainkan peranan penting dan bersama-sama membantu sekolah dalam menentukan kejayaan sekolah dan kecemerlangan sahsiah murid. Harapan ibubapa yang tinggi terhadap kejayaan anak-anak mereka dalam pelajaran tanpa sokongan dan gemblengan tenaga tidak akan tercapai. Walaupun apa yang alasan ibubapa seperti sibuk dengan tugas harian dan kesuntukan masa untuk datang berbincang dengan pihak sekolah, keperihatinan ibubapa amat diperlukan. Kasih sayang adalah kunci yang membuka pintu hati dan minda anak-anak untuk taat dan berkelakuan baik begitu juga guru-guru mesti meletakkan faktor kasih sayang dalam proses mendidik anak muridnya. Itulah kunci kejayaan sebenarnya. Program SALAM WAQAFAN cuba membawa warga sekolah menilai kembali konsep kasih sayang yang perlu diterapkan dalam membina jati diri murid



Mengikut pandangan YDP PIBG Prof Madya Dr. Khalil bin Ruslan, beliau amat bersetuju dengan program SALAM WAQAFAN kerana ia amat menekankan peranan ibubapa dan guru dalam membentuk sahsiah dan perangai murid. Program ini diharapkan dapat memberi motivasi dan kesedaran kepada ibubapa dan guru juga bahawa mendidik anak-anak bukanlah semudah yang disangka tetapi memerlukan pengorbanan dan kemahiran keibubapaan yang penuh kasih sayang. Beliau bersetuju dan bersedia untuk mengeluarkan dana dalam menjayakan program ini.



6.2 Pembentukan Jawatankuasa

Pembentukan jawatan kuasa program SALAM WAQAFAN telah dipersetujui oleh pengetua dan pentadbir dan telah diamanahkan kepada En.Mohd Ismail Bin Hj.Mohamood, Penolong Kanan Hal Ehwal Murid sebagai Naib Pengerusi dan penyelaras utama bagi melaksanakan program penambahbaikan dan mendapat sokongan padu dari semua guru dan kakitangan sekolah.



6.3 Surat Pekeliling dan Buku Panduan

6.3.1 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil 9/1975

6.3.2 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil 7/2003

6.3.3 Buku Panduan Bagi Ibubapa Mengenai Disiplin Murid-Murid Sekolah ( 1982)

6.3.4 Buku Panduan Disiplin Untuk Pelajar-Pelajar (1988)







6.4 Rumusan

Kolej Islam Sultan Alam Shah adalah sebuah Sekolah Berasrama Penuh yang ditubuhkan pada tahun 1956. Dalam tempoh hampir enam puloh tahun sekolah beroperasi, PIBG bergerak dengan baik sekali dalam membantu segala program sekolah demi kecemerlangan murid dalam merealisasi strategi kecemerlangan akademik dan sahsiah yang dirancang setiap tahun. Pada tahun ini dengan ada program SALAM WAQAFAN yang dirancang dapat membuktikan bahawa PIBG adalah nadi penggerak utama kecemerlangan akademik dan sahsiah murid. Komitmen ibubapa dan guru program SALAM WAQAFAN yang membawa tema kasih sayang dapat memacu kecemerlangan murid dari semua aspek terutama aspek akademik dan sahsiah diri serta hala tuju masa depan



















7.0 PERANCANGAN STRATEGIK

7.1 Pendahuluan

Kajian keperluan yang diingini oleh sekolah telah dikenalpasti iaitu mengadakan program SALAM WAQAFAN. Program ini adalah program sekolah yang bertemakan kasih sayang berasaskan tiga elemen asas iaitu memberi salam sejahtera, senyum dan saling hormat menghormati mendapat kerjasama PIBG untuk menjana kecemerlangan pelajar dari aspek akademik, sahsiah dan disiplin dan juga persekitaran yang selamat dan baik/ soleh serta budaya dan kualiti adab cemerlang.



7.2 Penjanaan Strategi

Jawatankuasa pelaksana telah bermesyuarat pada 12 Mac 2011 bertujuan menjana strategi perlaksanaan yang sesuai bertujuan merealisasikan program SALAM WAQAFAN yang melibatkan warga Kolej Islam Sultan Alam Shah . SWOT analisis dijalankan dengan menggunakan kaedah percambahan fikiran dan sumbangsaran bagi mendapatkan banyak strategi penambahbaikan yang boleh dilaksanakan. Objektif yang ingin dicapai ialah memantapkan sahsiah murid dan adab dalam kehudupan seharian terutamanya semasa murid-murid berada di sekolah.



7.3 Analisis Keperluan

Dalam mesyuarat yang telah diadakan melalui sesi ‘Brainstorming’ analisis persekitaran telah dibuat untuk mengenal pasti SWOT iaitu kekuatan kelemahan , ancaman dan peluang. Aspek-aspek ini telah dikenalpasti dan disenaraikan dalam SWOT analisis persekitaran seperti berikut :

ANALISIS SWOT/TOWS (KLAP)



Dalaman Luaran

Kekuatan (S)· Aset guru yang berpengalaman dan pemeriksa kertas SPM,STPM, dan STAM· Mempunyai tiga belas orang guru pakar/cemerlang KPM · Prasarana ICT mantap –Pusat Akses · Pelajar terpilih 9A· Mempunyai asrama – banyak peruntukan · Mempunyai bas dan van sekolah· Budaya belajar cemerlang· Peruntukan SBT · Pengetua Cemerlang dan mantan nazir· Kekuatan BADAR Peluang (O)· PIBG mantap · Sekolah Berasrama Penuh – hubungan baik dengan SBP,BPI, SPIIM dan JPWP· Bantuan kepakaran Alumni Kolej Islam ( ALKIS )· Ramai ibubapa berstatus tinggi / berpangkat· PKG / BTPN bersedia membantu sekolah· Jaringan dan jalinan dengan SBP lain dan sekolah PPD Klang serta IPT baik

Kelemahan (W)· Budaya ilmu / beragama dan perkongsian bijak kurang mantap· Sahsiah dan sikap pelajar kurang mantap terutama Ancaman (T)· Berada di tengah pusat badar KL· Persekitaran luar yang menarik – cyber cafe / banyak kedai makan / dekat bandaraya











































INTERNAL EXTERNAL S S1. Aset guru yang berpengalaman dan pemeriksa kertas SPM S2. Mempunyai tiga orang guru pakar S3. Prasarana ICT mantap –Pusat Akses S4. Pelajar terpilih 8A S5. Mempunyai asrama – banyak peruntukan S6. Mempunyai bas dan van sekolah S6. Budaya belajar cemerlang W W1 .Budaya ilmu / beragama dan perkongsian bijak kurang mantap W2. Sahsiah dan sikap murid kurang mantap

O O1. PIBG mantap O2. Sekolah Berasrama Penuh – hubungan baik dengan SPIIM JPWP O3. Persediaan Alumni SESERI O4. Ramai ibubapa berstatus tinggi / berpangkat O5. PKG / BTPN bersedia membantu sekolah SOA. S1 + S2 + O1 + O2 PERKEMASKAN PROSEDUR PEMANTAUAN DAN PENCERAPAN P&P BERKESANB. S1+ S2 + S3 + O1 + O2 + O3 + O4 + O5 MEWUJUDKAN MUFAKAT KOMUNITI SESERI (PIBG/PIGMA / BTP/ALUMNI /JPWP )C. S1 + S2 + S3 + S5 + O1 + O2 + O3 MEMBUDAYAKAN ILMU SECARA BERKESAN / KONDUSIF DAN PEMBUDAYAAN CARA BELAJAR SISTEMATIK DAN BERKESAN WOA. W1 + W2 + O1 + O3 MEMPERBANYAKAN PROGRAM DAN MEMANTAPKAN SAHSIAH DAN JATI DIRI MURID B. W1 + W2 + O1 + O2 + O3 MENINGKATKAN PROGRAM KOKURIKULUM DAN MOTIVASI JATI DIRI

T T1. Berada di tengah pusat badar KL T2. Persekitaran luar yang menarik – cyber cafe / banyak kedai makan / dekat bandaraya STA. S3 + S6 + T1+ T2 MEWUJUDKAN KERJASAMA YANG ERAT DENGAN IBUBAPA / MUWAFAKAT DENGAN PIHAK POLIS B. S5+ T4 + T5 MENGADAKAN PROGRAM MOTIVASI DAN KESEDARAN KENDIRI C. S3 + T3 + T5 MENGADAKAN KEMPEN/SEMINAR KESELAMATAN JALANRAYA WTA. W1 + W2 + T1 + T2PROGRAM PEMBUDAYAAN SIKAP POSITIF, ASERTIF DIRI DAN BUDAYA CEMERLANG DI ASRAMA B. W2 + T1 +T5 MEMANTAPKAN PROGRAM LATIHAN ASERTIF DIRI DAN NO ACTION DAN PERLAKSANAANNYA



ISU, MATLAMAT , KPI dan SASARAN



Bidang Isu strategik Matlamat strategik Indikator prestasi Sasaran

HAL EHWAL MURID Sebilangan murid kurang mengamalkan budaya adab mulia dan tanggungjawab sebagai pelajar terhadap guru. Murid dapat berakhlak mulia dan mempunyai jati diri dan identiti beragama beradab mulia. serta bersahsiah tinggi Program SALAM – Sayang lambaian Kasih - Peningkatan prestasi sahsiah diri serta adab terhadap guru 90%





7.4 Pelan Tindakan

Carta aliran pelaksanaan program SALAM ( Sayang lambaian Kasih - Program Pemantapan Sahsiah Murid )

MULA



Mengadakan sesi temubual dengan pengetua /YDP PIBG

Mengadakan sesi temubual dengan Guru Penolong Kanan

Membuat kajian dokumen ( fail, minit mesyuarat )

Meneliti fail Penolong Kanan HEM / Kaunselor /HEAD

Membuat kajian literatur

Membuat analisis SWOT

Mengedarkan surat panggilan mesyuarat

Menjana strategi

Memilih strategi

Mengadakan kajian dokumen mengenai projek

Menyediakan kertas cadangan program / pelan tindakan

Menghantar kertas cadangan kepada pengetua

LULUS

Kelulusan menjalankan program dari pengetua dan YDP PIBG

Membuat ‘Benchmaking’

Melantik AJK Pelaksana

Menyediakan aturcara

Menghantar surat jemputan kepada penceramah

Mengedar surat panggilan sesi perbincangan perlaksanaan

program



Melaksanakan program



Menganalisis penilaian program

Mengadakan postmortem

Menyiapkan laporan projek

Membentang hasil dapatan keberkesanan program

Menyimpan rekod



TAMAT







7.5 Rumusan

Analisis SWOT yang telah dilakukan telah dapat membantu jawatankuasa mengenalpasti beberapa kekuatan dan kelemahan, ancaman dan peluang yang ada di sekolah. Dalam usaha menjana strategi perlaksanaan program, beberapa strategi telah dikemukakan dalam sesi tersebut yang dapat membantu perancangan strategik sekolah untuk masa depan.



7.6 PELAN PERLAKSANAAN

Strategi yang telah dikenalpasti ialah mengadakan program SALAM . Oleh itu, satu pelan tindakan telah dirangka oleh jawatankuasa bagi mendapat persetujuan dan kerjasama semua guru dan juga PIBG.

























7.6.1 Jawatankuasa 1

SENARAI JK PELAKSANA DAN PEGAWAI TERLIBAT

Penasihat : Tn.Hj Abdullah bin Jusoh
Pengetua

Pengerusi 1 : En.Mohd.Ismail Bin Hj.Mohamood

PK HEM / PK
Naib Pengerusi 1 : Tn.Hj.Abdullah bin Hassan
PK Tingkatan 6

Naib Pengerusi II : En Mohd Azlan bin Abdul Aziz
PK Koko
Penyelaras Program : En.Fairuz
Guru Bimbingan Dan kaunseling

Setiausaha : Ustaz Mohd Noor Abdul Rahman
Ketua Guru Disiplin

Penolong Setiausaha : Guru Bimbingan Dan Kaunseling



AJK : Guru-Guru Kanan Bidang

: Guru Bimbingan Dan Kaunseling

: Guru HEAD

: Guru-guru Pendidikan Islam

: Guru-Guru Disiplin / Warden

: Guru-Guru Tingkatan 4 Dan 5

: Penyelaras Tingkatan

: Panitia Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan











7.6.2 Jawatankuasa 2

JAWATANKUASA PELAN TINDAKAN PROGRAM SALAM

Penasihat : Tn.Hj.Abdullah bin Jusoh
Pengetua

Pengerusi 1 : En.Mohd.Ismail Bin Hj.Mohamood

PK HEM/PK
Naib Pengerusi 1 : Tn.Hj.Abdullah Hassan
PK Tingkatan 6

Naib Pengerusi II En.Mohd Azlan Bin Abdul Aziz
PK Koko
Penyelaras Program : En.Fairuz
Guru Bimbingan Dan kaunseling

Setiausaha : Ustaz Mohd Noor bin Abdul Rahman
Ketua Guru Disiplin

Penolong Setiausaha : Guru Bimbingan Dan Kaunseling



AJK : Guru-Guru Kanan Bidang

: Guru Bimbingan Dan Kaunseling

: Guru HEAD

: Guru-guru Pendidikan Islam

: Guru-Guru Disiplin / Warden

: Guru-Guru Tingkatan 4 Dan 5

: Penyelaras Tingkatan

: Panitia Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan











7.6.3 Jawatankuasa 3

JAWATAN KUASA KHAS PELAKSANA PELAN TINDAKAN

PROGRAM SALAM



Jawatankuasa Tazkirah Dan Doa / Amalan Asma Husna/ Penghayatan Al Quran

Ustazah Muntimah
Ustazah Nek Hazifah


Jawatankuasa Solat Hajat / Bacaan Yasin / Bengkel Smart Solat

Ustaz Mohd Khir
Ustaz Sheikh Salim Hasan



Jawatankuasa Mural Dan Poster

Pn. Hafizah



Jawatankuasa Ceramah Dan Kuiz ’ Budi Bahasa Budaya Kita ’ Dan Memberi Salam

En. Najib


Jawatankuasa Khas :



A. Jawatankuasa Program Mutiara : Pn.Kamsiah


B. Jawatankuasa Alumni KI ( ALKIS ) : Pn.Jamaliah


C. Jawatankuasa Bengkel Kecemerlangan Sahsiah :

En. Zainal
































8.0 NAMA PROGRAM

Program SALAM WAQAFAN ( Sayang Lambaian Kasih - Pemantapan Sahsiah Murid )



9.0 Objektif

2.1 Pelajar dapat mempertingkatkan kualiti adab dalam pergaulan dan

berinteraksi dengan guru

2.3 Pelajar dapat memupuk, memelihara dan memperkukuhkan “ Budi Bahasa

Budaya Kita” dalam kehidupan harian mereka bersama kawan-kawan dan

warga sekolah dan masyarakat.

2.4 Pelajar dapat mengubah tingkah laku dan bersikap positif terhadap

pembelajaran dalam kelas dan luar luar kelas

2.5 Pelajar dapat membina jati diri dan mempunyai kesedaran kendiri yang tinggi dalam membentuk sikap mereka dalam mencapai kecemerlangan akademik dan sahsiah.

2.6 Guru perihatin dan mempunyai daya sensitivity tinggi terhadap perubahan tingkah laku murid dengan membudayakan saling tegur menegur di antara satu sama lain.



3 Sasaran

Semua murid Tingkatan 4 , 5 dan 6

4 Tempoh perlaksanaan

Bulan Januari hingga November 2011

5 MODUL PERLAKSANAAN PROGRAM SALAM ( SAYANG LAMBAIAN KASIH )

Program SALAM WAQAFAN adalah memfokuskan program, sahsiah dan disiplin/ adab dan juga persekitaran yang selamat dan baik/ soleh serta budaya cemerlang. Program ini meliputi :

a. Forum Budi Bahasa Budaya Kita

b. Simulasi Adab

c. Bengkel Smart Solat dan Modul Kepimpinan BADAR

d. Tazkirah dan Tadabbur al Quran

e. Reach Out Program Kepimpinan



Program ini dilaksanakan dengan kaedah ’surrrounding system’ ( sistem kepungan ) iaitu murid-murid yang bermasalah khasnya akan dipanggil untuk hadir ke dalam bengkel pemantapan sahsiah iaitu bengkel smart solat dan pelajar-pelajar ini dipantau dari semasa ke semasa. Murid-murid yang bermasalah dikenalpasti daripada buku pemantauan kelas, guru disiplin dan guru kelas dan semua guru . Murid-murid ini yang masih lagi meneruskan salahlaku dan kurang adab akan dirujuk kepada Guru Bimbingan dan Kaunseling dan untuk sesi kaunseling dan Hal Ehwal Agama dan Dakwah ( HEAD ) untuk sesi bimbingan agama. Kemudian mereka akan dirujuk kepada Lembaga Disiplin untuk perjanjian tidak mengulangi salah laku.

Di samping itu, semua aktiviti pemantapan dilaksanakan iaitu tazkirah setiap hari Jumaat di sekolah, memperkasakan program BADAR, simulasi adab dengan menggunakan borang ’endokod ’ .



5.5 Kempen ”Budi Bahasa Budaya Kita”

5.1.1 Ceramah / Forum

5.1.2 Kuiz

5.1.3 Poster / Mural / Laluan Bestari ( Nilai-Nilai Murni / Kata-Kata )

5.6 Kempen Memberi Salam dan Sapa

5.6.1 Ceramah / Forum

5.6.2 Kuiz

5.6.3 Poster / Mural



5.7 Tazkirah Dan Program BADAR

5.7.1 Tazkirah Berfokus pagi Jumaat

5.7.2 Penghayatan al Quran pagi Jumaat

5.7.3 Doa Akidah setiap pagi Isnin

5.7.4 Doa sebelum mulakan kelas / kerja

5.7.5 Mural / Poster Doa Dan Tazkirah di sekolah dan asrama



5.8 Bengkel Smart Solat

5.9 Simulasi Adab ( Walking About ) : Kaunselor / Ketua Guru

Disiplin / Agama

5.9.1 Jawatankuasa khas ; Lembaga Disiplin dan BADAR

5.9.2 Sistem Pemantauan :

5.9.2.1 Mekanisme Sistem ‘Spy’

5.9.2.2 Simulasi Adab ( Walking About )

5.9.2.3 Pemantauan Kelas

5.9.2.4 Menggunakan endokod

5.9.2.5 Memerhati / Menegur / menasihati

5.9.2.6 Laporan mingguan ; serahkan endokod / cakap

5.9.2.7 Program Demerit

5.9.2.8 Sistem RUMAH



5.9.3 Mekanisme bimbingan

5.9.3.1 Adakan sesi kaunseling

5.9.3.2 Adakan sesi nasihat / bimbingan HEAD

5.9.3.3 Aku janji / bon

5.9.3.4 Pertemuan berkala



5.9.4 Pengiktirafan

5.9.4.1 Majlis Anugerah Sistem Rumah

5.9.4.2 Penganugerahan AWARD bagi pelajar cemerlang akademik dan sahsiah

5.9.4.3 Makan bersama pengetua

5.9.5 Penilaian : senarai semak untuk sasaran awal / pertengahan / akhir



4.1 Pelan Kontigensi

Bil Kekangan atau permasalahan Penyelasaian

1 Sumber kewangan Memohon sumbangan daripada ibubapa dan NGO

2 Penceramah / ahli panel tidak dapat hadir Penceramah dari PPD /JPNS / BPI/SBP atau dalam sekolah atau NGO

3 Perubahan tempat sekiranya berlaku Terdapat dewan asrama, sekolah dan dataran

4 Perubahan masa sekiranya berlaku Mencari alternatif lain



























4.2 Pelan Tindakan

1 hari ( majlis perasmian dan forum keibubapaan )

10 bulan ( program kecemerlangan dan keibubapaan susulan )

4.2.1 Jadual Pelaksanaan Aktiviti

Tarikh Aktiviti Catatan / Personalia

23 Mac 2011 Taklimat Progrom Salam ( Pemantapan Disiplin Murid )dan penggunaan ’endokod’ dan Instrumen Pentaksiran Penggunaan Borang Pemantauan endokod dan Instrumen Pentaksiran

8 April 2011 Pelancaran Program Salam KEKWA

8 April 2011 Taklimat kepada murid tentang perlaksanaan Program Salam Semua murid

Apr -Mei 2011 Perlaksanaan Program Salam AJK

2 Mei 2011 Kempen “Budi Bahasa Budaya Kita” dan memberi salam semua AJK

26 April 2011 Ceramah / Forum budi bahasa dan memberi salam semua AJK

28 April 2011 Bengkel Smart Solat ( 40 orang ) semua AJK

April – Jun 2011 Melukis mural / poster / laluan ilmu ( kata-kata hikmat ) AJK

8 April - 23 Oktober 2011 Pemantauan Perlaksanaan program salam semua AJK

30 Oktober 2011 Menganalisis Data

10 Nov 11 Postmortem Dan Laporan Program SALAM Pengetua dan Penolong Kanan HEM





4.3 ANGGARAN KEWANGAN

Pendapatan dan Perbelanjaan



Pendapatan Jumlah

1 Tabung PIBG RM 2000.00

2 KOPERASI KISAS RM 300.00

3 ALKIS RM 2000.00

Jumlah RM 4300.00

Perbelanjaan Jumlah

1 Cenderahati fasilitator / Ahli Panel RM 3350.00

2 Jamuan RM 200.00

3 Alat tulis RM 50.00

4 Banner dan Banting RM 500.00

5 Hadiah dan Penghargaan RM 300.00

Jumlah RM 4300.00













4.4 Penutup

Semoga program ini mendapat sambutan baik dan positif dari kalangan guru dan pelajar dan diharapkan mereka menyedari hakikat bahawa peranan mereka dalam membina jati diri dan membudayakan adab mulia serta bersahsiah tinggi bukanlah suatu yang mudah dan perlu pengorbanan dan seni pendidikan yang halus.



































Bibliografi

Akta Pendidikan 1956 -1997, Kuala Lumpur, MDV Publisher And Printers Sdn.Bhd



Bernard.C.( 1993), Dalam Pentadbiran Pendidikan & Pendidikan Di Malaysia . Addison Wesley. Logman Malaysia Sdn Bhd. 2000, Kuala Lumpur.



Cohen And Cherington D.( 1976),Leadership Effectiveness In Education Setting, Education Research, A View For Teachers And All Cobcerned With Progress In Education. Vol 15 – 1172, Sweets & Zeitlinger, Bv Amsterdam.



Hussein Mohamad ( 1993 ) Kepimpinan Dan Keberkesaan Sekolah, Kuala Lumpur Dewan Bahasa Dan Pustaka.



Mohd Salleh Lebar ( 2000), Pentadbiran Pendidikan Dan Pendidikan Di Malaysia, Addison Wesley Logman Malaysia Sdn Bhd,2000 Petaling Jaya.



Mortimote,P(1995), Key Characteristics Of Effective School, Seminar Pendidikan Institut Aminuddin Baki Sri Selayang , Genting Highlands



Ang Jit Eng( 2007) Pengurusan Disiplin Murid. PTS Professional, Kuala Lumpur.



Saturday, January 1, 2011

SELAMAT TAHUN BARU DAN HIJRAH

Muharram Menjelang Lagi

Dalam bulan Muharram hari yang paling bertuah ialah hari ke-10 atau lebih dikenali dengan nama Hari Asyura'. Pada hari tersebut kita disunatkan berpuasa.

Malah dalam mazhab Imam Hanafi puasa hari ke-10 dalam bulan Muharram ini adalah satu-satunya fardhu puasa yang pertama sebelum difardhukan puasa bulan Ramadhan.

Hadith daripada Aisyah: "Sesiapa ingin berpuasa (sunat 10 Muharram) maka bolehlah dia berpuasa.
Dan sesiapa yang tak ingin berpuasa maka boleh dia tinggalkan". Hadith riwayat Bukhari dan Muslim.

Malah dalam sebuah hadith riwayat Muslim Nabi berpuasa pada 10 Muharram kerana pada hari tersebut diselamatkan Nabi Musa a.s daripada lemas dan juga daripada buruan Firaun.
KELEBIHAN

Baginda bersabda: "Berpuasa sunat pada 10 Muharram akan menghapuskan dosa setahun sebelumnya". Riwayat Muslim.

BEZAKAN PUASA DENGAN ORANG YAHUDI

Oleh kerana orang Yahudi juga berpuasa pada 10 Muharram maka disunatkan umat Islam berpuasa sejak 9 Muharram lagi bagi membezakan dengan puasa orang Yahudi.
Hadith ini dikhabarkan oleh Ibnu Abbas dalam sebuah hadith riwayat Muslim dan Abu Daud.

Atau kalau tidak dapat dikerjakan pada 9 Muharram maka boleh juga digandingkan 10 Muharram dengan 11 Muharram.

SEJARAH 10 MUHARRAM

Imam al-Ghazali menyebut dalam kitabnya Mukasyafatul Qulub bahawa pada tarikh tersebut:

(1) Terbunuhnya Sayyidina Hussain (cucu Nabi) di Karbala'.
(2) Diterima taubat Nabi Adam a.s.
(3) Dicipta Adam a.s.
(4) Dimasukkan Adam a.s ke dalam syurga.
(5) Dicipta arasy, Kursi, langit, matahari, bulan, bintang-bintang.
(6) Dilahirkan Nabi Ibrahim a.s.
(7) Selamat Nabi Ibrahin daripada api Namrud.
(8) Selamat Musa dan pengikutnya.*
(9) Lemas Firaun.*
(10) Dilahirkan Nabi Isa a.s.*
(11) Diangkat Nabi Isa kelangit.
(12) Diangkat Nabi Idris ke langit.
(13) Mendaratnya kapal Nabi Nuh dengan selamat di atas bukit Judy.*
(14) Nabi Sulaiman diberi kerajaan yang besar.
(15) Dikeluarkan Nabi Yunus dari perut ikan Nun.*
(16) Nabi Ya'kub dapat melihat kembali selepas daripada menjadi buta.*
(17) Dikeluarkan Nabi Yusuf daripada telaga buta.*
(18) Disembuhkan Nabi Ayyub daripada penyakitnya.*
(19) Hujan yang pertama turun dari langit kebumi.

Perihal 7 Ayat

Barang siapa hafal tujuh kalimat, ia terpandang mulia di sisi Allah dan Malaikat serta diampuni dosa-dosanya walau sebanyak buih di lautan.

1. Mengucap "Bismillah" pada tiap-tiap hendak melakukan sesuatu.

2. Mengucap "Alhamdulillah" pada tiap-tiap selesai melakukan sesuatu.

3. Mengucap "Astagfirullah" jika lidah terselip perkataan yang tidak patut

4. Mengucap "Insya Allah" jika merencanakan berbuat sesuatu di hari esok.

5. Mengucap "La haula wala kuwwata illa billah" jika menghadapi sesuatu tak disukai dan tak diingini.

6. Mengucap "inna lillahi wa inna ilaihi rajiun" jika menghadapi dan menerima musibah.

7. Mengucap La ilaha illa Allah Muhammad Rasulullah" sepanjang siang malam sehingga tak terpisah dari lidahnya dari tafsir hanafi, mudah-mudahan ingat, walau lambat-lambat mudah-mudahan selalu,walau sambil lalu mudah-mudahan jadi bisa, kerana sudah biasa.

14 perkara yang sunat dilakukan pada Hari Asyura (10 Muharram)

1. Melapangkan masa / belanja anak isteri
Fadhilat - Allah akan melapangkan hidupnya pada tahun ini.

2. Memuliakan fakir miskin
Fadhilat - Allah akan melapangkannya dalam kubur nanti.

3. Menahan marah
Fadhilat - Di akhirat nanti Allah akan memasukkannya ke dalam golongan yang ridha.

4. Menunjukkan orang sesat
Fadhilat - Allah akan memenuhkan cahaya iman dalam hatinya.

5. Menyapu / mengusap kepala anak yatim
Fadhilat - Allah akan mengurniakan sepohon pokok di syurga bagi tiap-tiap rambut yang di sapunya.

6. Bersedekah
Fadhilat - Allah akan menjauhkannya daripada neraka sekadar jauh seekor gagak terbang tak berhenti-henti dari kecil sehingga ia mati. Diberi pahala seperti bersedekah kepada semua fakir miskin di dunia ini.

7. Memelihara kehormatan diri
Fadhilat - Allah akan mengurniakan hidupnya sentiasa diterangi cahaya keimanan.

8. Mandi Sunat
Fadhilat - Tidak sakit (sakit berat) pada tahun itu lafaz niat : Sahaja aku mandi sunat hari Asyura kerana Allah Taala.

9. Bercelak
Fadhilat - tidak akan sakit mata pada tahun itu.

10. Membaca Qulhuwallah hingga akhir seribu kali
Fadhilat - Allah akan memandanginya dengan pandangan rahmah di akhirat nanti.

11. Sembahyang sunat empat rakaat
Fadhilat - Allah akan mengampunkan dosanya walau telah berlarutan selama 50 tahun melakukannya. Lafaz niat : sahaja aku sembahyang sunat hari Asyura empat rakaat kerana Allah Taala. Pada rakaat pertama dan kedua selepas fatihah di baca Qulhuwallah sebelas kali.

12. Membaca "hasbiallahhu wa nik mal wa kila nikmal maula wa nikmannasiru"
Fadhilat - Tidak mati pada tahun ini.

13. Menjamu orang berbuka puasa
Fadhilat - Diberi pahala seperti memberi sekalian orang Islam berbuka puasa.

14. Puasa
Niat - Sahaja aku berpuasa esok hari sunat hari Asyura kerana Allah Taala. Fadhilat - Diberi pahala seribu kali Haji, seribu kali umrah dan seribu kali syahid dan diharamkannya daripada neraka.

Konsep hijrah
Hijrah senang disebut tetapi begitu besar erti pengorbanan yang mesti dilakukan oleh pelakunya dalam merealisasikan konsep hijrah itu. Seseorang yang ingin berhijrah atau berpindah meninggalkan rumahnya yang lama sudah terasa beratnya apatah lagi mahu berpindah negeri atau negara meninggalkan tempat kelahiran samada secara rela atau paksa. Begitu juga dengan azam berpindah daripada sesuatu keadaan yang buruk kepada keadaan yang baik, daripada peperangan kepada keamanan yang telah lama diidamkan oleh masyarakat sedunia terutama umat yang tertindas. Hijrah bukan cukup pada slogan tetapi mesti dilaksana di alam yang nyata barulah nampak jelas keberkesanannya. Bukan mudah melaksanakan hijrah jika tiada di sana usaha yang bersungguh dengan perancangan yang rapi.
         Dunia umat Islam menyambut ketibaan tahun baru 1424H dalam memperingati peristiwa besar yang pernah dilaksanakan oleh junjungan besar nabi Muhammad s.a.w dan para sahabat iaitu Hijraturrasul s.a.w dari bumi Mekah ke bumi Madinah di mana sambutan tahun ini dalam suasana cemas dan kebimbangan terutama menunggu arahan terakhir Amerika Syarikat dalam menyerang bumi Iraq. Senario ini telah membawa kepada penghijrahan penduduk Iraq ke kawasan selamat. Di sana ada sedikit perbezaan antara Hijraturrasul s.a.w dengan hijrah penduduk Iraq iaitu hijrah nabi bukan sebagai pelarian kerana apabila tiba di Madinah, baginda s.a.w telah dilantik menjadi pemimpin Daulah Islamiah Pertama Madinah sehingga memungkinkan Islam merajai dunia dengan keadilannya sedangkan hijrah penduduk Iraq tidak lebih daripada pelarian yang dihina dan mengharap simpati daripada orang lain. Nabi s.a.w dan para sahabat dihalau oleh keluarga dan bangsa sendiri kerana Islam sehingga terpaksa meninggalkan Mekah sedangkan penduduk Iraq dihalau oleh tentera asing kuffar begitu juga penduduk Palestin dihalau oleh regim asing zionis yahudi dari tanahair sendiri juga kerana Islam. Hijrah nabi telah merubah kedudukan Islam dan umatnya daripada dihina dan ditindas kepada agama yang memerintah dan dipandang mulia sedangkan hijrah umat Islam hari ini menambahkan lagi kehinaan dan penindasan yang diterima. Hijrah nabi bersama berdirinya Daulah mengakhiri penindasan yang diterima sebelum ini malah Islam mengorak langkah bermula dari sana untuk menguasai dunia sedangkan hijrah umat Islam hari ini bagaikan tiada arah tuju dan tiada berakhir yang menyebabkan satu demi satu negara umat Islam menjadi padang jarak padang terkukur. Dulu bangunan berdiri megah tetapi kini tercacak batu nisan memenuhi tanah perkuburan.
        Oleh itu seluruh umat Islam mestilah kembali semula kepada ajaran Islam yang menyeluruh. Rasulullah s.a.w telah bersabda yang bermasud : Tiada lagi hijrah dari suatu tempat ke suatu tempat yang lain selepas Pembukaan Kota Mekah tetapi apa yang ada ialah hijrah pada niat dan jihad. Memahami kehendak pesanan nabi ini maka umat Islam mesti memperbetulkan niat dalam setiap tindakannya iaitu untuk memperjuangkan Islam dengan setiap kemampuan yang ada. Umat Islam juga mesti semarakkan lagi semangat jihad dalam mengembalikan semula pelaksanaan seluruh sistem Islam dalam negara agar ia mampu mengubah kedudukan umat Islam daripada terus berlutut di kaki kuffar yang tidak berhati perut kepada suatu umat yang mampunyai jatidiri. Suara umat Islam tidak lebih daripada salakan anjing menyalak bukit jika hanya tahu bersuara tetapi tidak mahu mengamalkan sistem Islam dengan terus tunduk kepada sistem ciptaan kuffar terutama yahudi. Seseorang pesakit sepatutnya mengambil ubat mujarab yang diberi oleh doktor pakar jika mahu sihat bukannya menggunakan racun yang dihulurkan oleh musuh. Begitu juga dengan umat Islam di mana dalam mengubati penghinaan yang diterima mesti mengambil wahyu Allah melalui tunjuk ajar rasulNya bukannya menelan bulat sistem sesat yang sememangnya dicipta oleh musuh untuk menjajah umat Islam

Maani Hijrah
a.      Hijrah dan daulah merupakan dua kalimah yang penuh bermakna dan saling berkait rapat antara satu sama lain serta tidak boleh dipisahkan. Menjadi suatu kesalahan yang besar bagi mereka yang hanya menyebut tentang Hijraturrasul tetapi tidak mengaitkannya dengan pembinaan Daulah Islamiah yang unggul kerana ia bagaikan suatu usaha ke arah menyembunyikan tentang antara matlamat utama kepada kebenaran hijrah itu sendiri iaitu menegakkan sebuah Daulah Islamiah yang memastikan agama bukan setakat untuk masalah individu tetapi turut merangkumi masalah kemasyarakatan dan negara.
b.      Hijrahnya nabi dari Kota Mekah ke Kota Madinah bukan setakat berpindah tempat tetapi turut menghijrahkan keadaan daripada umat yang lemah kepada gagah, umat tertindas kepada umat bergerak cergas, umat yang melarat kepada umat berdaulat, dakwah yang bergerak dalam lingkungan yang terbatas kepada masyarakat yang lebih luas, penekanan terhadap aqidah dan ibadah kepada pelaksanaan semua sistem kehidupan termasuk pemerintahan dan sosial
c.      Hijrah memastikan umat Islam terus maju ke hadapan bersama suluhan wahyu bukannya berundur ke belakang akibat tertipu oleh nafsu.
d.      Hijrah membina suatu identiti umat Islam yang tersendiri yang bukan sahaja terkehadapan dalam memajukan diri malah menjadi contoh teladan yang baik kepada umat lain. Umat Islam yang mempunyai sikap jatidiri yang tinggi telah dihasilkan daripada hijrah di mana mereka seumpama ikan dilaut yang isinya tetap manis walau pun hidup dalam air masin. Memahami kepada konsep hijrah itu sendiri iaitu berubah daripada suatu tahap yang kurang baik kepada yang terbaik daripada sebelumnya maka kita sebagai umat Islam yang hidup pada zaman yang penuh dengan fitnah cubaan dunia mestilah berusaha bersungguh-sungguh dalam menghayati konsep hijrah ini. Adalah suatu yang amat malang bagi seseorang yang hari ini lebih buruk daripada hari semalam dan hari esoknya lebih buruk berbanding hari ini.
e.      Umat Islam yang benar-benar berjaya dalam melakukan penghijrahan ke arah yang terbaik mestilah memiliki keyakinan dan komitmen yang tinggi terhadap sistem Islam itu sendiri. Bagi melahirkan keyakinan maka ia disemai melalui budaya ilmu yang tidak mengerti istilah penat dan jemu serta tidak dibatasi oleh usia dan kerjaya. Ingatlah pesanan Rasulullah s.a.w : Sesiapa yang inginkan kebahagiaan dunia maka dia mestilah berilmu, sesiapa yang ingin mengejar kebahagiaan hakiki di akhirat maka dia juga mestilah berilmu dan sesiapa yang ingin kebahagiaan di dunia dan akhirat lagi dituntut agar memiliki ilmu. Kita mengambil contoh bagaimana tindakan tegas Sayyidina Umar al-Khottab yang mewajibkan setiap peringkat rakyatnya bermula daripada pegawai kerajaan sehinggalah rakyat jelata mesti menghadiri majlis ilmu samada sebagai guru yang mengajar atau murid yang belajar yang menyaksikan bagaimana suburnya budaya ilmu sehingga banyak perubahan ke arah kemajuan tamadun kemanusiaan dan kebendaan dapat dicapai. Budaya belajar yang terhenti setakat untuk mendapat sijil bagi memperolehi kerja dan harta telah memusnahkan budaya ilmu kepada umat Islam sehingga mereka hanya bergerak untuk memenuhi kehendak peribadi bukannya sama-sama berganding bahu secara sukarela dalam memajukan umat. Masalah ini semakin parah apabila serangan dan tekanan terhadap pengajian agama dan pemahaman yang menyeluruh tentang sistem Islam yang lengkap terus berlangsung. Tetapi ini semua mesti dijadikan suatu cabaran untuk dihadapi dengan bijaksana sehingga kita mampu mencapai kejayaan bukannya ia dijadikan alasan untuk berhenti daripada melakukan hijrah ke arah yang terbaik. 
           Umat Islam wajib berubah ke arah keadaan yang terbaik sebagaimana yang pernah dicapai oleh tamadun Islam sebelum ini. Umat Islam patut sedar bahawa sebenarnya datuk moyang kita telah mencapai kegemilangan tamadun yang penuh bernilai dan berharga sehingga ia terlepas daripada tangan akibat kelalaian dan kealpaan umat Islam sendiri yang membuka ruang kepada musuh untuk merobek serta memusnahkannya sebelum musuh itu membina kemajuan tamadun mereka hasil meniru terhadap tamadun yang pernah ditegakkan oleh umat Islam tetapi dibuang ruh Islamnya. Adakah kejayaan umat Islam terdahulu hanya mampu didengar dan dibaca sahaja oleh umat hari ini tetapi tidak mampu diteladani. Mengapa musuh Islam mampu mencapai kegemilangan tamadun kebendaan hasil meniru tamadun umat Islam silam sedangkan kita tidak berbuat demikian sebaliknya hanya menjadi 'pak turut' terhadap kehendak musuh sehingga umat Islam terus ketinggalan dari sudut tamadun kebendaan dan hampir musnah dalam tamadun kemanusiaan. Umat Islam yang digelar umat contoh dan terbaik dari kalangan umat manusia ialah suatu umat yang menegakkan sistem Islam dengan seluruh keupayaan mereka bukannya setakat apa yang dipersetujui oleh nafsu. Sesuatu umat hanya mampu berubah bermula daripada perubahan yang dilakukan oleh diri mereka sendiri. Bilakan identiti umat Islam kembali terserah pada perkataan dan tindakan meeka sehingga mampu membina kembali tamadun yang gemilang. Bersediakah kita untuik melakukan perubahan atau kita terus mahu menjadi umat yang jumud yang hanyut dalam khayalan dan mimpi sendiri tanpa bergerak untuk melakukan perubahan ke arah yang terbaik. Kini bukan masa untuk hanya bercakap kosong tetapi sekarang adalah masa untuk merancang dan bertindak sehingga perubahan dapat dibuat dengan baik dan bijaksana. 

Doa Akhir Tahun dibaca 3 kali pada akhir waktu Asar atau sebelum masuk waktu Maghrib  pada akhir bulan Zulhijjah.
Sesiapa yang membaca doa ini, Syaitan berkata
“Kesusahan bagiku dan sia-sia lah pekerjaanku menggoda anak Adam pada setahun ini dan Allah binasakan
aku satu saat jua. Dengan sebab membaca doa ini, Allah ampunkan dosanya setahun” 
doa2.jpg
doa1.jpg